۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۰

همه‌پرسی مصر در 2 روز برگزار خواهد شد

به گزارش تلویزیون رسمی دولت مصر، همه‌پرسی درباره پیش‌نویس قانون اساسی در دو تاریخ مجزا برگزار خواهد شد.
کد خبر : ۸۹۶۳۷
به گزارش صراط شبکه رسمی کشور مصر کمیسیون انتخابات این کشور روز چهارشنبه (۲۲ آذر، ۱۲ دسامبر) اعلام کرد که همه پرسی هم در روز شنبه و هم در تاریخ ۲۲ دسامبر برگزار خواهد شد. انتظار می‌رفت این همه‌پرسی تنها در تاریخ ۱۵ دسامبر برگزار شود.

به گفته این شبکه تلویزیونی هرکدام از این دوره‌ها در مناطق مختلف برگزار خواهد شد.

این در حالی است که، خبرگزاری رسمی خاورمیانه (MENA) اعلام کرد که رای گیری مصری‌های خارج از کشور در حال حاضر در سفارت خانه‌ها و کنسولگری‌های مصر در ۱۵۰ کشور آغاز شده است.

کمیته قضایی که بر رای‌گیری نظارت می‌کند تصمیم گرفته است که همه‌پرسی مربوط به قانون اساسی باید به جای یک روز در دو روز برگزار شود.

قاضی محمد ابو شوشه یکی از اعضای کمیته قضایی ناظر بر همه‌پرسی قانون اساسی در همین خصوص گفت: «کمیته مذکور رسما از رئیس جمهور خواسته است تا با صدور فرمانی، برگزاری همه پرسی در دو مرحله را در روزهای شنبه پانزدهم و شنبه ۲۲ دسامبر، تصویب کند.»

محمد مرسی رئیس جمهور مصر در تاریخ ۲۲ نوامبر فرمانی را صادر کرد که به موجب آن هیچ هیئت قضایی حق انحلال مجمع قانون اساسی مصر را که قانون اساسی این کشور را تدوین کرده، نخواهد داشت.

فرمان مذکور همچنین این اختیار را به رئیس جمهور مصر می‌دهد تا بر اساس آن‌چه که حفاظت از انقلاب عنوان شده، هر تصمیم و سیاستی را اتخاذ کند و علاوه بر آن هر فرمان و قانونی که از سوی وی صادر و تصویب می‌شود، نهایی و لازم الاجرا تلقی شود.

مجمع قانون اساسی در تاریخ ۳۰ نوامبر، پیش نویس نهایی قانون اساسی جدید را به تصویب رساند.

رئیس جمهور مصر در تاریخ ۱ دسامبر نیز اعلام کرد که همه‌پرسی مربوط به قانون اساسی جدید در تاریخ پانزدهم دسامبر ۲۰۱۲ برگزار خواهد شد.

وی اخیرا این حکم را لغو کرد.