۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۱

امریکادرسوریه‌درآستانه‌شکست‌است

یک تحلیل‌گر سیاسی گفته است که شبه نظامیان مورد حمایت خارجی در حال تجربه شکست سختی در برخی از مناطق سوریه هستند.
کد خبر : ۸۹۰۶۳
به گزارش صراط این تحلیل پس از آن مطرح شد که منابع نظامی سوریه برخی گزارش‌های شبه نظامیان را تکذیب کردند. در این گزارش‌ها، شبه نظامیان ادعا کرده بودند که فرودگاه بین المللی دمشق را به کنترل خود در آورده‌اند.

رسانه‌های دولتی می‌گویند که برخی شبکه‌های خبری عربی، در تلاش هستند که با انتشار این قبیل اخبار دروغ، روحیه تروریست‌ها را بالا ببرند.

آن‌چه در ذیل می‌آید، برگردان یک مصاحبه است.

گزارشگر : ما در حال حاضر در سوریه شاهد چیزی هستیم که به نظر می‌رسد بهانه‌ای بیش نباشد. این که ممکن است سلاح‌های شیمیایی استفاده شود و این مساله توسط باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا و حتی بان کی مون و برخی مقامات دولتی دیگر نیز تکرار می‌شود.

این در حالی است که همزمان ویدئویی در اینترنت منتشر شده است که نشان می‌دهد افراد به اصطلاح شورشی در حال استفاده از گاز سمی هستند. به نظر شما مانورهای کشورهایی از قبیل امریکا، با چه هدفی صورت می‌گیرد؟ آیا این یک بهانه برای آن‌ها با هدف درگیر شدن با سوریه است؟

الحلبی: در ابتدا اجازه بدهید نقل قولی از برخی از مقامات اسرائیلی نقل کنم که گفته بودند همه این تبلیغات علیه سوریه و متهم کردن این که سوریه قطعا سلاح‌های شیمیایی و دیگر سلاح‌های کشتارجمعی دارد و این که این سلاح‌ها ممکن است استفاده شود یا ممکن است در درگیری‌های داخلی در سوریه به کارگرفته شود، این‌ها همگی یک نوع تلاش برای ایجاد یک بازدارندگی علیه سوریه است تا سوریه را بترسانند. چرا که به گفته بسیاری از شاهدان عینی، این گروه‌های نظامی تروریستی، هر روز شکست‌های بسیاری را در برخی مناطق متحمل می‌شوند و و تمام این اتهامات در مورد فرودگاه یا جاده فرودگاه، مبالغه آن‌هاست که همواره در اخبارشان و در مورد دستاوردهایشان مطرح می‌کنند.

به هر حال امریکا از این که سوریه را متهم به احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌کند، هدفی دارد. بویژه این که این دومین بار است که چنین اتهاماتی را علیه سوریه مطرح می‌کند و می‌گوید که سوریه ممکن است از این سلاح‌ها استفاده کند؛ در حالی که دولت دمشق گفته است که سوریه هیچ وقت این کار را انجام نمی‌دهد. اما باز هم امریکا ادعا می‌کند که سوریه ممکن است از سلاح‌های شیمیایی در هر نقطه این کشور علیه تروریست‌ها استفاده کند.

آن‌ها دوست داردند که نشان دهند سوریه در حال حاضر آسیب پذیر و ضعیف شده است. نه، سوریه نگران فرودگاه و جاده فرودگاه هست و درگیری‌هایی هم در بخش‌هایی از ابتدای جاده فرودگاه با شورشیان داشته است. چرا که در این جاده، مزارع و درختان زیادی وجود دارد که تروریست‌ها در تلاش هستند که از آن‌ها برای حملات خمپاره ای به جاده فرودگاه استفاده کنند.

از آنجا که مقامات سوریه و ارتش این کشور تلاش می‌کنند که از جان مردم حفاظت کنند، از مردم خواسته‌اند که برای رفتن به فرودگاه از جادههای دیگری استفاده کنند یعنی از دیگر جاده‌های باریک و حاشیه ای برای رفتن به فرودگاه استفاده کنند. در حال حاضر فرودگاه باز است و مردم از طریق فرودگاه مسافرت می‌کنند، ولی از جاده‌های دیگر برای رفتن به فرودگاه استفاده می‌کنند نه از اتوبان اصلی فرودگاه .