۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۸
پرونده ویژه صراط پیرامون نامزدهای احتمالی اصلاح طلبان در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری

احساس تکلیف کرده های اصلاحاتی

تکثر و تعدد نامزدهای احتمالی جناح دگراندیش به دغدغه اصلی بزرگان و ریش سفیدان اصلاحات تبدیل شده است. حال می باید منتظر ماند و دید که آیا جناح اصلاح طلب بر روی یکی از گزینه های فوق به اجماع خواهند رسید، یا آنکه فرد دیگری را به اتفاق بر خواهند گزید و شاید هم سیاست معروف «یا من می آیم یا ...» را در پیش خواهند گرفت؟!
کد خبر : ۹۰۲۲۸
«جریده صراط» - واژه اصلاح و اصلاحات به شکلی ناخودآگاه مفاهیم مثبتی را در ذهن تداعی می کند. بر همین اساس مصلح و اصلاح گر نیز بعنوان پالایش کننده جوامع از آلودگی ها و انحرافات شناخته می شوند.

از این رو نفس عباراتی چون اصلاح و مشتقاتش نه تنها مذموم نیست بلکه وجوب پایبندی بدان، نیازی کتمان ناپذیر محسوب می شود. اما در این میان ممکن است بدلیل برخی تناقضات و عملکردهای ناصواب، تعابیر و برداشت های نادرستی از اینگونه مفاهیم استنباط شود.

تاریخ پر فراز و نشیب ایران نیز از اینگونه پارادوکس ها مصون نبوده و مصلحین صادق و کاذب زیادی را به خود دیده است.
 
نهضت مشروطه را می توان بعنوان یکی از نقاط عطف تاریخ اصلاح خواهی ایرانیان بشمار آورد.
جنبشی که در ابتدا با انگیزه های خیرخواهانه و اسلامی شکل گرفت اما پس از مدتی منحرف شد و مدعیان و پرچمداران متعصب آن یا در هواخواهی انگلستان، "آنگلوفیل" از آب درآمدند و یا به طرفداری از روسیه، "روسوفیل"!



شکست این نهضت موجب شد تا طی دوره ای 50 ساله، تجدد طلبی به فراموشی سپرده شود و اصلاح خواهی مسکوت بماند.

با سقوط نظام شاهنشاهی و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، عده ای از بقایا و طرفداران مشروطه خواهان متجدد و غربزده، بر آن بودند تا با استحاله این انقلاب، اهداف و دستآورد های آن را در جهت اغراض خود تئوریزه کنند، اما برخلاف انتظار، رهبری دینی و مقتدایی چون حضرت امام خمینی (ره)، مانع از اجرای این پروژه شدند و تنها بر «جمهوری اسلامی» بدون پیشوند و پسوند اصرار داشتند.
از این رو بود که تا حدود یک دهه بعد، نگرش ها و اندیشه های اصلاح گرایانه فرصتی برای عرض اندام و ابراز وجود نیافت.



اوایل دهه 70 بود که این دست تفکرات، خواهان و خریدار پیدا کرده بود و جامعه تازه از جنگ درآمده ایران با مفاهیم سهل و ممتنع زیادی مواجه شد.
اینگونه مفاهیم از آن جهت سهل و ممتنع بودند، چراکه مفاهیم مطروحه، علی الظاهر خوب و مناسب به نظر می آمدند اما هنوز از حالت بالقوه به بالفعل در نیامده و آزمونی عملی پس نداده بودند.
اندیشه های اصلاح طلبانه، اینبار پس از حدود یک دهه فراغت، با شکل و شمایلی تازه و با ایرانیزه کردن تفکرات دگراندیشان غربی، وارد میدان شده بود.

