۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۵

ایجاد شبکه رادیویی و تلویزیونی قضا

معاون راهبردی قوه قضائیه گفت: ایجاد یک مرکز رسانه و راه‌اندازی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و همچنین پورتال برای ارتباط و تعامل بیشتر با مردم را در دستور کار داریم
کد خبر : ۹۰۶۵۲

به گزارش صراط ؛ محمدباقر ذوالقدر صبح یکشنبه در نشست با قضات و کارکنان دادگستری استان بوشهر اظهار داشت: ایجاد زمینه مناسب برای ارتباط و تعامل بیشتر بین قوه قضائیه و مردم یکی از راهبردی اساسی و برنامه‌های مورد نظر است که طرح‌های بسیار خوبی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قوه قضائیه شبکه تلویزیونی و رادیویی و همچنین سایت خبری و روزنامه مناسبی برای اطلاع‌رسانی در اختیاز ندارد، اضافه کرد: برای تعامل مستمر و متقابل با مردم شبکه تلویزیونی قوه قضائیه و شبکه رادیویی و همچنین راه‌اندازی سایت و پورتال و روزنامه را در دستور کار داریم که امیدواریم این کار با سرعت انجام شود.

معاون راهبردی قوه قضائیه ایجاد معاونت راهبردی را یک ضرورت در قوه قضائیه بر شمرد و افزود: ارتقا در هر سازمانی نیازمند داشتن بخشی با عنوان برنامه‌ریزی و تنظیم راهبردها و نظارت بر کارها است که این معاونت این وظیففه را در قوه قضائیه بر عهده دارد.

تلاش برای ارتقای بهره‌وری در قوه قضائیه/ تعیین تکلیف پرونده‌های مسن

وی ادامه داد: تلاش‌های بسیاری در قوه قضائیه برای بهبود بهره‌وری صورت گرفته و تصمیمات مهمی نیز در این زمینه گرفته شده که می‌توانیم با اعمال به این برنامه‌ها و پیشبرد اهداف مورد به استانداردهای دلخواه دست یابیم.

ذوالقدر با تاکید بر ضرورت تلاش برای کاهش زمان دادرسی، اذعان داشت: باید اوقات رسیدگی و فرایند رسیدگی را کوتاه کنیم و برای کاهش پرونده‌های ورودی و افزایش خروجی‌ها تلاش کنیم و با تعیین تکلیف پرونده‌های مسن در این مسیر گام برداریم.

وی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های نوین در بهبود و ارتقای بهره‌وری در قوه قضائیه تاثیرگذار است، بیان داشت: برای بهره‌وری پاداش‌هایی نیز در نظر گرفته شده و افراد برتر از جوایز خوبی برخوردار خواهند شد.

ارتقای کارآمدی قوه قضائیه راهبرد اصلی قوه است

معاون راهبردی قوه قضائیه به موضوع ارتقای قوه قضائیه اشاره کرد و عنوان داشت: ارتقا به این معنا است که تنها به حفظ وضعیت کنونی فکر نکنیم و همواره برای پیشرفت و توسعه بیشتر تلاش کنیم که رهبر معظم انقلاب نیز بارها در این زمینه توصیه‌هایی را داشته‌اند.

وی خروجی ارتقای کارآمدی قوه قضائیه را استقرار عدالت در جامعه عنوان کرد و با بیان اینکه استقرار عدالت در جامعه یک هدف است، گفت: به فرموده مقام معظم رهبری، اگر نظام اسلامی بتواند قوه قضائیه را با نظر اسلام بسازد اکثر مشکلات جامعه حل می‌شود.

ذوالقدر اضافه کرد: رسالت عظیمی بر عهده قوه قضائیه است و ارتقای قوه قضائیه برای حل مشکلات جامعه می‌تواند کارساز باشد و هدف همه انبیای الهی و ارسال کتب، تحقق و استقرار عدالت الهی بوده است.

وی خطاب به قضات و کارکنان دادگستری بیان داشت: کار شما به حل مسائل کشور کمک می‌کند و هم کمک به عدالت است و هم کمک به رفع مسائل کشور.

