۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۲

موشک کره شورای امنیت را لرزاند!

شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از برگزاری نشستی فوق العاده به منظور گفتگو درباره اقدام اخیر کره شمالی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد اعضای شورای امنیت پرتاب موشک کره شمالی را محکوم می کنند
کد خبر : ۸۹۶۵۵
" صراط " - به نقل از خبرگزاری رویترز از نیویورک ، شورای امنیت سازمان ملل متحد ازجمله چین و آمریکا روز چهارشنبه اقدام کره شمالی را در پرتاب موشک دوربرد محکوم کرد و هشدار داد ممکن است اقدام بیشتری را در واکنش به این مسئله انجام دهد .

شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از برگزاری نشستی فوق العاده به منظور گفتگو درباره اقدام اخیر کره شمالی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد اعضای شورای امنیت پرتاب موشک کره شمالی را محکوم می کنند و آن را نقض آشکار قطعنامه های هزار و هفتصد و هجده و هزار و هفتصد و هفتاد و چهار شورای امنیت می دانند .

شورای امنیت پس از پرتاب ناموفق موشک کره شمالی در ماه آوریل نیز به این کشور هشدار داده بود اگر دولت کره شمالی تلاشی جدید را در این زمینه انجام دهد ، واکنش نشان خواهد داد .

کره شمالی روز چهارشنبه موشکی را پرتاب و اعلام کرد این موشک حامل ماهواره بوده است .

در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین آمده است : « اعضای شورای امنیت یادآور می شوند که در ماه آوریل سال دو هزار و دوازده نیز از کره شمالی خواستند از هرگونه پرتاب موشک با استفاده از فناوری بالستیک خودداری کند . اعضای شورای امنیت همچنین در آن تاریخ بر عزم خود درخصوص واکنش به هرگونه اقدام کره شمالی در این زمینه تاکید کردند . »

در این بیانیه که محمد لولیچکی سفیر مغرب در سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت برای ماه دسامبر آن را قرائت کرد آمده است : « اعضای شورای امنیت به رایزنی با یکدیگر به منظور واکنش به این مسئله ادامه خواهند داد . »

دیپلمات هایی که در این نشست پشت درهای بسته شورای امنیت سازمان ملل متحد حضور داشتند گفتند هر پانزده کشور عضو ازجمله چین متحد اصلی کره شمالی ، این اقدام پیونگ یانگ را محکوم کردند .

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز پرتاب موشک کره شمالی را به شدت محکوم و آن « اقدامی تحریک آمیز » نامید که نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است .

برخی دیپلمات های شورای امنیت سازمان ملل متحد گفتند امیدوارند شورای امنیت تصویب قطعنامه ای الزام آور را مورد بررسی قرار دهد که در آن تحریم های کنونی علیه پیونگ یانگ افزایش یابد .

مارک لیال سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد هنگام ورود به این نشست گفت کشورهای عضو شورای امنیت باید باید به این اقدام تحریک آمیز کره شمالی واکنشی فوری و قاطعانه نشان دهند.

وی افزود : « ممکن است اختلاف نظرهایی میان کشورهای عضو شورای امنیت وجود داشته باشد اما ما تلاش خواهیم کرد واکنشی فوری به این اقدام کره شمالی نشان داده شود . »

 پیتر ویتینگ سفیر آلمان در سازمان ملل متحد نیز گفت شورای امنیت ماه آوریل پس از اقدام کره شمالی در پرتاب موشک خود به این کشور هشدار داد هرگونه پرتاب موشک بالستیک توسط پیونگ یانگ با واکنشی جدی روبرو خواهد شد .

وی افزود اکنون زمان خوبی است تا پیامی شفاف را برای کره شمالی ارسال کنیم .

 ریچارد راس سفیر فرانسه نیز در پاسخ به این پرسش که آیا شورای امنیت اقدام خاصی از جمله اعمال تحریمهای بیشتر علیه کره شمالی را صورت خواهد داد یا خیر؟ گفت: این پرسش مهمی است. نماینده فرانسه در سازمان ملل در واکنش به این مسئله گفته است بگذارید ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

این احتمال وجود دارد که مقامات با یک واکنش و اظهارنظر فوری و اجمالی در این خصوص در مقابل دوربین خبرنگاران ظاهر شوند و به انتقاد از این اقدام کره شمالی بپردازند، اما واکنشی قابل توجه و جدی مانند اعمال تحریمهای بیشتر، که احتمال دارد از سوی آمریکا و برخی کشورهای دیگر مورد تأکید قرار گیرد، مسئله ای است که سخت تر می توان در موردش پیش بینی کرد.

سفیر فرانسه در سازمان ملل در مصاحبه با خبرنگاران پیش از ورود به محل جلسه شورای امنیت گفته است: «ما باید واکنشی جدی به این مسئله نشان دهیم. این (اقدام کره شمالی) آشکارا دیگر قطعنامه های سازمان ملل را نقض کرده است».

شورای امنیت در آخرین بیانیه ی خود در این رابطه، در ماه آوریل اعلام کرد: «شورای امنیت مصمم است تا در رابطه با آزمایشهای هسته ای یا پرتاب آزمایشی موشک توسط کره شمالی در آینده، اقدامی جدی انجام دهد ». اما این نخستین بار نیست که مقامات پیونگ یانگ به بیانیه ها و اظهارات مطرح شده در شورای امنیت بی اعتنایی می کنند.