فلذا با پیروزی کاندیدای اصلاح طلب در اواسط دهه 70، فصل جدیدی از تاریخ اصلاحات در ایران رقم خورد و وقت امتحان پس دادن تفکرات تجدید نظرطلبانه فرا رسید.
در این میان، عملکرد متناقض و بعضاً متضاد مدعیان اصلاح طلب در حوزه های مختلف، به مذاق ملت خوش نیامد و نمره قابل قبولی را کسب نکرد!
از این رو بود که مردم، ادامه چنین روشی را نپسندیدند و پس از اتمام دوره 8 ساله اصلاحات، منتقدین اصلاح طلبان را بر روی کار آوردند.

حال با گذشت دو دوره از زمان تعویض آخرین رئیس جمهور و نزدیکی به ایام انتخابات یازدهم، جناح تجدید نظر طلب، تمام سعی و تلاش خود را بکار بسته تا شاید بتواند گذشته پر ابهامش را جبران کند.

به تازگی، عده کثیری از سوی این جناح، آمادگی خود را به جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده اند. این در حالیست که پیشتر و در جریان انتخابات دهم، حضور همزمان دو کاندیدای اصلاح طلب، موجب تشتت و دوگانگی آرای حامیان و هواخواهان این جناح شده بود.

به همین دلیل، تمام تلاش بزرگان این جناح در انتخابات پیش رو بر اجماع و انتخاب کاندیدای واحد معطوف شده است که این خود با وجود تعدد نامزدهای تجدید نظر طلب، امری غیر ممکن و ناشدنی به نظر می رسد!

فارغ از تمامی این مباحث، نگاهی مختصر و مفید بر سوابق برخی از این اصلاح طلبان، چندان خالی از لطف نیست:

یکی از افرادی که از وی بعنوان نامزد احتمالی اصلاح طلبان یاد می شود، شخص «محمد علی نجفی» است.



نجفی بعنوان یکی از اعضای اصلی و شناخته شده کارگزاران سازندگی و از نمایندگان کنونی شورای شهر تهران بشمار می رود.
وی پیشتر در دولت سازندگی عهده دار سمت وزیر آموزش و پرورش بوده است و بعنوان با سابقه ترین وزیر این وزارتخانه شناخته می شود. نجفی همچنین در دوره اصلاحات نیز در سازمان منحله برنامه و بودجه فعال بوده است. وی فارغ التحصیل موسسه دانشگاهی تکنولوژی ماساچوست آمریکاست.

از دیگر کاندیدای محتمل اصلاح طلبان، می توان به «محمد رضا عارف» اشاره نمود.



وی در دولت سازندگی ریاست دانشگاه تهران را عهده دار بود و پس از آن در دولت اصلاحات وزارتخانه پست و تلگراف و تلفن سابق را در اختیار گرفت.
عارف همچنین مدتی در سمت معاونت اول دولت دوم اصلاحات فعالیت کرده است و از اعضای هیئت مدیره «بنیاد باران» محسوب می شود. وی فارغ التحصیل مهندسی برق از دانشگاه استنفورد آمریکاست.

«محسن مهرعلیزاده» نیز از کاندیدای بالقوه جناح اصلاحات به حساب می آید.



رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی سابق، با شرکت در انتخابات آتی، دومین بار خواهد بود که شانس خود را برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری امتحان خواهد کرد.
مهرعلیزاده در جریان انتخابات نهم ریاست جمهوری، رتبه ای بهتر از هفتم را کسب نکرد.
وی در دولت سازندگی بعنوان مدیرعامل منطقه آزاد کیش فعالیت کرده و در دوره اول اصلاحات نیز استاندار خراسان بوده است. مهرعلیزاده همچنین فارغ التحصیل دکترای اقتصاد مهندسی از دانشگاه تیلبرگ است.

در میان نامبردگان از سوی اصلاح طلبان، نام «کمال خرازی» نیز بچشم می خورد.



خرازی در دو دوره 4 ساله دولت اصلاحات بعنوان وزیر امور خارجه فعالیت کرده است.
از نخستین سمت‌های او بعد از انقلاب، مدیر عاملی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. خرازی مدتی هم مدیرعامل خبرگزاری ایرنا  بوده است. وی همچنین پیش از انتصاب به سمت وزیر خارجه، مدتی بعنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد مشغول بوده است. خرازی همچنین فارغ التحصیل از دانشگاه هیوستون آمریکاست.

