۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۰
هوشنگ نصیر زاده

برای AFC آنچه که به ذهن نمی‌آید مهم است!

انتخاب فدراسیون فوتبال ایران به عنوان فدراسیون برتر در قاره آسیا با عدم استقبال بسیاری از فوتبال‌دوستان مواجه شد. علت اصلی آن، باخت به ازبکستان و حذف تیم فوتسال از جام جهانی بوده است، در حالی که کنفدراسیون فوتبال آسیا معیارهایی که برای انتخاب خود دارد، از دید بسیاری از منتقدین به دور است.
کد خبر : ۸۸۹۰۳
"صراط ورزشی" - انتخاب فدراسیون فوتبال ایران به عنوان فدراسیون برتر در قاره آسیا با عدم استقبال بسیاری از فوتبال‌دوستان مواجه شد. علت اصلی آن، باخت به ازبکستان و حذف تیم فوتسال از جام جهانی بوده است، در حالی که کنفدراسیون فوتبال آسیا معیارهایی که برای انتخاب خود دارد، از دید بسیاری از منتقدین به دور است.
بر اساس اعلام کمیته فوتبال کنفدراسیون فوتبال آسیا چند مورد است که می‌تواند به عنوان شاخص‌های برتر معرفی شود. یکی زیر ساخت‌هاست، دیگری آموزش، و بعدی برگزاری مسابقات منظم لیگ. در نهایت، استقلال کامل یک فدراسیون است که اتفاقا بر همین اساس هیچ فدراسیونی از کشورهای حاشیه خلیج فارس که ابدا مستقل نیستند به عنوان فدراسیون برتر شناخته نمی‌شوند و همیشه مقام بهترین فدراسیون به کشورهایی مانند کره، ژاپن، ایران و سایر کشورهای آسیای شرقی تعلق می‌گیرد.
برگزاری لیگ ایران که لیگ پانزدهم دنیاست، جزو مواردی است که برای فدراسیون ایران امتیاز آور شده است. در یک نگاه کوتاه، می‌توان گفت که تیم فوتسال ایران به جام جهانی راه یافته و حتی یک مرحله هم بالا رفته است. تیم بانوان به مقام اول آسیا رسیده، تیم فوتبال ساحلی نیز به جام جهانی راه یافته و نوجوانان نیز راه یابی به جام جهانی را در کارنامه خود دارند. به همین دلیل کنفدراسیون فوتبال آسیا معتقد است که ایران در زمینه زیر ساخت‌ها خوب عمل کرده و با ارزشیابی از برگزاری مسابقات، توجه به تیم‌های پایه و فوتبال بانوان و حضور تیم‌های فوتسال، ساحلی و نوجوانان در جام‌های جهانی از نظر کنفدراسیون آسیا برای فوتبال ایران یک موفقیت بوده است.
اما آنچه که در ذهن افکار عمومی مانده، بیشتر باخت به ازبکستان، حذف تیم ملی فوتسال و عدم صعود تیم ملی جوانان به مرحله بعدی مسابقات قهرمانی آسیا بوده است. در حالی که کنفدراسیون فوتبال آسیا معتقد است که تیم فوتسال به مسابقات جام جهانی صعود کرده و حذف آن‌ها از این مسابقات نمی‌تواند کل ساختار یک فدراسیون را زیر سوال ببرد. با این توصیف، تیتر جراید و شوخی مطبوعات با این موضوع، به دلیل این بوده که آن‌ها از آخرین باخت‌ها دلخور بوده‌اند و همین کافی بوده که کاپی را که کفاشیان به دست گرفته، نپذیرند.
در فوتبال ایران تمام روسای فدراسیون بعد از یک سری ناکامی برکنار می‌شوند اما بعد از مدتی به دلیل ضعیف بودن حافظه تاریخی، از جمله «یادش به خیر» برای آن‌ها استفاده می‌کنیم. زیرا معمولا مرور زمان هر کسی را تبرئه می‌کند. پس عنوانی که فدراسیون فوتبال به دست آورده ناشی از معدل گیری از مسائلی مانند فوتبال بانوان، زیر ساخت‌ها، فوتبال ساحلی و برگزاری منظم لیگ است که برای مردم مهم نیست و به ذهن نمی‌آید و قضاوت‌کنندگان فقط برد را می‌خواهند.