۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۶

سه مولفه مهم نامزد ریاست‌جمهوری

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: اقتضائات کنونی و آتی کشور، انتخاب رییس‌جمهور متکی به الگوی مدیریت جمعی و تعاملی در دولت را ایجاب می‌کند.
کد خبر : ۹۰۷۱۰
به گزارش صراط ؛ رضا طلایی‌نیک با بیان اینکه "شاخص‌های اصلی برای انتخابات رییس‌جمهور به سه مولفه شخصیت، برنامه و الگوی مدیریتی نامزدها اتکا دارد"،‌ اظهار کرد: برای تحقق انتخاب فرد اصلح باید معیارهای شخصیتی، برنامه داشتن و الگوی مدیریتی نامزد با کارشناسی دقیق و عمیق بررسی شود.

وی با بیان اینکه "به لحاظ شخصیتی، برخورداری بالاترین سطح از رجل مذهبی، مدیر و مدبر بودن توام با ولایت‌مداری و صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی و سوابق روشن و تجربه‌شده در انتخاب دومین مقام کشور تعیین‌کننده است"، تصریح کرد: در بررسی الگوی مدیریتی رییس‌جمهور اصلح باید به مدیریت جمعی و تعاملی به عنوان رمز کارآمدی دولت در دهه پیشرفت و عدالت اتکا کرد چون مدیریت و دولت با قائل بودن به شخص به بهره‌وری و کارآمدی قوه مجریه آسیب می‌زند.

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر لزوم انتخاب رییس‌جمهور متکی به الگوی مدیریت جمعی و تعاملی، خاطرنشان کرد: علاوه بر شاخص‌های شخصیتی و الگوی مدیریتی، نامزد ریاست‌جمهوری باید اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی، برنامه راهگشا با برآیند فرصت‌ها و تهدیدها و نقاط ضعف و قوت کنونی را داشته باشد.

این کارشناس مسائل راهبردی اضافه کرد: علاوه بر اداره امور جاری،‌ دولت با مدیریت رییس‌جمهور باید برای پیشرفت اقتصاد و ساماندهی فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی‌ فرصت‌ساز و پویا برنامه عملیاتی روشن داشته باشد.

طلایی‌نیک با بیان اینکه "پیشبرد اقتصاد و تعالی فرهنگی و مدیریت فرصت‌های تاریخی انقلاب و نظام در تحولات منطقه‌ای و خارجی از ابعاد ویژه برنامه رییس‌جمهور بعدی است"، اظهار کرد: رییس‌جمهور بعدی باید در برنامه‌محوری خود برای اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی پویا، اثربخشی لازم در خنثی‌سازی فشارهای خارجی و کاهش زمینه‌های فتنه و انحراف داخلی را در ابعاد جامعه داشته باشد.

جانشین معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت ترجیح دادن اصول نظام و منافع ملی و مطالبات رهبر انقلاب و مردم که به رویکرد تکلیف‌گرایی به جای منفعت‌گرایی در انتخابات منجر می‌شود، گفت: در مقابل این رویکرد، شخصی‌گرایی تعصبی و فقدان برنامه کارآمد و قبیله‌گرایی سیاسی، انتخاب رییس‌جمهور اصلح را مخدوش خواهد کرد.

طلایی‌نیک با بیان اینکه "نخبگان و گروه‌های مرجع سیاسی با اتکا به تکلیف‌گرایی ارزشی و نیل به انتخاب اصلح در انتخابات ریاست‌جمهوری در آزمون دیگر تاریخی قرار دارند"، گفت: اثربخشی مثبت و منفی نخبگان و گروه‌های مرجع سیاسی در کمک به انتخاب نامزد اصلح سرنوشت‌ساز است که فاصله گرفتن از تعصب شخصی و قبیله‌گرایی سیاسی و اتکا به اصولگرایی ناب و البته تحقق دولت ارزشی و کارآمد، انتظار تاریخی از جریانات سیاسی و نخبگان است.

وی با بیان اینکه "ارزیابی منصفانه و غیرتعصبی از دولت‌های گذشته می‌تواند در ارتقای انتخاب رییس‌جمهور بعدی موثر باشد"، افزود: با برآورد اقتضائات دولت آینده از روش‌های عملیاتی برای انتخاب فرد اصلح در انتخابات باید بهره گرفته شود و البته بدون تعصب شخصی و با حفظ حرمت و اخلاق و با رویکرد نقد سازنده توام با شناسایی شایستگی‌های نامزدهای مطرح، نخبگان و گروه‌های سیاسی باید نقش اصولگرایانه خود را ایفا کنند.

طلایی‌نیک با اشاره به تجربه 10 انتخابات گذشته، افزود: مردم هوشمندتر از قبل به نظرات نخبگان و جریان‌سازهای انتخابات نگاه می‌کنند، بنابراین ارزیابی عملکرد نخبگان و جریانات سیاسی در معرفی نامزد اصلح در گذشته در آراء آنان موثر خواهد بود و گفتمان شفاف، ‌صادقانه و منصفانه بر مبنای مطالبات رهبر انقلاب و مردم و اصولگرایی واقعی در جایگاه نخبگان و جریانات سیاسی بین مردم تعیین‌کننده خواهد بود.
منبع: ایسنا