«حسن روحانی» هم گرچه خود را اصلاح طلب نمی داند، اما سوابقش در دوران اصلاحات و قرابتش با اصلاح طلبان، واقعیتی کتمان ناپذیر است.



وی هم اینک بعنوان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت اشتغال دارد و در گذشته ای نه چندان دور نیز در رسته دبیر شورای عالی امنیت ملی فعالیت کرده است.
روحانی همچنین سابقه نائب رئیسی مجالس چهارم و پنجم شورای اسلامی را در کارنامه دارد.
وی از جمله قلیل طلبه هایی است که علوم جدیده را همراه با علوم دینی فرا گرفته و علاوه بر تحصیل در قم، فارغ التحصیل دانشگاه گلاسکو انگلستان نیز هست.

از دیگر کاندیدای احتمالی جناح تجدیدنظر طلب، می توان به «مصطفی کواکبیان» اشاره نمود.



وی که اخیراً در راهیابی به مجلس نهم ناکام مانده است، با برگزاری «طرح مناسک» و تأکید بر اجماع اصلاح طلبان، فعالیت های انتخاباتی اش را شدت بخشیده است.
دبیرکل حزب مردم سالاری و مدیر مسئول روزنامه ای به همین نام، گرچه موضع گیری و اظهارنظر شفافی در خصوص شرکت در انتخابات آتی نداشته است اما گمانه زنی ها از احتمال حضور وی حکایت دارد.
کواکبیان را می توان از معدود اصلاح طلبانی دانست که از دانشگاه امام صادق(ع) فارغ التحصیل شده اند. وی همچنین مدرک دکترای خود را از دانشگاه تربیت مدرس تهران دریافت کرده است.

«اسحاق جهانگیری» نیز از جمله افراد مطرح اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات یازدهم بشمار می رود.



وزیر صنایع و معادن در دوران 8 ساله اصلاحات، اینک عزم خود را برای تکیه بر کرسی ریاست جمهوری جزم کرده است.
سابقه دو دوره نمایندگی مجالس دوم و سوم را می توان از جمله سوابق جهانگیری بحساب آورد. وی هم چنین در دولت سازندگی بعنوان استاندار اصفهان فعالیت کرده است.
جهانگیری از موسسین حزب کارگزاران سازندگی و از اعضای شورای مرکزی آن محسوب می شود.
وی هم اکنون در هیئت علمی بنیاد باران به ریاست سید محمد خاتمی عضویت دارد.

گمانه زنی ها همچنین از احتمال حضور «محمد شریعتمداری» در انتخابات پیش رو حکایت دارد.



وزیر بازرگانی دولت های هفتم و هشتم نیز آمادگی خود را جهت حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری در خرداد ماه 91 اعلام نموده است.
عضو جمعیت دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی که در انتخابات سال 76 از آیت الله محمدی ری شهری حمایت کرده بود، اینبار قصد دارد تا خود وارد کارزار رقابت ریاست جمهوری شود.

«حبیب الله بیطرف» نیز از اصلاح طلبانی است که گفته می شد قصد ورود به عرصه رقابت های انتخاباتی را دارد.



وزیر نیروی دو دولت خاتمی، گرچه خبر حضورش در انتخابات یازدهم را کذب محض خوانده، اما با اینحال بیطرف از جمله افراد بالقوه اصلاحات در عرصه انتخاباتی محسوب می شود.
وی که دوران سازندگی عهده دار سمت استانداری یزد بوده است، هم اکنون بعنوان مشاور در وزارت نیرو فعالیت می کند.
بیطرف همچنین از دانشجویان فعال در جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نیز محسوب می شود.

