۰۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴

اسپانیادرتلاش برای خروج ازباتلاق اقتصادی

نخست وزیر اسپانیا در دیدار با همتای ترکیه ای تلاش گسترده ای را برای خروج کشورش از بحران اقتصادی انجام داد و به بحث و رایزنی درباره مناقشات خاورمیانه، برنامه هسته ای ایران و سوریه پرداخت.
کد خبر : ۸۸۱۲۶
به گزارش صراط، به نقل از فاکس نیوز، "ماریانو راخوی" در یک کنفرانس خبری مشترک با "رجب طیب اردوغان" در مادرید گفت: همواره متعهد به راه حل دو دولتی بودیم و هر اقدامی را برای رسیدن به هدف خود انجام می دهیم.
 
مناقشات خاورمیانه
 
راخوی در این مذاکرات هیچ اشاره ای به رای خود در مجمع عمومی سازمان ملل برای شناسایی دولت فلسطین نکرد اما اردوغان ابراز امیدواری کرد که اسپانیا از فلسطین حمایت کند.
 
شینهوا نیز در این رابطه نوشت: نخست وزیر اسپانیا روز سه شنبه با همتای ترکیه ای درباره همکاریهای دوجانبه گفتگو کرد.
 
به نوشته این رسانه چینی، این اولین دیدار رهبران اسپانیا و ترکیه در مادرید درباره روابط دوجانبه بود که در آن بر فراهم کردن مقدمات سرمایه گذاری شرکت های اسپانیایی در ترکیه و موضوعات بین المللی از جمله سوریه تاکید شد.
 
 
شینهوا در ادامه می نویسد: نخست وزیر اسپانیا و اردوغان پیشتر در سئول پایتخت کره جنوبی در حاشیه نشست امنیت هسته ای با یکدیگر دیدار کرده بودند.
 
عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا
 
راخوی همچنین حمایت خود را از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا اعلام کرد و گفت: ترکیه شرایط لازم را برای پیوستن به اتحادیه اروپا دارد و می تواند به عضویت این اتحادیه در بیایید.
 
رهبران اسپانیا و ترکیه با تاکید بر روابط خوب میان دو کشور تاکید کردند که امکان گسترش روابط میان دو کشور در تمام زمینه ها به خصوص در زمینه اقتصادی وجود دارد.
 
به نوشته شینهوا، نخست وزیر سابق فرانسه در سپتامبر 2011 در سفر به آنکارا بر گسترش همکاریها در زمینه اقتصادی، زیر ساخت ها، حمل و نقل و انرژی تاکید کرد.
 
این دیدار فرصتی بسیار مناسب اقتصادی را برای اسپانیا که درگیر بحران اقتصادی است، فراهم کرد.

اقتصاد اسپانیا همچنان در مسیر رکود قرار دارد و در چنین شرایطی دولت برنامه های ریاضتی سرسختانه ای را در پیش گرفته است. بانک مرکزی انتظار دارد که رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم سال 0.4 درصد کاهش داشته باشد.

کارشناسان این آمارها را هشدار دهنده ارزیابی می کنند. شرایط اشتغال در این کشور می تواند با توجه به برنامه های ریاضتی سرسخت دولت و رکود مستمر اقتصادی بدتر از این هم شود. اسپانیا با دومین نرخ بالای بیکاری در اتحادیه اروپا بعد از یونان مبارزه می کند.

اخیرا سازمان آمار ملی اسپانیا نیز آمار بیکاران در این کشور را 5.8 میلیون نفر اعلام کرده است که تنها در ماه اکتبر 130 هزار نفر به شمار بیکاران افزوده شده است. اعتصابهای عمومی که قرار است هفته های آینده در اسپانیا برگزار شود در معرض تهدید تبدیل شدن به اعتراضات خشونت آمیز قرار دارد. خشم و ناامیدی در میان ملت اسپانیا موج می زند.

بر اساس ارزیابی ها در اسپانیا هر روز 200 حکم تخلیه اجباری محل سکونت اجرایی می شود و از شروع بحران در سال 2007 تقریبا 400 هزار خانوار به دلیل اینکه پول رهن و اجاره محل سکونت خود را نداشتند مجبور به تخلیه اجباری شدند. عواقب چنین شرایطی بسیار فاجعه بار است.

ایران و سوریه محور مذاکرات راخوی و اردوغان

شینهوا در ادامه این گزارش به مذاکرات راخوی و اردوغان درباره مناقشات خاورمیانه و اختلافات میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی و برنامه هسته ای ایران اشاره کرد. 

خبرگزاری کویت نیز به اظهارات نخست وزیر اسپانیا درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا پرداخت و نوشت: آنکارا همپیمان راهبردی مادرید و دیگر کشورهای اروپایی است.
 
پایگاه اینترنتی expatica نیز به موضع منفعلانه اسپانیا درباره شناسایی کشور فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل و سکوت مقامات این کشور درباره هرگونه اظهار نظر در این باره پرداخت.
منبع: مهر