۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۰

انتخاب‌نام‌نوزادان‌ازطریق‌سامانه‌خدمات‌نام

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: با بهره برداری از سامانه خدمات نام در پورتال سازمان ثبت احوال، نیازی به مراجعه والدین به واحدهای ثبت احوال برای انتخاب نام نوزادان نیست.
کد خبر : ۸۹۲۳۵




به گزارش صراط اسماعیلی افزود: 5500 واژه ایرانی - اسلامی که پیش از این به تفکیک پسران و دختران تحت عنوان کتاب فرهنگ نام و نام گزینی منتشر و در اختیار ادارات ثبت احوال کشور و نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از کشور قرار داده شده بود، در سامانه خدمات نام درج شده است و والدین با مراجعه به آن می توانند نام مورد نظر خود را انتخاب و ثبت کنند.
وی گفت: در سامانه خدمات نام علاوه بر انتخاب نام، بخش مشاوره انتخاب نام هم ایجاد شده است و والدین نوزادان با ورود به آن، نام موردنظر خود را ثبت و 24 تا 48 ساعت بعد نتیجه از طریق سامانه در تائید یا رد آن به متقاضی اعلام می شود .
اسماعیلی با بیان اینکه بنا بر قانون ثبت احوال، انتخاب نام نوزادان با والدین است، افزود: والدین باید نام هایی را انتخاب کنند که چه به صورت مجرد و چه مرکب ، یک نام باشد و در صورت تائید نام، والدین می توانند برای دریافت شناسنامه به واحدهای ثبت احوال مراجعه کنند.
وی گفت: با بهره برداری از سامانه خدمات نام، از اعمال سلیقه ماموران ثبت احوال و مشکلات تحریری ثبت نام و همچنین انتخاب اسامی مشترک مغایر با جنس افراد جلوگیری می شود.