بنا بر آنچه گذشت، تکثر و تعدد نامزدهای احتمالی جناح دگراندیش به دغدغه اصلی بزرگان و ریش سفیدان اصلاحات تبدیل شده است.
حال می باید منتظر ماند و دید که آیا جناح اصلاح طلب بر روی یکی از گزینه های فوق به اجماع خواهند رسید، یا آنکه فرد دیگری را به اتفاق بر خواهند گزید و شاید هم سیاست معروف «یا من می آیم یا ...» را در پیش خواهند گرفت؟!



نظرات بینندگان
سرباز
|
Singapore
|
۱۳:۳۹ - ۲۹ آذر ۱۳۹۱
۲۳
۴۶
این ها با دندون های تیز کرده برای چپاول ثمرات این دو دولت انقلابی ول معطلن
کلا انسان های حریص هر چقدر هم که داشته باشند باز هم ناله "هل من مزید" سر می دهند
این باعث می شود به سختی از این میدان کنار بروند
حجت الاسلام قرائتی در این مورد گفته که اگر انسان بدونه که از او اصلح تر هست نباید اصلاً وارد میدان بشه
ولی اگر وارد شد کاندیدا شد باید بره خونه و دست دعا بلند کنه که خدایا این مسئولیت رو به دوش من نذار و من انتخاب نشم
ولی حالا شما ببینید این ..... ها چه سر وکله ای خواهند شکست
فقط محسن رضایی
|
Singapore
رای عموم مردم:
محسن رضایی
محسن رضایی
محسن رضایی

محسن رضایی
محسن رضایی
محسن رضایی

محسن رضایی
محسن رضایی
محسن رضایی

محسن رضایی
محسن رضایی
محسن رضایی
ناشناس 3
|
Singapore
مح--- رض--- با تیم همراهش حرف ندارن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نگاهی به عملکرد اخوی ایشان در 3 دوره نمایندگی مجلس بندازید
و در باره اطرافیان ایشان بیشتر اطلاعات جمع کنید
راستی داغ پسر سخته.
ناشناس
|
Singapore
سبزوار رای عموم مردمه؟؟؟؟؟
خیانت های پسرش واسه تمام عمرش کافیه .
دیگه لازم نیست بیشتر خیانت کنه
ناشناس
|
-
|
۱۴:۱۷ - ۲۹ آذر ۱۳۹۱
۳۴
۲۹
سايت شما خيلي مزخرف است به خاين خادم به خادم خاين لقب ميده
علی
|
Germany
|
۱۹:۵۸ - ۲۹ آذر ۱۳۹۱
۲۴
۲۹
خرازی و حسن روحانی فقط میتونند اصلاحات را نجات بدهند! بقیه فقط به فکر خودشونند!
امیر
|
Germany
پرچمت منو کشته! ولی باز جای امیدواری داره که یه سری به سایتای وطنی میزنی.آدمای خیلی بزرگتری هستن که میتونن رییس جمهور خوبی باشن و تااخرش خوب بمونن. نظرت واسه ما محترمه رفیق. هر جا هستی موفق باشی
یکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۳۰ آذر ۱۳۹۱
۴
۸
تو صفحه اولتون چرا عکس دکتر عباسی رو قاطی اصلاحاتی ها قرار دادین
اون احتمال کاندید شدن نداره
يكي اورجينال
|
Iran (Islamic Republic of)
يكي چيني جان الهي من فداتشم من كي چنين نظري دادم؟يكي فلابي جان بمن بگوايناچرااينقدربي ريختن؟لطفاازنام كاربري حقيراستفاده نفرمائيد.باتشكروافر
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
حال میکنم که قلابیت هم پیدا شد!!!
يكي
|
Iran (Islamic Republic of)
حالاببين من چه حالي ميكنم.يكي غيرانتفاعي يادته؟ازش خواستم بنام من كامنت نذاره آقائي كردقبول كرد.راستي سلام ---؟
یکی
|
Iran (Islamic Republic of)
اساسا آدم نفهم و آلوچه ای هستم !

