۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۸

اصولگرایان از احمدی‌نژاد ضربه خورده‌اند

یک فعال سیاسی اصولگرا ضمن بیان این که "عملکرد دولت های نهم و دهم با روح اصولگرایی سازگار نبوده است" گفت: اصولگرایان باید پاسخگوی انتخاب خود باشند.» وی همچنین تاکید کرد که ضربه ای که دولت احمدی نژاد به جریان اصولگرایی زد فراتر از ایجاد شکاف بود.
کد خبر : ۸۹۸۴۵
به گزارش صراط ؛ برخی تحلیلگران جریان اصولگرا معتقدند که عملکرد دو دولت محمود احمدی نژاد تبعات منفی در این جریان به جا گذاشته است. حمید رضا ترقی در این باره عنوان کرد که 5 آسیب در عملکرد دولت های نهم و دهم باعث ایجاد شکاف در میان اصولگرایان شد.

ترقی گفت: «در دولت های نهم و دهم اولا آرمان ها و اهدافی که اصولگرایان در اداره کشور مورد نظرشان بود به طور کامل تحقق پیدا نکرد. در مسیر تحقق آرمان های امام و رهنمود های مقام معظم رهبری گام های درست و قابل قبولی برداشته نشد. عملیاتی نشدن بعضی از رهنمودهای رهبر انقلاب مثل شعارهایی که هر سال تعیین می شود به خاطر وجود آسیب ها در عملکرد دولت است. طبیعتا یکی از دلایل فاصله گرفتن اصولگرایان از دولت دهم و ایجاد شکاف بین طرفداران دولت با اصولگرایان همین موارد است که ذکر شد.»

گفت‌وگو با حمیدرضا ترقی را بخوانید.

اما حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا و یکی از منتقدان عملکرد رییس جمهور در این باره گفت: «تلقی دولت از اصولگرایی یک فهم درونی است نه آن چیزی که مقام معظم رهبری در منشور 8 ماده ای اصولگرایی مطرح کردند. گرچه تعدادی از وزرا دولت آقای احمدی نژاد از افراد اصولگرا هستند ولی روح حاکم بر این دولت اصولگرایی نیست و بیشتر یک اختراع جدید از نگرش سیاسی به مفاهیم اسلامی و حکومت اسلامی است.»

 این فعال سیاسی اصولگرا عملکرد دو دولت نهم و دهم را ذیل عنوان اصولگرایی تعریف نکرد و گفت که در این دو دوره یک مکتب ساخته شد تحت عنوان "مکتب احمدی نژاد". وی افزود: «با وجود این که آقای احمدی نژاد در هر دو دوره با تلاش اصولگرایان پیروز انتخابات شد اما نمی توان گفت دولت نهم و دهم برآیند اصولگرایی است و خواست اصولگرایان حرکاتی است که در این دولت صورت گرفته است.»

 به گفته کنعانی مقدم، عدم وجود یک تشکیلات منسجم جهت مدیریت جریان اصولگرایی به عنوان یک جریان سیاسی در کشور باعث شد کسانی که از نفوذ اصولگرایان استفاده کردند و در راس مدیریت کشور قرار گرفتند از اصول اصولگرایی تبعیت نکنند و بیشتر از ساخته ها و پرداخته های خودشان استفاده کنند.

این تحلیلگر سیاسی اصولگرا با تاکید بر این که "این یک غلط مصطلح است که دولت آقای احمدی نژاد دولت اصولگراست"، اظهار کرد: «دولت ایشان خیلی وقت است از اصولگرایی عبور کرده است و سازوکار تازه را ایجاد نموده است. بسیاری از اصولگرایان هم براساس این اصل که "اصولگرایی یعنی قانون گرایی" و باتوجه به این که یک دولت قانونی در دوره نهم و دهم روی کار آمد است از آن حمایت کردند. بسیاری از حمایت ها از این جهت بود بود نه از جهت اصولگرا بودن احمدی نژاد.»

وی در ادامه درباره اثرات عملکردی دولت های احمدی نژاد بر جریان اصولگرایی گفت: «نمی توان نادیده گرفت که اصولگرایان از آقای احمدی نژاد ضربه خوردند چرا که هر کاری که ایشان انجام داد به پای اصولگرایی نوشته شد. به هر حال برخی از اصولگریان با حمایت های بی دریغ از آقای احمدی نژاد به دنبال تقویت نظام بودند اما در کنار آن جریانی تقویت شد که آقای احمدی نژاد اکنون لیدر آن است.»

کنعانی مقدم با بیان این که "در این شرایط افکار عمومی کناره گیری اصولگرایان از اقدامات احمدی نژاد را بر نمی تابند" تصریح کرد: «اصولگرایان باید پاسخگوی انتخاب خود باشند. اصولگرایان اگر از کسی حمایت می کنند و او را وارد عرصه سیاسی می کنند و در صدر دولت می نشانند، باید تبعات آن را بپذیرند و به ملت هم درباره این انتخاب پاسخ دهند در غیر اینصورت مردم دیگر به جریان های سیاسی کشور اعتماد نمی کنند و آن ها را به عنوان مرجع تشخیص اصلح نمی پذیرند.»

این فعال سیاسی اصولگرا درباره این تحلیل که عملکرد دولت احمدی نژاد عامل ایجاد شکاف در اصولگرایان بوده است، گفت: «عملکرد آقای احمدی نژاد باعث ایجاد شکاف در جریان اصولگرایی نشد بلکه باعث ایجاد شبهاتی شد که همه جامعه را در بر گرفت. اقداماتی که ایشان در این دو دوره انجام داد، خانه نشینی که داشت و مضامینی که اخیرا در سخنان ایشان درخصوص قدرت ریاست جمهوری مطرح می شود و... مسائلی را ایجاد کرد که تبعاتش بدتر از ایجاد شکاف و یا انشعاب در جریان اصولگرایی است.»

وی در پایان تاکید کرد: «جریان های سیاسی ممکن است در مقاطع خاصی دچار انشعاب یا تفرقه شوند اما وقتی اصول یک تفکر مورد حمله قرار می گیرد این تبعاتش خیلی خطرناک تر از انشعاب و تفرقه است. شبهاتی که ایشان در دوره ریاست جمهوری خود به وجود آورد به باورهای فرهنگی، تاریخی و انقلابی مردم ضربه زد و عملکرد ایشان این سوال را در ذهن بسیاری از مردم ایجاد کرد که آیا راهی که ایشان می رود با راه امام، راه انقلاب و تفکرات مقام معظم رهبری هم خوانی دارد یا خیر؟ و یا این که این مسیر می تواند به مطالبات مردم پاسخ مثبت دهد یا نه؟»
منبع: فرارو
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
یعنی باقیه اصول گرایان از احمدی نژاد بهترند ؟ من که فکر نمیکنم