۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۶

کاندیدای حزب‌الله مشخص شد

واکنش‌های قضايی و پارلمانی به گفت‌وگوی تلویزیونی احمدی‌نژاد، مسأله ارز دارو و ادعاهای متناقض مطرح درباره آن، وضعیت مصر و چند موضوع مربوط به جامعه، مهمترین خبرهای امروز روزنامه‌ها هستند؛ البته یک نامزد قطعی انتخابات ریاست‌جمهوری هم امروز به روزنامه‌ها آمده است
کد خبر : ۹۰۸۲۵
به گزارش صراط ؛ در کنار همه اخبار ریز و درشت داخلی، امروز وضعیت همه‌پرسی قانون اساسی مصر نیز مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است. در دور دوم این همه‌پرسی، تقریبا ۳۰ درصد مردم شرکت کرده‌اند و نزدیک 70 درصد شرکت‌کنندگان رأی مثبت داده‌اند.

در حالی که تیتر «قانون اساسی مصر اسلامی شد» و اذعان به شرکت بسیار کم مردم در این همه‌پرسی مورد توجه برخی روزنامه‌ها قرار گرفته و تهران امروز به آمار تفصیلی این انتخابات اشاره کرده و اعتماد چرایی حمایت ارتش از مرسی را مورد اشاره قرار داده، سعدالله زارعی در یادداشت روز کیهان با نام «الزامات مصر پس از پیروزی در همه پرسی»، مفصل به شرایط مصر پرداخته و در پایان نوشته است که «اخوان المسلمین از ماجرای قبل و بعد از همه پرسی باید طبعا آموخته باشد که دارا بودن رأی اکثریت نسبی کفایت نمی‌کند و برای اداره مصر به گفت‌و‌گو و جلب همکاری مخالفان هم نیاز است.
در این انتخابات، اخوانی‌ها تقریبا یک پنجم آرای واجدان شرایط رأی را کسب کردند و این نشان می‌دهد که چهار پنجمی هم وجود دارد که اگرچه اکثریت آن‌ها معاند نیستند ولی به هرحال هماهنگ هم نیستند. این موضوع تا حد زیادی مانع رفتارهای فردگرایانه می‌شود و به موازات آن امکان مشارکت منتقدین قدرتمندی نظیر حمدین صباحی را در حکومت فراهم می‌کند».

واکنش‌های قضائی و پارلمانی به سخنان احمدی‌نژاد

سخنان احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلویزیونی شنبه شب خود، واکنش‌های متعددی را در پی داشته که به روزنامه‌های امروز راه یافته است. بسیاری از روزنامه‌ها این بخش از سخنان رئیس قوه قضائیه را مورد توجه قرار داده‌اند که گفته: «عده‌ای می‌گویند ما نفهمیدیم چه شد در حالی که خودشان را به نفهمی زده‌اند، مردم کوچه و بازار هم فهمیدند چه شد».

ملت ما، از میان سخنان آملی لاریجانی، اتهام دریافت رشوه کلان از سوی بعضی در دستگاه‌های اجرایی را برجسته کرده و از واکنش‌های پارلمانی، سخنان مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه را مهم دانسته که گفته: «حتی یک ریال از یارانه تولید داده نشده است».

اعتماد، آفتاب و آرمان به بازخوردهای اجتماعی و انتخاباتی سخنان احمدی‌نژاد توجه کرده‌اند و قانون از زبان نمایندگان مجلس گفته است، نگاه دولت به اقتصاد علمی نیست. ابتکار نیز درخواست نمایندگان مجلس برای نشست غیرعلنی برای بررسی سخنان و درخواست‌های احمدی‌نژاد را مهم دانسته است.

ارز دارو واقعا به کجا رفته است؟

سرنوشت دلارهای واردات دارو هنوز روشن نیست. ملت ما روایات‌ متضاد ارز دارویی را نقل کرده، وطن امروز «دو روایت از اختصاص ارز دارو» را مورد اشاره قرار داده است. افکار خبر داده «همه سراغ دلار‌ها را می‌گیرند» و روزنامه قانون تیتر زده که «آمار ارز دارویی در جیب رئیس جمهور».

ابتکار نیز این پرسش را مطرح کرده است که بالاخره ارز دارو را دادند یا نه؟ روزنامه جوان نیز مسأله را با نام «بلاتکلیفی ارز در سه راه اظهارات متناقض» مورد توجه قرار داده است.