رونوشت :
- نورا جهت اطلاع و حفاظت از اسرار !!
يكي واقعي
|
Iran (Islamic Republic of)
ازرونوشت دادنت فهميدم كدام احمقي هستي.ديگه جوابتونميدم توهم زيركامنتام نظرننويس.
يكي واقعي
|
Iran (Islamic Republic of)
ازگفته ات هم كمتري يزيداحمق.ازرونوشت دادنت فهميدم.اگه مردي حرف منطقي بزن تاجواب دندان شكن بدهم.شماهامنطقي جزفحاشي وتوهين نداريد
مرتاض
|
Iran (Islamic Republic of)
یکی چرا از انجمن حجتیه طرفداری میکنی ک پ ک !!!
راضیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۰۲ دی ۱۳۹۱
۱
۴
بـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه
بوشهری 1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۰۳ دی ۱۳۹۱
۱۲
۴
راستی اصولگراها به کاندید واحد رسیدن؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بله.
مش--- فرزند خلف جریان اصولگرایی.
شایلین
|
Iran (Islamic Republic of)
مش--- کاندید اصول گراها نیست بلکه کاندید ائتلاف نا میمون جریان انحرافی و سران فتنه اموی است البته بدستور ام16 انگلیس دلبندم
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۰۵ دی ۱۳۹۱
۱
۱
فقط همین هاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۰۵ دی ۱۳۹۱
۹
۲۳
رئیس جمهور خاتمی معاون اول قالیباف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۰۵ دی ۱۳۹۱
۲۱
۲۳
فقط خاتمی
شیطان
|
Iran (Islamic Republic of)
فقط خاتمی محبوب من
ترسو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۰۵ دی ۱۳۹۱
۱۴
۱
شاه لعنتی گفته بود فقط کسانی توحزب رستاخیز هستند حق کاندیدشدن برای مجلس رادارندهرکس جزوحزب مانیست ازمملکت بروندیابایدعضورستاخیزشوند
شایلین
|
Iran (Islamic Republic of)
اکنون نیز حرب منحله مشارکت و سازمان منحله منافقین انقلاب ورژنهای کنونی حزب رستاخیز هستند.
ناشناس
|
France
|
۲۲:۰۶ - ۰۵ دی ۱۳۹۱
۲۰
۳
یک کمپوت گیلاس برای مریض خریدم قیمتش را دیدم 6800 تومان واقعا آفرین به این دولت اصولگرا.
محسن
|
France
ارزش دولتی که با گیلاس وتوی گیلاس تعین می شود مرحبا گفتن دارد!؟
امیر
|
France
از گیلاس شروع میشه میاد بالا...--- بر کسانی که تو این 7 سال مردم رو به خاک سیاه نشاندند.
گیلاس کار تبریزی
|
France
راستی کمپوت گیلاس توی فرانسه 6800 تومان را ستاد مبارزه با گرانفروشی فرانسه فعال نیست ؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۰۵ دی ۱۳۹۱
۳
۲۴
جلیلی یا ولایتی رئیس جمهور- قالیباف معاون اول.این بهترین حالت برای پیشرفت کشور است.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۰۵ دی ۱۳۹۱
۱۶
۱۹
تا خود خاتمی عزیز نیاد اینها بی فایدست اگه بیاد انتخابات پر شکوه اما اینها نه
شایلین
|
Iran (Islamic Republic of)
منتظر دستور جورج سورس صهیونیست باشید اگه او OK کرد قطعا کاندیدی میشه این سید ---
امیر. ه
|
Iran (Islamic Republic of)
این شایلین(اسمت روسیه؟)فکنم وقتی زبون باز کرد بچگی میگف سورس سورس!
شایلین
|
Iran (Islamic Republic of)
امیر جان شایلین یعنی برجسته در فارسی دری دلبندم
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۱
۵
۳
