۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱

رشد اقتصادی 90 چقدر است؟

دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در حالی اخیرا رشد اقتصادی کشور در سال 90 را 5.2 درصد اعلام کرده است که گزارش مقدماتی بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد اقتصادی در این سال معادل 3 درصد بوده است. در همین حال، در دهه هشتاد (از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۹۰)، متوسط نرخ رشد اقتصادی کشور معادل 5.3 درصد گزارش شده است.
کد خبر : ۹۱۰۵۹
به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ آمارهای مقدماتی بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشور در سال ۹۰ معادل ۰/۳ درصد بوده است. رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۸۹ معادل ۸/۵ درصد و در سال ۱۳۸۸ نیز معادل ۰/۳ درصد بوده است.

آمارها نشان می‌دهد طی دهه هشتاد (از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۹۰)، متوسط نرخ رشد اقتصادی کشور، معادل ۳/۵ درصد بوده است.  
 
رشد اقتصادی کشور از طریق محاسبه تغییرات تولید ناخالص داخلی، یا GDP کشور محاسبه می‌شود. پس از آنکه میزان تولید کشور در هر سال محاسبه شد، با حذف اثرات تورم از آن (به خاطر وجود تورم، عدد به دست آمده در هر سال بزرگ‌تر از مقدار واقعی است که با حذف اثر تورم آن را تعدیل می‌کنند) مقدار واقعی آن حساب می‌شود.  
 
در سال‌های ابتدایی دهه هشتاد مقدار نرخ رشد اقتصادی کشور بالاتر از ۰/۶ درصد بود. نرخ این متغیر در سال ۱۳۸۰ معادل ۲/۸ درصد، در سال ۱۳۸۱ معادل ۸/۷ درصد، سال ۱۳۸۲ معادل ۴/۶ درصد، در سال ۱۳۸۳ معادل ۹/۶ درصد و سال ۱۳۸۴ نیز به میزان ۶/۶ درصد محاسبه شده بود.  
 
کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور به ۰/۳ درصد در سال ۱۳۹۰ در حالی است که برخی از گزارش‌های نهادهای بین‌المللی نظیر صندوق بین‌المللی پول، کاهش بیشتر آن در سال جاری و رسیدن آن به زیر یک درصد را برای سال جاری پیش‌بینی کرده است. 
منبع: مشرق
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم