۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۷

نقد «من مادر هستم»در لانه جاسوسی/باحضور: جیرانی، الله کرم، فراستی و سیفی آزاد

کد خبر : ۸۹۴۲۸
به گزارش صراط، نشست نقد و بررسی فیلم "من مادر هستم"دیروز  (بیستم آذر ماه) با حضور برخی عوامل سازنده فیلم از جمله فریدون جیرانی، سید غلامرضا موسوی، لیدا لاریجانی و رحمان سیفی‌آزاد برگزار شد. در این نشست همچنین، مسعود فراستی، محمد تقی فهیم و حسین الله کرم به عنوان منتقد حضور داشتند.



سالن اجتماعات لانه جاسوسی محل برگزاری این برنامه بود که با استقبال جمع کثیری از بسیجیان و فعالان دانشجویی مواجه شد.

در ابندای این جلسه فیلم جنجالی "من مادر هستم" برای حاضرین به نمایش در آمد و بلافاصله عوامل فیلم به همراه منتقدان برای بحث و مناظره به روی سن حاضر شدند.

الله کرم: این نشست به خاطر من برگزار شد

در ابتدا فراستی از مجری برنامه اجازه خواست روند برنامه به گونه ای باشد که الله کرم یک ساعت در مورد فیلم صحبت کند و دیگر چیزی نگوید. فهیم با این پیشنهاد مخالفت کرد و گفت: بدین ترتیب آقای الله کرم می سوزد! اگر به این شکل بحث کنیم که اصلا دعوت ایشان بی فایده بود.



الله کرم در پاسخ گفت: شماها نگران سوختن من نباشید. اصلا این برنامه به خاطر من ترتیب داده شده. نمی دانستم شما هم دعوتید!

مجری برنامه ضمن آرام کردن فضای گفتگو و تقسیم زمان باقی مانده میان حضار، خطاب به الله کرم گفت: البته ما شما را دو ساعت قبل از شروع برنامه دعوت کردیم.

الله کرم: عده ای می خواهند امثال بنده را چماق دار و امثال آقای جیرانی را مظلوم نشان بدهند

اولین زمان سخنرانی به الله کرم رسید. وی ضمن انتقاد از ساختار محتوایی فیلم اظهار داشت: این نقد های تند و تیز به نفع کسی نیست. یک جریان نا معلوم می خواهد ما را به جان هم بیاندازد. عده ای می خواهند امثال بنده را چماق دار و امثال آقای جیرانی را مظلوم نشان بدهند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ماجرای قصاص در این فیلم به درستی مطرح نشد. شخصیت "آوا"را در این فیلم باید فردی غیور نشان می داد. چرا که او مظلوم واقع شد. آوا قصد داشت از شرف و عفت خودش دفاع کند. از این رو اصلا لازم نبود اعدام شود. به نظر بنده قصاص در این فیلم خانتقاب جریان روشن فکری از امام و انقلاب بود.



وی تصریح کرد: جماعتی که شما در فیلم نشان دادید، قشر بسیار اندکی بودند. اما جمعیت متوسطی مد نظر من در همین سالن حضور دارند و مطمئن باشید برای نشان دادن مشروب و زنا، کف می زنند. اینا تشویقتان می کنند چون مثل من حزب اللهی دو آتیشه نیستند.

سیفی آزاد یکی از دو نویسنده این فیلم در پاسخ الله کرم گفت: اتفاقا طبق قانون آوا باید اعدام می شد زیرا هیچ دلیل و مدرکی مبنی برای اثبات حرفهایش نداشت. فیلمی هم که در دادگاه نمایش داده شد بر علیه آوا بود. قانون دلیل می خواهد.

سیفی آزاد(نویسنده فیلم):فیلم من مادر هستم روایت یک زندگی سگی است

وی ادامه داد: کدام خیانت؟ این فیلم روایت یک زندگی سگی است. داستان خانواده ای نو ظهور که هیچ بویی از دین نبده اند.



