۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۱
افشاگری یک روزنامه ازطرح جدید آمریکا:

هدف آمریکا از بستن قرارداد نفتی بین ایران و قطر چیست؟

کد خبر : ۸۸۹۷۲
به گزارش صراط، همزمان با خنثی شدن بسیاری از دسیسه های آمریکا و همپیمانانشان در تشدید تحریم ها علیه ملت ایران و همچنین دست و پا زدن مقامات ایالات متحده برای نشستن پای میز مذاکراه با ایران روزنامه یدیعوت آحرونت رژیم صهیونیستی در خبری پرده از آخرین اقدامات آمریکا برای برقراری ارتباط با ایران برداشت.



این روزنامه نوشت: این قرداد کمی پیش از شروع انقلاب ملت های عربی بین دو طرف بسته شد و شامل بندهای بسیار خوار و حقیرانه ای به نفع واشنگتن و در جهت خدمت رسانی به استراتژی آمریکا در منطقه است.

از جمله بندهای اقتصادی این قرارداد شامل موارد ذیل است:

- تحت تاثیر قرار دادن فعالیت اوپک از طریق کنترل تولیدات نفتی در قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس.

- امضای قرار دادهای مالی بسیار بزرگ با کشورهای عربی با هدف مسلط شدن بر سرزمین آنها و همچنین به کنترل گرفتن نبض اقتصادی این کشورهای مهم عربی و کشورهای خاورمیانه تا در نهایت از آنها به عنوان مراکزی برای تجسس در حین اجرای پروژه های خود استفاده کنند.

- امضای قراردادهایی در حوزه پروازی و گردشگری با کشورهای اروپایی آن هم به صورت طولانی مدت تا در مراحل آتی زمینه تسلط بر تحرکات دریایی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی فراهم شود.

- سعی و تلاش جدی برای امضای توافقاتی در زمینه نفتی و نیرو با ایران در خاک قطر تنها با هدف بهبود روابط با ایران.

در خصوص این بند باید این نکته یاد آوری شود که در هفته جاری دولت "باراک اوباما" آمادگی خود را برای گفتگو با تهران اعلام کرد.

تحلیلگران در این خصوص تاکید کردند: به نظر می رسد که آمریکایی ها که گزینه تحریم را در برابر تهران بی نتیجه یافتند حال به هر دری می زنند تا بتوانند به نوعی با ایران که این روزها یک کشور قدرتمند در منطقه به شمار می رود، مذاکره نمایند.

اما بندهای دیگر این توافقنامه عبارت است از؛

- مجهز کردن قطر به مبالغ مالی لازم به ویژه در رابطه با بندهایی از این قرارداد که متعلق به ایران، سوریه و جنوب لبنان است.

اما بند آخر این توافقنامه به آمریکا حق لغو این قرارداد را در زمانی می دهد که برایش به اثبات برسد طرف قطری فعالیت مورد دلخواه واشنگتن را طبق بندهای این توافقنامه نداشته است و همچنین آمریکا فیفا را تحت فشار قرار خواهد داد تا میزبانی قطر را برای جام جهانی 2022 لغو کند.

این قرارداد در عین حال به آمریکا این حق را می دهد که در مراحل آتی بندهایی را به این توافقنامه در مقابل مبالغ مالی مورد توافق بین قطر و آمریکا اضافه نماید که بر اساس آن قرار شد تا مبالغ مالی مذکور به حساب "موزه المسند" همسر امیر قطر در سویس واریز شود.


منبع: پایگاه 598