در این مطلب آمده است: آسمان ارز دارو و تجهیزات پزشکی در کشور هر روز غبارآلود‌تر از روز قبل می‌شود. در این میان صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور هم نه فقط از این ابهام نکاست بلکه حالا بیماران سرطانی و دیگر بیمار‌های صعب‌العلاج نمی‌دانند آیا به گفته رئیس‌جمهور ارز مرجع دارویی به طور کامل به وزارت بهداشت پرداخت شده و مشکلات داروییشان از بی‌تدبیری مسئولان این وزارتخانه است یا به گفته مسئولان وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس تاکنون چیزی حدود یک میلیارد دلار از ۵/۲ میلیارد دلار ارز دارویی محقق شده آن هم نه به صورت تمام و کمال و مشکلات حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی به دلیل بی‌توجهی بانک مرکزی است.

نخستین موضع وزارت بهداشت در برابر این اظهارات رئیس‌جمهور، جلسه دست‌اندرکاران صنایع دارویی، تولیدکنندگان، واردکنندگان و شرکت‌های پخش دارو بود که روز گذشته و با حضور وزیر بهداشت صورت گرفت.

در این جلسه احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو برای چندمین بار تأکید کرد: از نیمه شهریور امسال تا نیمه آذر فقط یک سوم ارز مورد نیاز دارو تأمین شده است. به گفته وی در سال جاری تا حدود اواسط شهریور ماه هیچ ارز دارویی اختصاص داده نشد و از نیمه دوم این ماه هم حرکتی صورت گرفت و بخشی از ارز مورد نیاز دارو تأمین شد که باز بخشی از آن به غیر از دارو اختصاص داده شد.

بنا به ادعای شیبانی تا اواخر آبان امسال ۷۵۰ میلیون یورو و سپس تا اواسط آذر ماه ۹۷۷ میلیون یورو ارز دارویی از سوی بانک مرکزی اختصاص یافته است که این رقم هم به طور کامل هنوز محقق نشده است، زیرا بانک‌های عامل گشایش اعتبار لازم را در این خصوص نکرده‌اند.

این در حالی است که رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی خبری شنبه شب تأکید کرد: دولت ارز دارو و تجهیزات پزشکی را داده است. خود وزارت بهداشت باید کنترل کند و اجازه ندهد چند نفر چهره بهداشت و درمان کشور را مخدوش کنند. هر چند در این میان دکتر احمدی‌نژاد واردات چوب بستنی با ارز مرجع را پذیرفت و آن را جزو کالاهای ضروری برای تولید خواند! به گفته وی اگر چوب بستنی وارد شد و وسط بستنی گذاشته و صادر شد، اشکالی دارد؟ پاسخ به این سؤال رئیس‌جمهور را به افراد مبتلا به بیمارهای صعب‌العلاج و خانواده‌های آنان واگذار می‌کنیم

شهریاری: بانک مرکزی اطلاعات غلط به رئیس‌جمهور داده

اظهارات رئیس‌جمهور و مقایسه آن با ادعای وزارت بهداشت نه فقط برای شما که برای ما هم جای شک و شبهه است. پس برای روشن شدن ماجرا به سراغ سازمان غذا و دارو رفتیم؛ اگرچه توفیق مصاحبه با رئیس سازمان غذا و دارو و معاون داروی این سازمان به رغم پیگیری‌های «جوان» به ثمر نرسید. این بار به سراغ اعضای کمیسیون بهداشت مجلس می‌رویم.

دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان درباره اظهارات رئیس‌جمهور به «جوان» می‌گوید: بانک مرکزی اطلاعات نادرستی را در خصوص تخصیص ارز به حوزه بهداشت و تجهیزات پزشکی به رئیس‌جمهور داده است.

بنا به تأکید وی، تا همین سه هفته پیش حدود یک میلیارد دلار ارز برای دارو اختصاص یافته بود در حالی که برای تجهیزات پزشکی هیچ ارزی اختصاص نیافته است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از مدارک مستندی سخن می‌گوید که درباره اولویت‌های اختصاص ارز در دست دارد و آن‌ها را در صحن علنی مجلس نیز ارائه کرده است. بنا به تأکید وی دستگاه ماموگرافی که برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه کاربرد دارد در اولویت هشتم یعنی بعد از غذای سگ و هم ردیف با زین اسب قرار دارد. همچنین یکی از دستگاه‌های کاربردی در اتاق ICU در اولویت هفتم یعنی همتراز با غذای سگ قرار داده شده است.