فراستی سومین نفری بود که امکان صحبت پیدا کرد و در دفاع از این فیلم گفت: اتفاقا جریان روشن فکری مخالف این فیلم است. الله کرم انگار طبقه متوسط را نمی شناسد. طبقه متوسط این قشر را هم در بر می گیرد. قشری که پارازیتی است و با پول نفت و اقتصاد غلط دولتی به این شکل در آمده اند. اینها گرچه تعدادشان اندک است اما حیواناتی خطرناک برای جامعه هستند.

فراستی:"من مادر هستم" در تاریخ انقلاب بی نظیر است

این منتقد سینمایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: "من مادر هستم" در تاریخ انقلاب بی نظیر است. در هیچ فیلمی به این صراحت و روشنی با قشر متوسط و خطرناک جامعه برخورد نشده بود. هجمه ها ففط به این فیلم وارد می شود. اما "بیخود و بی جهت" کاهانی که یک آشغال بود به مذاق دوستان خوش آمد.



نقاد مجموعه هفت ادامه داد: بر خلاف تصور برخی که فکر می کنند جیرانی و فیلمش قربانی شدند، اتفاقا این فیلم قربانی نشد. بلکه متعرض شد. به قشر روشن فکر و طبقه متسط نفتی تعرض کرد. الله کرم و افردای شبیه او فیلم انتقادی نمی خواهند. فیلم خنثی می خواهند. فیلمی که به هیچ چیزی نپردازد. هیچ ایرادی را مطرح نکند.

مجری برنامه پس از پایان صحبت های فراستی، بر خلاف عرف مجری گری و رعایت بی طرفی به فراستی طعنه زد و گفت: حیوان هایی که شما از آنها نام می برید، در فیلم بی گناه به نظر می رسند و آدم از آنها خوشش می آید.

جیرانی: مجری برنامه حق ندارد در مباحث جبهه گیری کند/اشتباه لپی فهیم

فریدون جیرانی به عنوان یکی از عوامل سازنده فیلم وارد بحث شد و اظهار داشت: مجری برنامه حق ندارد در مباحث جبهه گیری کند. این ایرادی بود که در برنامه هفت به من می گرفتند.

وی تصریح کرد: در تکیمل حرف های اقای فراستی باید بگویم که این قشر از جامعه، از زمان رضا متولد شد و از همان زمان تربیت شد که از دین فاصله بگیرد. اینها در تمام برهه های تاریخ بعد از رضا شاه حضور داشتند. تعدادشان زیاد نبود اما مخرب بودند و هستند.

مجری سابق هفت در ادامه گفت: من که این فیلم را برای خارجی ها نساخته ام. دنبال جشنواره خارجی هم نیستم. این فیلم برای مردم همین مملکت است.



فهیم که بارها نام فیلم را اشتباها "من مادرم هستم" خطاب کرد، وارد بحث شد و گفت: این که ما در فیلم هر چه دلمان بخواهد بگوئیم بعد در آخر فیلم یک پیام اخلاقی بدهیم درست نیست. این فیلم 70 دقیقه صحنه های بد و زننده داشت و فقط در یک دقیقه آخرش چند پیام اخلاقی برای مخاطب داشت. این سبک کار فیلمفارسی هاست. آنها هم پیام اخلاقی دارند. اما دیده نمی شود چون محتوای فانتزی دارند.

وی ادامه داد: من می دانم که کارگردان قصد بدی از نشان دادن این صحنه ها نداشته و منظورش واقعا نشان دادن برخی معضلات جامعه بود. اما به نظر من این فیلم علت نداشت و فقط به معلول پرداخت.

یکی از دانشجویان با کسب اجازه از مجری خطاب به جیرانی گفت: فیلم شما ضد دینی نبود، بلکه غیر دینی بود. "من مادر هستم" به دین توهین نکرد. اما هیچ اثری هم از دین در آن دیده نمی شود چون یک فیلم سکولاری است و فرقی با آثار آمریکایی ندارد.

