۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۸

کنترل روشنایی ساختمان به وسیله گوشی

پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین طرحی را ارائه کرده که می توان مدیریت ساختمان را از راه دور و با لپ تاپ، تلفن همراه و تبلت کنترل کرد.
کد خبر : ۹۰۶۹۶
به گزارش صراط ؛ الناز بابایی از پژوهشگران برتر مرکز رشد که در زمینه مدیریت هوشمند ساختمان تحقیق می‌کند در خصوص طرح تحقیقاتی خود گفت: طرح ما ابتدا از یک پروژه‌ی دانشجویی آغاز شد، اما با کمک‌ها و حمایت‌های مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین توانسته ایم آن را تا 98 درصد پیش ببریم.

وی ادامه داد: ما در این طرح با مدیریت هوشمند ساختمان، مصرف انرژی در ساختمان‌ها را بهینه سازی کرده و از این طریق می‌توان بین 30 تا 40 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

بابایی افزود: نرم افزار این طرح توسط تیم تحقیقاتی برنامه نویسی شده که دارای قابلیت مولتی پلت فرم است و می‌تواند بر روی هر دستگاهی با هر نوع سیستم عاملی نصب شود و انجام یا عدم انجام درخواست شما را به صورت ارسال یک پیام اطلاع دهد.

وی تصریح کرد: این فن آوری قابلیت‌های زیادی دارد، به طور مثال شما با کمک آن می‌توانید در مواقعی که در منزل، محل کار و یا هر مکان دیگری حضور ندارید، آن را کنترل کرده و همه‌ی شرایط آن محل را به حالت استاندارد یا تعریف شده برگردانید. مثال دیگری که می‌توان در این خصوص مطرح کرد، روشنایی اتاق‌ها است؛ مثلا وقتی شما از اتاق خارج می‌شوید، اگر تا یک زمان معین به آن مکان مراجعه نکنید، این سیستم هوشمند به صورت خودکار لامپ‌ها را خاموش می کند.

بابایی با اشاره به وجود محصول مشابه خارجی در بازار افزود: این محصول یک اختراع به شمار نمی‌آید،‌ اما یک سری قابلیت‌های جدید به آن اضافه کردیم، به طور مثال در نمونه خارجی باید سیم کشی و سیستم برق ساختمان دچار تغییراتی شود که این کار هزینه های زیادی به دنبال دارد، اما در نمونه ساخت داخل با کمک گرفتن از Wi-Fi این کار را انجام می‌دهیم که دیگر نیازی به سیم‌کشی جدید ندارد؛‌ ضمن آن که قیمت تمام شده‌ی نمونه داخلی یک پنجم قیمت مشابه خارجی آن است.

وی اظهار داشت: هم اکنون شش ماه است که در مرکز رشد مستقر هستیم و حمایت‌های مادی و معنوی خوبی از طرح ما صورت گرفته، که پرداخت تسهیلات بانکی با نرخ پایین از آن جمله است.

این پژوهشگر هم چنین از وجود مشکلاتی در این زمینه گلایه کرد و افزود: ما از نظر منابع مالی هم چنان با مشکلاتی روبرو هستیم و از آن جایی که مرکز رشد طرح‌های متعددی در دست اجرا دارد و پژوهشگران زیادی تحت پوشش آن هستند،‌ نمی‌تواند به طور کامل هزینه‌های طرح‌ها را تامین کند،‌ از این رو لازم است تا سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی نیز در این حوزه‌ سرمایه‌گذاری کنند
منبع: ایسنا