۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۲

تاريخ فتنه‌‌ی ٨٨ چگونه نوشته مى‌شود؟/به بهانه‌ی توزيع فيلم پايان‌نامه در شبکه‌ی ویدیویی

اگر فرزندان و نوادگان ما در ده‌ها سال بعد تصمیم بگیرند که اطلاعاتی در خصوص واقعیت زندگی پدران خود کسب کنند، علاوه بر رجوع به کتب تاریخی موجود، به آثار رسانه‌ای و فیلم‌های مستند و داستانی مربوط به این سال‌ها مراجعه کرده و به آنها به چشم سند تاریخی نگاه می‌کنند.
کد خبر : ۸۹۰۶۴
به گزارش صراط، امروزه نقش رسانه‌ها بر کسی پوشیده نیست. انواع شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای، سایت‌های اینترنتی و وسایل ارتباط جمعی بر مناسبات بین مردم حاکم شده‌اند و هر روز، بر نفوذ و میزان تأثیرگذاری آنها افزوده می‌شود. این نقش، به سمتی می‌رود که نه تنها در آینده، بلکه همین امروز هم چنین رسانه‌هایی حکم سند و مرجع پیدا کرده‌اند و برای کشف حقایق اجتماعی، به آنها رجوع می‌شود.



به عبارت دیگر، اگر فرزندان و نوادگان ما در ده‌ها سال بعد تصمیم بگیرند که اطلاعاتی در خصوص واقعیت زندگی پدران خود کسب کنند، علاوه بر رجوع به کتب تاریخی موجود، به آثار رسانه‌ای و فیلم‌های مستند و داستانی مربوط به این سال‌ها مراجعه کرده و به آنها به چشم سند تاریخی نگاه می‌کنند. در این بین، فیلم‌های سینمایی نقش ویژه‌ای داشته و در کشوری که از معدود تولیدکنندگان بزرگ آثار سینمایی در جهان است، این اهمیت و نقش، بیشتر از سایر کشورهاست.

حال یک سوال مهم در اینجا مطرح می‌شود و آن اینکه، رسانه‌های ما خصوصاً فیلم‌های سینمایی تولید شده در این‌ سال‌ها، چه تصویری از واقعیت‌های موجود می‌سازند و آنها را به عنوان سند تاریخی ثبت می‌کنند؟ یعنی سینمایی ایران در دهه‌ی 90، اصلاً تمایلی به نمایش واقعیت‌های اجتماعی از خود نشان می‌دهند؟ و اگر بله، این‌کار را چگونه انجام می‌دهند؟ مثلاً فتنه‌ی 88 به عنوان مهمترین حادثه‌ی سیاسی-اجتماعی این سال‌ها، چگونه در فیلم‌های سینمایی ما تبدیل به یک سند تاریخی می‌شود؟



در بررسی فیلم‌های سینمایی ساخته شده در این‌باره باید گفت که یک دسته از آنها، محصول جریان اجتماعی کوچک اما صاحب رسانه‌ی وابسته به فتنه‌گران است. محصولاتی که معلوم است چه محتوایی دارند و از قضا، بعضی از ایشان، خوب ساخته شده‌اند. اما نیروهای حزب‌اللهی در کجای ثبت سینمایی تاریخ فتنه قرار دارند و کیفیت تولیدات آنها چگونه است؟ پاسخ این سوال را باید در فیلم‌هایی چون اخراجی‌ها3، پایان‌نامه و قلاده‌های طلا جستجو کرد.

در اینجا قصد بررسی ریزبینانه و گام به گام این آثار را نداریم. تنها می‌خواهیم به یک مشکل بزرگ و خطرناک در آثار تولید شده توسط نیروهای ارزشی اشاره کنیم و آن، ساده‌انگاری در روایت واقعیت‌های مربوط به فتنه‌ی 88 است. اگر نگاهی به دو فیلم شاخص قلاده‌های طلا و پایان‌نامه – که آخری به تازگی وارد شبکه‌ی ویدیویی شده است – بیاندازیم، متوجه این ساده‌سازی و عادی بودن روایت‌های داستانی آنها می‌شویم.



با وجود بیش از یک سال فاصله بین ساخت این دو اثر و تحقیقات پیش از تولید متفاوت آنها، وجه تشابه فیلم‌های قلاده‌های طلا و پایان‌نامه در نوع داستان‌شان است. داستانی پلیسی که هر دوی آنها را در ژانر اکشن جا می‌دهد. یک روایت تک خطی که در هر دوی آنها، یک گروه خرابکار توانسته جمعیت ایران را فریب دهد و هم به حزب‌اللهی صدمه وارد کند و هم به نیروهای فتنه‌گر.

بعد از کش و قوس‌های پلیسی فراوان، نهایتاً با ورود نیروهای اطلاعاتی – هرچند در هر دوی این آثار، به وزارت اطلاعات نقدهایی وارد می‌شود – قائله پایان می‌یابد و همه متوجه می‌شوند که اغتشاشات بوجود آمده، کار خرابکاران خارجی بوده که از سادگی بعضی رجال سیاسی و مردم وابسته به آنها سوءاستفاده کرده‌اند تا آنها را به جان هم انداخته و منافع خودشان را از آب گل آلود موجود بیرون بکشند.


