۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۸

بنزین آلوده تحویل مردم نمی‌دهیم

معاون وزیر نفت با رد آلوگی بنزین عرضه شده در جایگاه‌ها، عامل آلودگی هوا را فعالیت صنایع و نیروگاه‌های حاشیه شهرها و افزایش مصرف سوخت مایع در این واحدهای صنعتی در فصل زمستان عنوان کرد
کد خبر : ۹۰۰۲۲

به گزارش صراط ؛ علیرضا ضیغمی اشاره به آغاز تولید بنزین با استانداردهای یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا در بخشی از پالایشگاه های نفت کشور، گفت: در سالجاری ظرفیت تولید بنزین اروپایی در پالایشگاه‌های امام خمینی شازند و لاوان افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه سال آینده هم طرح‌های جدید بنزین سازی در پالایشگاه‌های نفت اصفهان، بندرعباس و تبریز در مدار بهره برداری قرار می گیرد، تصریح کرد: در مجموع پیش بینی می‌شود تا پایان برنامه پنجم توسعه حدود 80 درصد بنزین کشور با استاندارد یورو 4 و 5 اروپا در جایگاه‌ها عرضه شود.
 
معاون وزیر نفت همچنین در خصوص برخی از اظهارنظرها مبنی افزایش آلودگی هوا در تهران و برخی از کلانشهرها به دلیل عرضه بنزین با استاندارد پائین و آلوده، بیان کرد: این موضوع را تائید نمی کنیم.
 
این عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش نفتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بخشی از دلایل وقوع آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها مربوط به فعالیت صنایع است، اظهار داشت: در فصل زمستان با افزایش مصارف گاز توسط بخش خانگی، استفاده از سوخت مایع همچون نفت کوره و گازوئیل در صنایع و کارخانه‌های تولیدی افزایش می یابد.
 
وی با بیان اینکه افزایش مصرف سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها منجر به آلودگی هوا می شود، یادآور شد: البته بخشی از این آلودگی‌ها هم مربوط به ناوگان حمل و نقل کشور بوده و که تعدد تعداد خودروها به‌ویژه در پایتخت قطعا آلودگی ایجاد می‌کند.
 
این مقام مسئول با اعلام اینکه آلودگی های ایجاد شده در بخش حمل و نقل هم صرفا به دلیل بالا بودن تعداد خودروها بوده و ربطی به بنزین آلوده ندارد، تبیین کرد: در مجموع با راه اندازی فازهای جددی پارس جنوبی و افزایش تولید گاز امکان تحویل گاز بیشتر به صنایع و نیروگاه‌های کشور فراهم خواهد شد.
 
ضیغمی با تاکید بر اینکه افزایش گازرسانی به نیروگاه و کاهش مصرف سوخت مایع در این واحدها منجر به کاهش تولید آلودگی و آلایندگی می شود، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تا فروردین ماه سال آینده اکثر طرح‌های بنزین سازی، بهینه‌سازی و بهبود فرآیند تولید پالایشگاه‌ها راه اندازی خواهند شد.
 
جواد اوجی معاون وزیر نفت اخیرا از افزایش گازرسانی به نیروگاه‌های استان تهران به منظور کاهش مصرف سوخت مایع در این واحدها و کاهش آلوگی هوای پایتخت خبر داده و گفته است: بر این اساس گازرسانی به نیروگاه‌ها 2 برابر شده است.
منبع: مهر