۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۹

مالیات جایگزین جدید نفت در بودجه

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه مالیات اصلی ترین جایگزین برای درآمدهای پرنوسان و غیر قابل اطمینان فروش نفت است، گفت: عدم پایداری درآمدهای نفتی باعث تاثیر در تامین تعهدات دولت شده است
کد خبر : ۸۹۵۷۶
به گزارش صراط ، سید شمس الدین حسینی امروز با ارسال پیامی به ششمین همایش سیاستهای مالی و مالیاتی ایران گفت: مالیات یکی از ابزارهای اصلی و پایدار دولت برای تامین بودجه است و در یک نظام مردمسالار باید هزینه خدمات دولت از سوی مردم تامین شود.

وزیر اظهار داشت: وابستگی به درآمدهای نفتی که سرمایه همگانی و بین نسلی است، باید قطع شود. علاوه بر تامین منابع مالی بودجه دولت، نقش دیگر مالیات مدیریت و سیاستگذاری در بخش ای مختلف اقتصادی است.

حسینی ادامه داد: دولت می تواند در کنترل و مدیریت عرضه و تقاضا در توسعه بخشهای مختلف اقتصادی از سیاستها مالیاتی بهره مند شود که البته کاربرد دیگر مالیات بهبود گردش مالی و توزیع درآمد درجامعه است و می توان از آن به عنوان راهی برای گسترش عدالت درجامعه و مبارزه با فساد استفاده کرد.

وی افزود: مالیات سالمترین راه برای اداره کشور است و در این زمینه تردیدی وجود ندارد، از این رو  وجود یک نظام مالیاتی کارآمد از ضروریات است.

حسینی گفت: مالیات در ایران هنوز نقش خود را درمنابع درآمد  به خوبی ایفا نکرده و سیستم مالیاتی با ضعفهایی در قوانین، فرآیندهای غیر استاندارد و عدم استفاد از فناوریهای روز مواجه است.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ مالیاتی، مودیان دچار مشکل هستند، افزود: باید به سمتی برویم که افراد پرداخت مالیات را به سود خود و  جامعه بدانند وعدم توجه به قوانین مالیاتی یک رفتار ناپسند تلقی شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در شرایط فعلی و تحریم نظام سلطه بر کشورمان تنها در سایه ایمان و هوشیاری ملت، رهبری حکیمانه و دولت خدمتگزار امکان مقابله وجود دارد.

حسینی با اشاره به تحمیل هزینه های قابل توجه تحریم اقتصادی علیه ایران، گفت: التهابات تورمی ، عدم پایداری درآمدهای نفتی به دلیل تحریم یک مشکل اساسی پیش روی کشور قرار داده است.

وی افزود: وابستگی تامین اعتبارات هزینه ای از محل درآمدهای پرنوسان و غیر قابل اطمینان حاصل از فروش نفت با پیش بینی تمهیدات لازم باید رفع شود که یکی از اصلی ترین منابع جایگزین برای آن، درآمدهای مالیاتی است.

وزیر اقتصاد گفت: با توجه به موانع و محدودیتهایی که سیستم مالیاتی با آن مواجه است، دستیابی به اهداف برنامه پنجم  سند چشم انداز با دشواریهایی روبرو است که نیازمند اصلاحات گسترده در نظام مالیاتی کشور هستیم.
منبع: مهر
نظرات بینندگان
مجید اردبیلی
|
-
|
۱۱:۱۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۱
۱
۰
از کدام درآمد مردم میخواهند مالیات بگیرند؟
حتما از یارانه!!!