۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۲

گاهی‌پژوهش‌هاباواقعیت‌‌فاصله‌زیادی‌دارد

استاندار فارس گفت: علی‌رغم تمام توفیق‌ها همچنان پژوهش جایگاهش خود را نیافته و حلقه مفقوده پژوهش‌های عملی و صنعت، پیدا نشده است.
کد خبر : ۹۰۲۵۳

به گزارش صراط ؛ حسین صادق‌عابدین در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر، با بیان اینکه پژوهش‌ها بعضا فاصله زیادی با واقعیت‌ها دارد، افزود: یکی از مولفه‌های انتخاب پژوهشگر برتر تعداد مقالات چاپ شده در منابع علمی جهانی است اما شاید بهتر بود تعداد مقالاتی که مشکلی را حل کرده ملاک قرار می‌گرفت

استاندار فارس با بیان اینکه خیلی دیر به‌فکر فعالیت‌های پژوهشی و توسعه و تعمیق آن افتاده‌ایم، گفت: تنها در دولت‌های نهم و دهم اتفاقات بزرگ در عرصه پژوهش و فناوری افتاده است.

صادق‌عابدین اعتبارات سه هزار میلیارد تومانی بخش پژوهش کشور را در مقایسه با گذشته خوب و در مقایسه با سایر اعتبارات، ناکافی ارزیابی و تصریح کرد: شاید افزایش سه برابری یا بیش از سه برابری این اعتبارات به‌عنوان یک ضرورت باشد.

صادق‌عابدین گفت: ظرفیت تولید فولاد کشور 15 میلیون تن در سال است و در حالیکه دولت سالانه یارانه زیادی به این بخش پرداخت می‌کند، وقتی تولیدات کشوری در 4 هزار کیلومتری ایران به بازار وارد شود،‌ فولاد ما توان رقابت را ندارد.

استاندار فارس با بیان اینکه، ناتوانی تولیدکنندگان و تولیدات صنعتی در رقابت با تولیدات مشابه خارجی یکی از زمینه‌های مناسب برای انجام پژوهش‌های علمی است، گفت: چرا علی‌رغم هزینه انرژی پایین، یارانه بالا، استفاده از منابع ملی و... بهره‌وری پایین است و به محض اینکه محموله‌ای به کشور وارد می‌شود داد همه درمی‌آید؟

وی لزوم توجه به فضای رقابتی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های رشد صنایع و تولیدات صنعتی داخلی، بررسی درخصوص پایین بودن کارآیی کارکنان بخش‌های مختلف را یکی دیگر از زمینه‌های مناسب برای پژوهش دانست و گفت: پژوهش‌ها باید کاربردی شده و به افزایش بهره‌وری و کارآمدی کشور در تمام بخش‌ها کمک کند.

صادق‌عابدین با اشاره به بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی کشور در تهران، پیشرفت‌های حاصل را حیرت‌آور توصیف و خاطرنشان کرد: دشمنان به واسطه احساس ترسی که از جوانان نخبه و دانشمندان این کشور دارند، می‌ترسند جایگاه علمی ایران به مرتبه بسیار بالایی برسد.

استاندار فارس تاکید کرد: جایگاه علمی و پژوهشی، جایگاهی است که دشمنان نمی‌توانند به آن ضربه بزنند، نمی‌توانند آن را تخریب کنند، دشمن قادر نیست به مغز دانشمند آسیب وارد کند، نمی‌تواند اندیشه نخبگان و فکر آنها را تحریم کند.

صادق‌عابدین با یادآوری اینکه جهادانشگاهی با نگاه و حرکتی جهادی به دستاوردهای عظیمی دست‌یافته است، گفت: باید با نگاهی جهادی به عرصه‌های علمی نگاه کرده و تلاش‌هایمان را در این زمینه دوچندان کنیم.

به گزارش ایسنا در این مراسم از پژوهشگران برتر دانشگاه‌ها، مراکز آموزش‌عالی، سازمان‌ها، ادارات و نهادهای مختلف تجلیل شد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: فارس پزوهش صراط