این دوستان عزیز ومتعهد بیشتر از این که نسبت به نظام وانقلاب تعهد داشته باشند نسبت به خواسته های خانواده و وابستگان بچه ها عروس دوماد های جدید خرج ومخارج جدید ودرخواست های حاج خانوماشون تعهد دارندآخه آقا پسر قند عسلشون که تازه دوماد آقای فلانی شده به توصیه عروس خانم جهت پیشرفت ورشد وشکوفایی باید به آلمان وانگلیس عزیمت نمایند به هر حال ماهم آبرو دار هستیم خدا وکیلی احمدی نژاد اگه همه کاراش غلط بوده باشه یکی از کارای خوبش این بود که دم بعضی از این عزیزان را در برخی از مشاغل رانتی و وابسته به نظام قطع کرد هرچند که درست قطع نشد ولی بدک هم نبود بدجوره جاش می سوزه ودرد می کنه یه جورایی برای کم شدن درد باید احساس تکلیف بکنیم
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۰۶ دی ۱۳۹۱
۹
۹
بهتر این هست که اصلاح طلبان کاندیدا معرفی نکنن چون ما خیال رای دادن نداریم و اینقدر کشور در این 8 سال سیر قهقرایی داشته که به این راحتی درست نمیشه!!!
يكي
|
Iran (Islamic Republic of)
حق بانوراست.چون معرفي هم بكنن راي نميارن اونوقت آبروي نداشتشون --- ميشه.درسته آبجي نورا؟
شایلین
|
Iran (Islamic Republic of)
چه بهتر یک ویروس کمتر
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
شایلین بهتر شما حتما یه حاج محمود دیگه س !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۰۶ دی ۱۳۹۱
۰
۲
احساس تكليف خوبه حالا از هر گروهي باشه ولي انشا
ئ الله از اين احساس تكليفي كه به گفته خودشان اصولگرايان سود برديم بسه واز اين تكليفها ست كه به كشور اسيب رسوند
رضا محسنی
|
-
|
۱۱:۳۲ - ۰۶ دی ۱۳۹۱
۱۰
۱۰
مرحوم آیت الله روح الله خاتمی بارها به فرزند ناخلفش م---خا--- درباره انحراف و غرب زدگیش هشدار داده بود! ولی خا--- عاق والدین شده و الآن درزمره اغتشاش طلبان ضد نظام می باشد.
"اللهم العن کل فاسدمن امورالمسلمین"
ناشناس
|
-
محبوبیت خاتمی با همه هجمه ای که به اون شده روز بروز بیشتر میشه و این خیلیهارو میسوزونه!!!!!
امیر
|
-
بدجور --- عمو...نمیدونستیم"غرب زدگی"هم یه بیماری جدیده...چقدر حقیرن امثال شماها که کره زمین به این کوچکی رو دو قسمت کردن به نصفش فحش میدن !
خود من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۰۶ دی ۱۳۹۱
۲
۶
شابلین. جان ئخودم نمیدانی چه میگی کدام سوروس کدام فتنه کو کجاسیت فتنه الانه که انحراف حاصل شده فتنه زاویه با ولایته 11 روز خانه نشینی. گرانیه بیکاریه فقر و فساده و...... درود خدا برهمه خدمتگذاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی درود بر سه سید فاطمی خمینی خامنه ای خاتمی. اگه سید بیاد میریم رای میدیم نیاد نه
شایلین
|
Iran (Islamic Republic of)
برای ما تشکیل مثلث سران فتنه و ضد انقلاب خارجه نسین و جریان انحرافی برای طراحی جنگ نهروان 92 کاملا روشنه سعی منید در دام این مثلث گرفتار نشید دلبندم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۰۶ دی ۱۳۹۱
۲
۱۵
محسن رضائی رئیس جمهور قالیباف هم معاون اول.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۱
۶
۱۱
یادم نمیرود آقای خاتمی شبی در تلویزیون گفت در یک زمانی ما برای دو روز کشور گندم داشتیم و باز هم کشور دچار بحران نشد
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
منم یادم نمی رود روزی که ایشان فرمودند هر بیست روز یک بحران داشتیم قطار اصلاحات پرشده بود از سهم خواهان از نظام ورهبری از همه وهمه عده ای دنبال دفاع از ارزش ها در راه تسلط بر بنگاههای اقتصادی بودند یک از واگن عقبی اومد واگن جلوی را زد انداخت گردن بچه بسیجی ها یکی خلاصه آش دهن سوزی ندیدیم چیزی تهش در نیومد بیچاره خاتمی که بازیخورده همه این آقایان شده بود
