۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۱
با 138رای مثبت،انجام شد؛

موافقت سازمان ملل متحد با تشکیل کشور مستقل فلسطین

کد خبر : ۸۸۳۳۸
براساس این رای، فلسطین از این پس در سازمان ملل متحد از "سازمان عضو ناظر" به "کشور مستقل و عضو ناظر" ارتقای وضعیت خواهد داد.
به گزارش صراط،اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد دقایقی پیش به تشکیل "کشور مستقل" فلسطین و عضویت ناظر آن در این سازمان رای مثبت دادند.

تعداد 138  کشور به این موضوع رای مثبت دادند، 9 کشور رای مخالف و  41 کشور هم رای ممتنع دادند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد دارای 193 عضو است.

براساس این رای، فلسطین از این پس در سازمان ملل متحد از "سازمان عضو ناظر" به "کشور مستقل و عضو ناظر" ارتقای وضعیت خواهد داد.

آمریکا، اسرائیل ، کانادا و ... از جمله مخالفان در این رای گیری بودند.




علاوه بر کشورهای عربی و اسلامی، آمریکای لاتین، اکثریت کشورهای آفریقایی و آسیایی، کشورهای فرانسه، ایتالیا، دانمارک، چین، روسیه به این موضوع رای مثبت دادند.

رای گیری بامداد جمعه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پس از سخنرانی های نماینده سودان، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، نماینده اسرائیل در سازمان ملل انجام شد.

همزمان با این رای گیری ، شمار زیادی از مردم در شهر رام الله مقر تشکیلات خودگردان فلسطین، در خیابان ها تجمع کرده و به پایکوبی و شادی می پرداختند.

این رای گیری در سالگرد رای سازمان ملل متحد به تقسیم سرزمین فلسطین و به رسمیت شناخته شدن تشکیل دولت اسرائیل در سال 1948 انجام شد.

ماهیت تغییر

با این اقدام کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 شامل کرانه باختری رود اردن و منطقه غزه به پایتختی قدس شرقی تشکیل و به رسمیت شناخته شد و به عضویت ناظر سازمان ملل متحد درآمد.

در این شرایط فلسطین می تواند عضو سازمان ها، آژانس ها و نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله دادگاه بین المللی جنایی شود. فلسطین در این دادگاه می تواند اسرائیل را به اتهام جرایم جنایی تحت پیگرد قرار دهد.

همچنین مقامات فلسطینی  از این پس در مذاکرات بین المللی از جمله مذاکرات با اسرائیل به عنوان مقامات کشور مستقل فلسطین و نه منطقه خودگردان فلسطین حاضر شوند.

علاوه بر این، مناطق فلسطین در مرزهای 1967 از این پس از نگاه سازمان ملل متحد "مناطق تحت اشغال یک کشور مستقل" شناخته می شوند این در حالی است که اسرائیل این مناطق را مناطق مورد اختلاف می نامد.

هزینه شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری نیز افزایش یافته و به عنوان اشغال و ساخت و ساز در خاک کشور دیگری خواهد بود. همچنین ادعای مستمر اسرائیل درباره شناخته شدن شهر یکپارچه قدس (بیت المقدس) به عنوان پایتخت این رژیم از طرف سازمان ملل متحد رد می شود.

"کشور مستقل عضو ناظر" در مقایسه با "عضو کامل" در سازمان ملل متحد تنها از حق رای برخوردار نخواهد بود. هم اکنون تنها کشور واتیکان در سازمان ملل متحد دارای چنین وضعیتی است. کشور سوئیس نیز تا قبل از سال 2002 ، چنین وضعیتی داشت.

مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین قبل از این تلاش کردند از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد ، تشکیل کشور مستقل و عضویت کامل در این سازمان را به دست آورد اما با تهدیدات آمریکا به وتو، از این اقدام عقب نشینی کردند.