اما آیا واقعیت فتنه‌ی 88 این است؟ آیا آیندگان باید تاریخ فتنه‌ی 88 را در فیلم‌های پلیسی جستجو کنند؟ آیا ژانر پلیسی حاکم بر این فیلم‌ها توان تحلیل اتفاقات سیاسی-اجتماعی آن دوران را دارد؟ آیا ماجرای فتنه‌ی 88 این بود که یک عده معدود از خرابکاران خارجی توانستند یکی از باهوش‌ترین ملت‌های دنیا را فریب دهند و مملکت را بهم بریزند؟ پس آنهایی که به جنبش سبز اعتقاد داشتند چه می‌شود؟ چرخش مواضع گروه‌های مختلف اجتماعی با این ساده‌انگاری‌ها چگونه تحلیل می‌شود؟



در حالی که فتنه‌ی 88 دارای پیچیدگی‌های فراوانی بوده که صریحاً در کلام رهبر انقلاب به آن اشاره شده است:«یکی دیگر از چالش‌ها که البته این، چالش پیچیده‌تری بود چالش‌های فتنه‌انگیزی بود که در فتنه‌ای مثل هجدهم تیر سال 78 و فتنه‌ی سال 88، با فاصله‌ی ده سال این‌ها در تهران راه انداختند. امیدوار بودند که بتوانند با این فتنه، نظام را شکست بدهند. ضربه وارد کنند، اما بلعکس شد.» بیانات رهبر انقلاب در اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه. 20/7/1390

به نظر می‌رسد نیروهای حزب‌اللهی باید مقوله‌ی ساخت فیلم در خصوص واقعیت‌های فتنه‌ی 88 را جدی گرفته و مانند آثار قبلی، دچار ساده‌انگاری نشده و پیچیدگی‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی، روان‌شناسانه و بین‌المللی آنرا تا حد امکان لحاظ کنند. فتنه‌ی 88 یک پیچ تاریخی چند ضلعی‌ست که ساده‌انگاری آن، موجب عدم تحلیل آن خواهد شد.
منبع: بولتن
نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
۱۵:۰۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
۲۵۳۱
۲۱۰۹
درود بر ندا
درور بر موسوی
درود بر کروبی
رویا
|
-
معمولا برا مرده ها فاتحه می فرستن
سیماجوووووون
|
-
رویا یا بهتره بگم کابوس فکو ببند...
م رسولی
|
-
ناشناس عزیز
هرچی درود و درور که شما نوشتی به این فتنه گرها می رسه از ناشناسهاست دلیلش چیه ؟
یعنی اینقدر بدنامیه که اسمتونو پیش ارباب هاتون بنویسید؟
ناشناس
|
-
مگه قرار نبود صراط نظرات حاوی توهین و افترا رو منتشر نکنی؟!؟؟!؟!
ناشناس
|
-
lم رسولی دلیلش اینه که به سرنوشت ستار بهشتی دچار نشیم
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
۱۰۹۵
۶۶۶
آره فیلم بسازن!
درواقع فیلم های دروغینی مثل قلاده های طلا و اخراجی ها و پایان نامه والخ!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
معلوم خوب ساختن که هر چی بی فرهنگه دردش اومده !!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۲۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
۱۱۰۹
۵۴۷
هنرمندان درباری باز مضحکه خاص و عام خواهند شد انشاءاله
ناشناس
|
United States of America
درود بر تو من هم موافقم ، هنرمند نماهای خود فروخته ای چون جعفر پناهی از این قبیلند !!
سیما جوووووون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
۱۱۱۱
۱۱۴۶
ندا جان از خونت نمیگذریم...لعنت به سازندگان این فیلمها...
نورا405
|
Iran (Islamic Republic of)
ايشالا بري پيش ندا جون
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
انشالله روزی بنویسند سیما جوووووون از خونت نم یگذرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
لعنت خدا بر منافقین و وطن قروشان جلبگی
سیما جووووووووون
|
Iran (Islamic Republic of)
نورا405،حمید،ناشناس بوی سوختنتون تا اینجا میاد!!!!!
شهیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
۸۰
۳۰۰
لطف کنید عکس مرحومه را ردارید وعکس دیگری از این گل ناز پرپر شده گذارید.
من نمی دانم چرا هر کس را اسرائیل و امریکا و مجاهدین خلق به قتل رسانیدند شهید لقب گرفتند ( که البته واقعا شهید هستند) به جز این دختر معصوم بی گناه که شما ادعا دارید که مجاهدین یا موصاد یا هر دشمن دیگری او را کشته است ؟
برای روح طلب ارامش دارم.
و در خصوص این میلم سازها ( اینان فیلم نیستند ) که در کتک کاری و اتش افروزی و ... ید طولائی دارند باید افزود که ملت اگر ایشان را تحریم کنند دیگر کسی چنین میلم هایی را ه خوردشان نخواهد داد. دوستان هم شاید به سراغ شغل قبلی شان بروند. وعرصه برای بازگشت فیلمسازان وهنرمندان باز گردد.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
هیچ وقت خائنین جزو شهدا محسوب نمی شوند
زبانتان را آب بکشید
نسرین
|
Iran (Islamic Republic of)
حمید خان تو این مملکت وقتی هواپیما سقوط میکنه به کشته هاش میگن شهید خوب چه اشکالی داره آدم هایی که سال 88 کشته شدند شهید محسوب بشن ؟
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
خائن به کی دقیقا حمید؟اگه خائن به امام و انقلاب که موسوی و کروبی نزدیکترین یاران امام و در بطن و از ستون های نظام بودند