۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۳

چرااحمدی‌نژادسفرش‌به‌ترکیه‌را‌لغوکرد؟

لغو سفر برنامه ریزی شده محمود احمدی نژاد به ترکیه، طرح پیشنهادی ایران برای حل بحران سوریه، بازتاب سخنان وزیر اقتصاد ایران درباره تأثیر تحریم ها بر درآمدهای نفتی، گزارش الجزیره از مذاکرات اخیر ایران و آژانس انرژی اتمی و بازتاب آزادی مهدی هاشمی از زندان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است
کد خبر : ۹۰۰۲۸
لغو سفر برنامه ریزی شده محمود احمدی نژاد به ترکیه، طرح پیشنهادی ایران برای حل بحران سوریه، بازتاب سخنان وزیر اقتصاد ایران درباره تأثیر تحریم ها بر درآمدهای نفتی، گزارش الجزیره از مذاکرات اخیر ایران و آژانس انرژی اتمی و بازتاب آزادی مهدی هاشمی از زندان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 


به گزارش صراط ؛ امروز نیز یکی از مطالب مهم مطبوعات بین المللی درباره ایران، به موضوع روابط ایران و ترکیه اختصاص دارد. در این راستا، خبر لغو سفر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران مورد توجه این رسانه ها قرار گرفته است.

خبرگزاری «ریانووستی» روسیه در این رابطه می نویسد یک روز پس از آنکه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نسبت به استقرار سامانه موشکی «پاتریوت» در ترکیه هشدار داد، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، سفر برنامه ریزی شده خود به ترکیه را لغو کرد. این در حالی است که به نوشته این خبرگزاری، قرار بود احمدی نژاد به دعوت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در مراسم صد و سی و نهمین سالگرد درگذشت مولانا جلال الدین بلخی در قوینه شرکت کند. منابع دیپلماتیک ترکیه ای اعلام کرده اند لغو سفر احمدی نژاد، به سبب وجود تداخل در برنامه های وی صورت گرفته است. 


موضوع پیشنهاد طرحی از سوی ایران برای حل بحران سوریه، دیگر موضوعی است که امروز توجه زیادی را در سطح جهان به خود جلب کرده است. روزنامه «واشنگتن پست» ضمن اعلام خبر تهیه این طرح شش ماده ای از سوی ایران، می نویسد ایران از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و نیز توقف انتقال تسلیحات به سوریه، به عنوان بخشی از راهبرد حل بحران در این کشور حمایت می کند. علاوه بر این دو موضوع، برگزاری گفت و گوهایی با حضور دولت بشار اسد، از دیگر بندهای طرح ایران است که مورد توجه واشنگتن پست قرار گرفته است. این روزنامه اشاره می کند که ایران پیش از این نیز طرح هایی را برای پایان دادن به خونریزی ها در سوریه ارائه کرده، اما مدعی است از آنجا که نیروهای شورشی تهران را به سبب داشتن پیوندهای نزدیک با دولت اسد، قبول ندارند، این طرح ها به نتیجه ای نرسیده است. 


خبرگزاری «رویترز»، سخنان روز گذشته شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد ایران را درباره تأثیرات تحریم ها بر درآمدهای دولت بازتاب داده است. این خبرگزاری به نقل از حسینی می نویسد درآمدهای نفتی ایران در سال جاری، در مقایسه با سال قبل، به نصف کاهش یافته است. رویترز سخنان وزیر اقتصاد را به منزله تأییدی بر این امر می داند که تحریم های غرب تا چه میزان عمیقی مهمترین منبع درآمد ایران را قطع کرده است. با این حال، رویترز بخش دیگری از سخنان حسینی را نیز مورد توجه قرار داده که گفته بود با مدیریت منابع و درآمدها، تا پایان امسال هیچ مشکلی در پرداخت حقوق به وجود نخواهد آمد. در ادامه این مطلب، به جزئیاتی از تحریم های غرب علیه ایران و مواضع و اظهارنظرهای مقامات ایرانی در این رابطه نیز اشاره شده است.


سایت شبکه خبری «الجزیره»، در مطلبی با عنوانی جالب (ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی: سوار بر خر شیطان)، اقدام به انتشار گزارشی از ملاقات و گفت و گوهای اخیر دیپلمات های آژانس بین المللی انرژی اتمی با مقامات ایرانی کرده است. به نوشته این سایت، بر خلاف آنچه پیش از انجام سفر هیئت آژانس انتظار می رفت، اظهارنظرهای طرفین پس از انجام گفت و گوها، حاکی از گرم شدن روابط میان آن ها داشت. الجزیره می نویسد تا پیش از انجام این دیدار، هر دو طرف از اینکه از خر شیطان پیاده شوند خودداری می کردند؛ اما نظرات پس از آن نشانگر آن بود که دستکم آن ها پذیرفته اند مواضع یکدیگر را مورد توجه قرار دهند.


در نهایت، موضوع آزادی مهدی هاشمی، فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از دیگر اخباری است که کم و بیش مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. در این رابطه، خبرگزاری فرانسه به نقل از دفتر دادستانی تهران می نویسد پسر رئیس جمهور اسبق ایران روز یکشنبه با قید وثیقه از زندان آزاد شد. این خبرگزاری اشاره می کند که هاشمی در هنگام ورود به فرودگاه تهران در تاریخ 23 سپتامبر به جرم ضربه زدن به امنیت ملی بازداشت شده بود و پیش از آن، به مدت سه سال در انگلیس به سر می برد. خبرگزاری فرانسه در معرفی مهدی هاشمی می نویسد پدر وی به عنوان یک چهره میانه رو شناخته می شود که طی سال های اخیر به طور فزاینده ای از سوی تندورها تحت فشار بوده است.
منبع: تابناک
نظرات بینندگان
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۲۷ آذر ۱۳۹۱
۱
۰
به هوش باشید دوستان این ترکیه ای ها پاش بیفته روی اسراییل وتمام نامردای تاریخ رو از هیتلر گرفته تا صدام ...سفید میکنند