به گفته وی، خواسته کمیسیون بهداشت اختصاص ۵/۲ میلیارد دلار به دارو و یک میلیارد دلار به تجهیزات پزشکی است در حالی که از این ۵/۳ میلیارد دلار فقط یک میلیارد دلار آن محقق شده است. شهریاری خاطر نشان می‌کند: در صورت تحقق یک میلیارد دلار تجهیزات پزشکی باز هم به دلیل واردات با ارز ۱۲۲۶ تومانی به جای ارز ۱۰۵۰ تومانی سال گذشته با ۱۷، ۱۸ درصد افزایش قیمت در تجهیزات پزشکی مواجهیم. وی در عین حال از طرح مجلس برای پیگیری تحقق کامل مطالبات ارزی دارو و تجهیزات پزشکی از سوی مجلس سخن می‌گوید.

اینترنت ملی چه خوبی‌هایی دارد؟

در حالی که در روزهای اخیر، نقل قول‌های متفاوت مقامات فعلی و سابق کشور در مورد اینترنت ملی در رسانه‌ها مشاهده می‌شود، روزنامه ملت ما، سخنان محمد سلیمانی وزیر سابق ارتباطات در مورد اینترنت ملی را منتشر کرده است. وی نوشته: «شکی نیست که ارتباط علمی کشور امروز در گرو توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات است؛ برای مثال حتی کتابخان ه‌ها امروزه جنبه مجازی پیدا کرده و بسیاری از فعالی تهای کتابخان‌های و دسترسی به منابع اطلاعاتی از طریق ارتباطات انجام م یشود؛ برای هم‌افزایی امور فرهنگی نیز دولت‌ها مجبورند سراغ ارتباطات و فناوری اطلاعات بیایند. امروزه بسیاری از مسائل ارتباطی را می‌توان از بستر ارتباطات فراهم کرد. ارتباطات تا حدی اثرگذار است که حتی آنهایی که دنبال ترویج زبان فارسی هستند هم دنبال فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌آیند. از بعد اقتصادی هم ارتباطات حوزه‌ای است که ارزش افزوده و میزان سودآوری و بهره‌وری آن بسیار بالاست به نحوی که سرمایه‌گذاری نسبتا کم و کمترین نیروی انسانی، درآمد سرشاری را برای یک سازمان به وجود م یآورد و باعث کاهش هزینه خواهد شد. بر این اساس نگرش صحیح دولت، اپراتور‌ها، کاربران و سازما ن‌ها و بنگاه‌هایی که می‌خواهند از بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده کنند می‌تواند نتایج بسیار مثبتی را در این مقوله به همراه داشته باشد. در این راستا یکی از اقدامات صورت گرفته در حوزه سیم‌کارت تلفن همراه به عنوان در دسترس‌ترین فناوری ارتباطی بود که توانستیم نرخ اولیه آن را کاهش داده و برای همیشه بازار سیاه آن را حذف کنیم.

بحث مهم این روزهای حوزهٔ IT اما شاید بیش ار هر بخشی، درباره اینترنت ملی باشد. اینترنت ملی چند مزیت دارد، اول آنکه ترافیک روی ورودی دروازه اینترنت کم می‌شود و هزینه اینترنت به این ترتیب کاهش پیدا یکند چرا که هزینه خرید پهنای باند کمتر می‌شود. همچنین خیلی از سازما ن‌ها نیاز داخلی دارند که با یک هزینه کم قابل حل است. از بعد مسائل امنیتی نیز با وجود اینترنت ملی اطلاعات ما در داخل کشور رد و بدل می‌شود و لزومی هم ندارد به خارج برود که این به نفع ماست. امروز با پردازش این دیتا‌ها اطلاعات خوب و قابل کاربرد به دست می‌آید که اگر در این شبکه نرم افزار‌ها هم بومی باشند به نفع مشتری خواهد بود و باعث رشد و شکوفایی می‌شود و پروژه موفقی خواهد بود؛ اما اگر مشتری رغبت نکند سراغ آن بیاید این پروژه موفق نخواهد بود. در همین حال باید در خروجی اینترنت ملی کیفیت، سرعت و قیمت مدنظر قرار گیرد. ما هدفمان در تعریف پروژه اینترنت ملی ایجاد شبکه داخلی بود که هزینه را کاهش دهیم و امنیت را برقرار و اطلاعات بی‌شتری را ردوبدل کنیم؛ وگرنه به نفع کشور نیست که اینترنت خارجی قطع شود چراکه بسیاری از شکوفایی‌ها و رشد علمی‌مان به دلیل بهر‌ه‌گیری از اینترنت بوده است. در دنیا نیز مشارکت ایران تاثیرگذار است و یکی از دلایل اصلی نرخ رشد علمی ایران استفاده از اینترنت است. به هیچ‌وجه در ذهن هیچ مسئولی نیست که اینترنت جهانی را قطع کند چرا که معایب قطع کردن اینترنت جهانی بسیار بیشتر از فواید آن است».

