۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱

موشک‌های پاتریوت آلمان در راه ترکیه

پارلمان آلمان (بوندستاگ) با پيشنهاد اعزام نيرو و موشک‌هاي پاتريوت پيشرفته زمين به هوا به ترکيه موافقت کرده است
کد خبر : ۸۹۸۲۱
به گزارش صراط ، نمايندگان پارلمان آلمان روز جمعه (۲۴ دي) با ۴۶۱ راي موافق در برابر ۸۶ راي مخالف، اعزام ۲ سامانه موشکي پاتريوت و ۴۰۰ نيرو در امتداد مرز ترکيه با سوريه را تصويب کردند.

به گفته يک مقام ناتو که به علت اين‌که اين ائتلاف نظامي به وي اجازه صحبت کردن درباره اين مساله را نداده بود خواست نامش فاش نشود، هر سامانه پاتريوت به طور ميانگين ۱۲ سکوي پرتاب موشک دارد.

ناتو اخيرا از طرح خود براي اعزام ۶ سامانه موشکي به ترکيه براي «حفاظت از اين کشور» در برابر حملات موشکي بالقوه سوريه خبر داد.

امريکا و هلند نيز ۴ سامانه پاتريوت ديگر را تامين خواهند کرد و واشنگتن و آمستردام به ترتيب ۴۰۰ و ۳۶۰ نيرو براي کار کردن با اين سامانه‌ها به ترکيه اعزام خواهند کرد.

آلمان، امريکا و هلند تنها اعضاي ناتو هستند که موشک‌هاي به روز رساني‌شده «پک ۳» را در اختيار دارند. اين موشک‌ها قادر به رهگيري موشک هستند.

ترکيه ۲۱ نوامبر از شرکاي خود در ناتو خواست به منظور حفاظت از مرز اين کشور با سوريه موشک‌هاي پاتريوت زمين به هوا را در اين منطقه مستقر کنند.

ناتو ۴ دسامبر با اعزام موشک‎‌هاي پاتريوت به ترکيه موافقت کرد.

آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل ناتو پس از تصميم‌گيري اين ائتلاف نظامي در بروکسل تصريح کرد:«ما خطاب به مردم ترکيه مي‌گوييم: ما مصمم هستيم که از شما و سرزمين‌تان دفاع کنيم. به هر کس که خواهان حمله به ترکيه است نيز مي‌گوييم: اين فکر حتي به ذهن‌تان هم خطور نکند.»

روسيه مي‌گويد آنکارا براي توجيه استقرار موشک‌هاي پيشرفته پاتريوت از سوي ناتو در مرز ترکيه با سوريه درباره تهديدهايي که با آن مواجه است غلو و مبالغه کرده است.

مسکو افزود استقرار هر يک از موشک پاتريوت از سوي ترکيه «به خطر مورد استفاده قرار گرفتن اين سلاح‌ها دامن خواهد زد.»

کشور سوريه از اواسط ماه مارس سال ۲۰۱۱ صحنه ناآرامي‌هايي است. بسياري از جمله شمار زيادي از نيروهاي امنيتي و ارتش در جريان اين ناآرامي‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

دولت سوريه مي‌گويد، اين هرج و مرج از خارج طراحي و هدايت مي‌شود و گزارش‌هايي وجود دارد که نشان مي‌دهد شمار بسيار زيادي از شبه نظاميان حاضر در سوريه از اتباع خارجي هستند.

گروه‌هاي شبه‌نظامي که از حمايت برخي از کشورهاي غربي و متحدان منطقه‌اي آن‌ها از جمله قطر، عربستان سعودي و ترکيه برخوردارند بيش از ۲۰ ماه است که براي سرنگوني دولت سوريه تلاش کرده‌اند.

چندين سازمان بين‌المللي حقوق بشر، شورشيان برخوردار از حمايت خارجي در سوريه را به ارتکاب جنايات جنگي متهم کرده‌اند.