معاون راهبردی قوه قضائیه به تلاش دشمنان برای ناکارآمد جلوه دادن نظام دینی و اسلامی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ملت ایران دین را در متن جامعه قرار داده است و ثابت کرده است که دین می‌تواند به خوبی جامعه را اداره کند و در مقابل، استکبار تلاش دارد خلاف این را جلوه دهد.

وی تصریح کرد: خدمت به کشور بزرگ‌ترین جهاد است و در حالی که جهاد امروز جهاد سخت و مسلحانه نیست، بزرگ‌ترین خدمت به نظام، تلاش برای استقرار عدالت و کارآمد جلوه دادن نظام است که رهبر معظم انقلاب نیز توصیه‌های فراوانی را در این زمینه داشته‌اند.

تدوین سند راهبردی 5 ساله قوه قضائیه

ذوالقدر با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته برای ارتقای کارآمدی قوه قضائیه، اظهار داشت: تدوین سند پنج ساله قوه قضائیه یکی از راهبردهای اساسی در این زمینه است که تصویب و ابلاغ شده است و به عنوان یک راهبرد به استان‌ها نیز ارسال شده است.

وی خطاب به مسئولان برنامه ریزی استان افزود: این سند بر اساس اقتضائات هر استان باید ترجمه شود و سند راهبردی استان بر این اساس تنظیم شود.

معاون راهبردی قوه قضائیه به ایجاد نهادهای مختلف برای ارتقای کارآمدی قوه قضائیه بر اساس این سند اشاره کرد و یادآور شد: این نهادها به منظور ایجاد زیرساخت‌ها و بستر مناسب برای اجرای سند راهبردی قوه قضائیه ایجاد شده اند.

وی به کاهش میزان رشد پرونده‌های قوه قضائیه اشاره کرد و افزود: در حالی که تا سال گذشته شاهد رشد سالانه 13 درصدی در پرونده‌های قوه قضائیه بودیم، این رشد در حال حاضر به 10 درصد رسیده است و ما باید تلاش کنیم تا علاوه بر کاهش میزان رشد، شاهد کاهش میزان پرونده‌ها باشیم.

ذوالقدر ادامه داد: اگر این رشد در جایی متوقف نشود قوه قضائیه به مشکلات زیادی بر خواهد خورد  و باید تلاش کنیم تا جرم‌ها را کاهش دهیم و با کارهای مختصری که صورت گرفته شاهد کاهش رشد آن هستیم ولی این ایده‌آل نیست و باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

فرسودگی روحی قضات/ ایجاد معاونت فرهنگی قوه قضائیه

وی بیان داشت: افزایش حجم پرونده‌ها در محاکم قضائی سبب شده تا قضات و کارکنان دادگستری و دستگاه‌های قضائیی کار بیشتری را داشته باشند و همین موضوع باعث فرسودگی روحی قضات شده است.

معاون راهبردی قوه قضائیه اضافه کرد: با افزایش تعداد قضات این مسائل حل نمی‌شود و نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و دفاتر و کارکنان است و باید به جای این کار به موضوع پیشگیری توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به تشکیل معاونت فرهنگی قوه قضائیه، به اهداف این معاونت اشاره کرد و گفت: انجام کارهای فرهنگی در قوه قضائیه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که می‌تواند به کاهش انحرافات کمک شایانی داشته باشد.

ذوالقدر افزود: دستگاهی که در خط مقدم مبارزه و مواجهه با جرم قرار دارد، باید برای کاهش آسیب‌های آن تلاش کرد و هر چند کارهای سطحی در گذشته صورت گرفته بود ولی هم‌اکنون کارهای بهتری در این زمینه اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به ایجاد پژوهشگاه و مرکز پژوهش‌های قوه قضائیه، انجام کارهای علمی در قوه قضائیه را به عنوان یک ضروت دانست و اظهار داشت: اداره یک مجموعه عظیم مانند قوه قاضئیه باید مبتنی بر یک پایگاه علمی باشد که نیازمند کارهای پژوهشی عمیق است و نمی‌توان آن را با آزمون و خطا اداره کرد.

منبع: مهر