انصار حزب الله شمشیر نظام است

سید محمد باقر خرازی دبیر کل حزب الله ایران در گفت‌و‌گو با «قانون»، خبر از درخواست‌ها و دلایل شرکت خود در انتخابات ریاست‌جمهوری داده است.

وی در پاسخ به پرسش «شما برای بحث انتخابات باید علاوه بر امید دادن به مردم برنامه‌هایی هم داشته باشید. از برنامه‌هایتان صحبت کنید؟» گفته است:
در حال حاضر نمی‌توانم از برنامه‌‌هایم صحبت کنم اما محور برنامه‌های من، امنیت همه‌جانبه برای مردم است. بنابراین دولت حزب الله، دولت امنیت آینده است. امنیت حکومتی یک حکومت دیکتاتوری پدید می‌آورد اما ما به دنبال امنیت اجتماعی هستیم که مردم احساس آرامش کنند. متاسفانه به قدری در جامعه دروغ گفته شده که باید آنقدر راست بگوییم که مردم راست‌گفتن‌ها را باور کنند و این بزرگ‌ترین چالش اطمینان مردم است. ما زمانی می‌توانیم انقلاب را سرپا نگه داریم که دوباره پیوند مستحکم بین مردم و انقلاب را برقرار کنیم. من برای تمام کالاهای کشور سهمیه تراز مالی پیش‌بینی کرده‌ام و در آینده از برنامه‌‌هایم خواهم گفت.

چرا زن و شوهر‌ها دعوا می‌کنند؟

روزنامه جام جم در مطلبی با نام «ده عامل ناسازگاری زوج‌های جوان»، نوشته است: نه پول، نه شهرت و نه زیبایی؛ ۴۳۴۰ جوان متأهلی که چندی قبل راز دلشان را با پژوهشگران مرکز مطالعات وزارت ورزش و جوانان در میان گذاشتند و درباره کیفیت زندگی زناشوییشان با آن‌ها حرف زدند نه از بی‌پولی گله کردند و نه از نداشتن همسری مشهور که زیبا نیست، بلکه آن‌ها پاسخ‌هایی به پرسش‌ها دادند که به تعبیر محققان، نشان می‌داد که مشکلات زناشویی درایران ریشه در بافت اجتماعی دارد.

بر این اساس، بی‌اعتنا بودن نسبت به مسائل اعضای خانواده، دخالت دیگران در تصمیم‌گیری‌ها، بی‌ملاحظه بودن نسبت به هم در تصمیم‌گیری‌ها، انجام ندادن وظایف شخصی، رفتار غیرمنطقی و ناپخته، دخالت خانواده همسر در زندگی، درآمد ناکافی، وقت نگذاشتن برای خانواده و بی‌توجهی نسبت به نظرات یکدیگر در صدر عوامل ایجاد کننده اختلافات زناشویی هستند.

این در حالی است که جرقه‌های اختلاف را در زندگی زوج‌هایی که بیش از یکسال از زیر یک سقف رفتنشان نمی‌گذرد، عواملی متفاوت‌تر می‌زند. بر این اساس، در سال نخست زندگی مشترک، دخالت دیگران در صدر دلائل ایجاد تفرقه میان زوج‌ها قرار دارد و پس از آن رفتار غیرمنطقی و ناپخته، جسور نبودن در تصمیم‌گیری، اشتباهات مکرر، دخالت خانواده همسر و انجام ندادن وظایف شخصی در رتبه‌های بعدی جای دارد.

این عوامل البته برای زوج‌هایی که سال دوم زندگی زناشویی را می‌گذرانند کمی متفاوت است به طوری که برای این گروه از زوج‌ها، دخالت دیگران، اشتباهات مکرر و رفتار بدون فکر، جسور نبودن در تصمیم‌گیری‌ها، رفتار غیرمنطقی و ناپخته، بی‌اعتنا بودن نسبت به مسائل اعضای خانواده و در ‌‌نهایت تفاوت فرهنگی مهم‌ترین عامل برای درگیر شدن با همسر است.

این وضع در سال سوم زندگی مشترک نیز حاکم است؛ با این تفاوت که در زندگی‌های سه ساله، تفاوت فرهنگی، بی‌ملاحظه بودن نسبت به هم، تکرار اشتباهات، بی‌اعتنایی نسبت به اعضای خانواده و نداشتن جسارت تصمیم‌گیری مهمترین عوامل آغاز درگیری است.

منبع: تابناک