دانشجوی دیگری وارد بحث شد و ضمن انتقاد از جیرانی و فیلم اخیرش اظهار داشت: نشان دادن منکر به هر شکلی گناه می آورد. همین که شما مشروب خواری را نشان بدهید، کافیست تا مخاطب را جذب کند. آقای جیرانی شما و فیلمتان چه فرقی با شهره آغداشلو و سنگسار ثریا دارید؟

الله کرم: این فیلم به درد دوران هاشمی و خاتمی می خورد

در این مرحله الله کرم مجددا وارد بحث شد و اظهار داشت: این فیلم به درد دوران هاشمی و خاتمی می خورد. در آن زمان جریان شبه روشن فکری فرصت بیشتری برای فعالیت داشت.



وی تصریح کرد: ده نمکی سینمای ما را نجات داد و فروش میلیاردی را احیا کرد. فیلم پر فروش دیگری نداریم. دو فیلم خصوصی و گشت ارشاد هم که شانس میلیاردی شدن داشتند را همین حزب اللهی ها پایین کشیدند. آقای جیرانی به مدد جنجال های اخیر، دارد پول پارو می کند و به زودی از همان طبقه متوسطی که درب فیلمش نشان داد هم پولدار تر می شود.وی در پایان گفت: خوش به حال جیرانی که یک حامی مثل فراستی دارد. فراستی یعنی تمام سینمای ایران و کسی نمی تواند در مناظره از او پیشی بگیرد.نشست نقد و بررسی "من مادر هستم" هم‌زمان با اذان مغرب به پایان رسید.
منبع: مشرق
نظرات بینندگان
جوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
۵۴
۳۰
ای کاش چنین جلسه ای برای حل مشکل بیکاری ، فقر،طلاق و تورم گذاشته می شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
هرچیزی جای خودش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اینم لازمه باشه هر چیزی به جای خود
mehdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
۱۲۵
۵۷
انشالله براي دانش آموزاني هم كه سوختند از اين جلسه ها برگزار كنيد آقاي الله كرم
نسرین
|
Iran (Islamic Republic of)
هرگز چنین نخواهد شد افرادی مثل ایشان فقط به دنبال مطرح کردن خودشان هستند وسراغ مسایل حاشیه ای میروند وهراز چندگاهی سروکلشون پیدا میشه وجنجالی درست می کنند اینها به فکر مردم نیستند ...منتشرش کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اینگونه جلسات به درد اونا نمیخوره باید در عمل کاری کرد
ضمنا هر چیزی جای خودش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا مهدی عزیز ، مطمئن باش که اعتراض کنندگان این فیلم و برگزار کنندگان چنین جلساتی دغدغه جان فرزندان مردم را ندارند و دغدغه آنها کمبود شخصیت و اظهار وجود بی ارزش خودشان است .
حمزه
|
Iran (Islamic Republic of)
نسرین خانم اگه شما آقای الله کرم رو نمیشناسید دلیل نمیشه برای خودتون فرضیه بسازی. آقای الله کرم نیازی به مطرح شدن نداره که بخواد به وسیله یه فیلم خودشو مطرح کنه.
سادات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
۲
۳
سلام،
قرار نیست هر گناهی که زیاد میشه به نمایش در بیارن که،اینجوری فقط پرده حیا کنار میره و این گناه بیشتر رواج پیدا می کنه...
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
۴
۱
همه چیمون حل شده فقط اینکه من مادر هستم یا نیستم مونده!!!
حمزه
|
Iran (Islamic Republic of)
حالا هستی یا نیستی؟ (ربط داشت؟)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
۳
۱
الله کرم و بحث منطقی !!!! هیهات

مجید(سوارغریب)
حمزه
|
Iran (Islamic Republic of)
معلومه تو این شهر غریبی!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
۳
۱
ربط دانش آموزان سوخته به بیکفایتی وزیره نه الله کرم
که جلسه واسش بزاره