۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۷

تظاهرات مردم عربستان بر ضد آل‌سعود

معترضان عربستاني با برگزاري تظاهرات ضد دولتي در چند شهر اين کشور، آزادي فوري زندانيان سياسي را خواستار شدند.
کد خبر : ۸۹۵۴۰



به گزارش صراط معترضان در شهرهاي بريده، ابوجلاله، جده و نيز قطيف در استان نفت‌خيز الشرقيه تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان سرکوب مخالفان رژيم آل سعود را محکوم کردند و آزادي فوري زندانيان سياسي و کساني را که بدون هيچ اتهاميمدت‌ها در زندان نگه‌داري مي‌شوند خواستار شدند.

تظاهرات اخير عربستان در حالي برگزار شد که نيروهاي امنيتي اين کشور شش مخالف دولت را در شهر قطيف بازداشت کردند.

فعالان عربستاني مي‌گويند که بيش از ۳۰ هزار زنداني سياسي که بيشتر زنداني عقيدتي هستند در نقاط مختلف اين کشور در زندان به سر مي‌برند.

به گفته اين فعالان، بيشتر متفکران دربند بدون محاکمه يا اتهام‌هاي مشروع و قانوني و تنها به دليل شک و سوءظن دستگير شدند و در زندام به سر مي‌برند.

از ماه فوريه ۲۰۱۱ معترضان عربستاني تقريبا به طور مداوم، عمدتا در مناطقي چون قطيف و عواميه تظاهرات ضد رژيم آل سعود برگزار کرده و آزادي زندانيان سياسي، آزادي بيان و پايان تبعيض گسترده را خواستار شده‌اند.

اين درحالي است که به دليل سرکوب تظاهرکنندگان، به ويژه از نوامبر ۲۰۱۱ که نيروهاي امنيتي اين کشور عربي ۵ تن را کشته و تعدادي را مجروح کردند، تظاهرات‌ها به اعتراضات ضدرژيم آل سعود بدل شده است.

نيروهاي سعودي تا کنون ده‌ها تن از معترضان هم‌چون شيخ نمر النمر را بازداشت کرده‌اند.

در ماه اکتبر مقامات سعودي هشدار داده‌اند که «به‌شدت» به هر نوع اعتراضات ضددولتي برخورد خواهند کرد. با اين حال سازمان عفو بين‌الملل اين هشدار را محکوم کرده و حکومت آل سعود خواسته است تا «از تهديدها دست بردارد.»