۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶
سه هزار نیروی امریکایی مخفیانه از طریق کویت به عراق بازگشتند

بازگشت‌ سه‌هزار نیروی امریکایی به عراق

۳ هزار نیروی امریکایی برای انجام ماموریت‌های مرتبط با تحولات اخیر سوریه و شمال عراق مخفیانه از طریق کویت به عراق بازگشته‌اند.
کد خبر : ۸۹۳۱۱
به گزارش صراط این نیروهای امریکایی در چند مرحله به طور مخفیانه وارد عراق شده‌اند و اکثر آن‌ها در پادگان نظامی بلد در استان صلاح‌الدین و پایگاه هوایی الاسد در استان الانبار مستقر شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها افسران ارتش امریکا نیز در میان این نیروها به چشم می‌خورند و حدود ۱۷ هزار نیروی دیگر نیز قرار است مخفیانه از همین مسیر به عراق برگردند.

طبق توافقنامه امنیتی دوجانبه بین واشنگتن و بغداد که سال ۲۰۰۸ به امضا رسید، تمامی نیروهای امریکایی مستقر در عراق تا پایان سال ۲۰۱۱ و پس از ۹ سال اشغال‌گری، این کشور را به مقصد کویت ترک کردند.

در پی مخالفت بغداد با اعطای مصونیت قضایی به سربازان باقی مانده امریکایی، واشنگتن تصمیم گرفت همه نیروهای خود را از عراق خارج کند.

واشنگتن مدعی است که حضور نظامی امریکا در عراق در حال حاضر صرفا به ۱۵۷ سرباز امریکایی که برای مقاصد آموزشی در سفارت این کشور در عراق باقی مانده‌اند و همچنین لشگر کوچکی از تفنگداران نیروی دریایی امریکا که وظیفه محفاظت از هیات دیپلماتیک این کشور را به عهده دارد خلاصه می‌شود.

نیروهای تحت امر امریکا سال ۲۰۰۳ به عراق حمله و صدام حسین، دیکتاتور سابق این کشور را به بهانه در اختیار داشتن سلاح‌های کشتار جمعی سرنگون کردند. با این وجود هیچ‌گونه سلاح کشتار جمعی در عراق یافت نشد. در اوج عملیات‌های نظامی تحت امر امریکا در عراق ۱۷۰ هزار نیروی امریکایی و بیش از ۵۰۰ پایگاه در عراق مستقر بودند.

طبق اعلام سازمان تحقیقاتی «پراجکت سنسورد» مستقر در کالیفرنیا در اثر تهاجم تحت امر امریکا به عراق و اشغال این کشور بیش از یک میلیون عراقی جان خود را از دست دادند.