سلمان
|
Iran (Islamic Republic of)
خوشحال نباش،د---غ گفته
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۰۶ دی ۱۳۹۱
۶
۶
الان خاتمی جزء کدام دسته است؟
1.فتنه گر...حتمآ
2.بی طرف...اصلآ
3.مظلوم آخی...
4.نه سرپیازنه ته پیاز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۵
۹
فعلا که 8 ساله اصولگراها نشون دادن جز خراب کردن کشور کار دیگه ای بلد نستن. باز صد رحمت به اصلاح طلبا!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۸
۹
فقط خاتمي
شیطان
|
Iran (Islamic Republic of)
فقط خاتمي محبوب من
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
--- به حرف گربه سیاه بارون نمی باره
شایلین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۰۹ دی ۱۳۹۱
۱
۳
خدایا این احساسات کاذب را از این شهرت و شهوت و شکم پرستان بگیر(سه شین شیطان)
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
۲
۳
یاعارف بیادیاخاتمی یا خرازی ببینم کی میخوادرقابت کنه
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۱ دی ۱۳۹۱
۳
۲
مگر کسانی که پشت به دشمن کرده و رو به کشور جبهه گرفته وتیشه به ریشه نظام و انقلاب زده باز هم روشون میشه بگن ما نبودیم . که مردم باورشان کنند؟ واقعا" خیلی رو میخواد :
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۳ - ۱۵ دی ۱۳۹۱
۴
۸
میبینی سید؟میبینی چقد زود یادمون رفت 88رو؟سید بخاطرما کوفی صفتها اومده بودی؟آره؟تو جات همون فرهنگستان بود تو پاکتر از اونی بودی که بدونی بعضیا چه سیاستی دارن واست به خرج میدن تا ببرنت بالا و بکوبنت زمین تا بهت بگن فتنه گر قلب تو مهربونتر از اون بود که پا پس بکشی وقتی دیدی کمر مردم داره میشکنه زیر تدبیرهای خانمان برانداز این آقای ---
اما ناراحتی نداره سید خدا خودش قسم خورده که عزیز بدارم آنکس را که برای رضایت من تلاش کند در حالی که عالمی بخواهند خوارگردد سید صبح سبز امید نزدیک است یا حسین میرحسین
سلمان
|
Iran (Islamic Republic of)
ادامه ی نوشته امید که منتشر نشد:
میرحسین عزیز،دوست دارم!
از طرف خودم(امید) و شیمون پرز ،نتانیاهو ،اوباما ،مرکل ،سارکوزی ، گوردون براون ،جورج سوروس ، بهاییها ، سلطنت طلبها و باقی رفقا!
بردیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۱
۶
۲
ای آب ندیده های آبی شده ها!
ای جبهه نرفته انقلابی شده ها!
مدیون دلاوریه جانبازانید
ای بر سفره آفتابی شده ها!
مشایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۲۵ دی ۱۳۹۱
۲
۲
خواض بی خا صیت را بیشتر به مردم معرفی کنید
شهریار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۱
۰
۱
واقعا که این 5اصل را در انتشار نظرات خوب رعایت کردید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۱
۱
۰
شما به چه حقی میگین که اصلاحات در چشم مردم نمره قابل قبولی نگرفت؟اگه حکومت اعتقاد داره که اصلاح طلبان دیگر جایی بین مردم ندارند پس اجازه بدن که خاتمی در انتخابات شرکت کنه.اونوقت مردم جواب اوصولگرایان را خواهند داد
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
۰
۳
باید دید اقایونی که اینهارو انتخاب میکنند نظرشون چیه