۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۷

دولت حق دخالت در انتخابات را ندارد

رئيس جمهور به لحاظ جايگاه رياست جمهوري حق دخالت در انتخابات را ندارد. اما رئيس جمهور بدون در نظر گرفتن جايگاه رياست جمهوري و استفاده كردن از آن مي تواند از يك كانديداي خاص حمايت كند. قانون نيز تكليف را مشخص كرده و اجازه ورود رئيس جمهور به اين مسائل را نمي دهد. اما در مسائل شخصي و به عنوان يك فرد حقيقي هر كس مي تواند نظر خود را ارائه دهد
کد خبر : ۹۰۷۰۰
به گزارش صراط ؛ هنوز بيش از 6 ماه تا آغاز انتخابات رياست جمهوري يازدهم در سال 92 باقي مانده و برخي از نامزدهاي تصاحب اين جايگاه با ورود زودهنگام به اين عرصه آمادگي خود را اعلام كرده اند. انتخاباتي كه نوع برگزاري آن درست به اندازه نتيجه اش اهميت دارد و به دليل درك ضرورت اين اهميت است كه از حالازمزمه هاي تغيير قانون انتخابات شنيده مي شود.
 
در اين بين طيف نزديكان به دولت نيز برنامه هاي خود را آغاز كرده اند و از همين حالا تبليغات انتخاباتي خود را نيز آغاز كرده اند. در اين خصوص اما ئيس جمهور مي گويد: دولت هیچ تصمیمی و تغییری در راستای تاثیرگذاری در انتخاب مردم و انتخابات انجام نمی‌دهد و قبلا نیز انجام نداده است.
 
در همين خصوص عضو جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي دولت را به آماده سازي بستري مناسب براي انتخابات پيش رو فراخواند و گفت: دولت موظف است هم از لحاظ امنيت و رعايت قوانين و هم از جهت حضور پرشور و همه جانبه مردم تدابيري اتخاذ كند تا انتخابات سال آينده در صحت و سلامت كامل برگزار شود.  
 
مجتبي شاكري در ادامه دولت را مجري قانون دانست و خاطر نشان كرد: دولت وظيفه دخالت در انتخابات را ندارد و خودش نمي تواند در اين زمينه ورود كند. اما تك تك اشخاص به لحاظ حقيقي بودنشان مي توانند به عنوان نامزد انتخابات و يا حامي يك كانديدا در انتخابات حاضر شوند. اما دولت به لحاظ حقوقي حق دخالت در انتخابات را ندارد و نمي تواند در مصاديق نامزدها دخالت داشته باشد.
 
وي همچنين افزود: هنوز به طور رسمي هيچ فردي اعلام كانديداتوري نكرده اما اگر طيف دولت بخواهند يك كانديدا براي انتخابات آينده معرفي كنند بايد از طريق جايگاه هاي حقيقي خودشان ورود كنند و دولت به دليل جايگاهي كه دارد نمي تواند نامزدي را معرفي كند.
 
اين عضو جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي مي گويد: رئيس جمهور نيز به لحاظ جايگاه رياست جمهوري حق دخالت در انتخابات را ندارد. اما رئيس جمهور بدون در نظر گرفتن جايگاه رياست جمهوري و استفاده كردن از آن مي تواند از يك كانديداي خاص حمايت كند. قانون نيز تكليف را مشخص كرده و اجازه ورود رئيس جمهور به اين مسائل را نمي دهد. اما در مسائل شخصي و به عنوان يك فرد حقيقي هر كس مي تواند نظر خود را ارائه دهد.
 
شاكري درباره اسامي مطرح شده به عنوان كانديداهاي احتمالي انتخابات 92 اظهار داشت: فعلا افراد بايد از شوراي نگهبان عبور كنند و بعد از آن به دنبال جذب آراي مردم باشند. تا زماني كه شوراي نگهبان صلاحيت نامزدي را مشخص نكرده،‌ نمي توان درباره كانديداها حرفي زد. شوراي نگهبان نيز دقت لازم را دارد و با در نظر گرفتن صلاحيت كانديداها افرادي واجدالشرايط را معرفي مي كند.
 
مجتبي شاكري همچنين گفتمان نظام و رهبري را ترازوي سنجش نامزدهاي انتخابات دانست و گفت: با توجه به مسيري كه انقلاب اسلامي ايران در پيش داشته، مردم همواره نشان داده اند كه ويژگي هايي را كه رهبري مشخص مي كنند به عنوان سرلوحه انتخاب شخص اصلح در نظر مي گيرند و نگاه مقام معظم رهبري كليد طلايي انتخاب افراد است.
 
عضو جمعيت ايثارگران در بخش پاياني اظهارات خود گفت: قطب بندي هاي مطرح شده همانند جناح بندي هاي چپ و راست در طي ساليان اخير، ارزش و اهميت ندارد و آنچه مهم و حياتي است توجه به گفتمان نظام و رهبري جمهوري اسلامي است. 
منبع: فردا
نظرات بینندگان
پسر شجاع
|
Australia
|
۱۶:۴۴ - ۰۳ دی ۱۳۹۱
۰
۱
فقط رئيس جمهور حق ندارد! شما حق دخالت در انتخابات و جاهاي ديگر را داريد!