۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۹

مصباحی مقدم: نقدینگی 4 برابر شد

وقتی نقدینگی زیاد شد به راحتی هم مهار نمی شود
کد خبر : ۹۱۱۶۳
به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو که با موضوع "بررسی نقش تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر حجم نقدینگی" برگزار شد، گفت:

-در سه ماهه اول امسال نرخ رشد نقدینگی 7 درصد بوده است در حالی که بهار سال گذشته این مقدار 0.7 درصد بوده است.

-در کل ادوار قبل از ریاست جمهوری نهم و دهم کل نقدینگی 94 هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که دولت‌های نهم و دهم به 402 هزار میلیارد تومان رسیده است یعنی نقدینگی در این دوره بیش از چهار برابر رشد کرده است؛ این آمار رسمی بانک مرکری است.

-رشد چهار برابر نقدینگی خیلی بالاست، نقدینگی زیاد به مثابه سیلاب است سیلاب را اگر مهار نکنند همه چیر را نابود می کند؛ نباید این مقدار نقدینگی ایجاد شود حال که ایجاد شده باید کاری کنیم که این نقدینگی به سمت تولید هدایت شود.

-وقتی نقدینگی زیاد شد به راحتی هم مهار نمی شود.

-متاسفانه برداشت از بانک مرکزی در سال‌های اخیر خیلی رشد کرده است به طوری که در همین ماه‌های اخیر اطلاعات نشان می دهد که بانک‌های عامل 130 درصد منابع تزریق کرده و تسهیلات داده‌اند در حالی که با 15 درصد ذخیره قانونی که باید در بانک مرکزی داشته باشد باید 85 درصد از منابعشان را استفاده کرده باشند؛ هر چه بیش از 85 درصد استفاده کرده‌اند برداشت‌های اضافی از بانک بوده است که این خود نشان دهنده نقش تورم آفرینی برداشت از منابع بانک مرکزی است.

-مسکن مهر 36 هزار میلیارد تومان از طریق بانک مسکن از بانک مرکزی استقراض کرده است این رقم خیلی درشت است. در ضمن نرخ بازگشت این تسهیلات بین 4 تا 7 درصد می باشد که خیلی نازل است در حالی که هرگونه برداشت از حساب بانک مرکزی دارای نرخ 36 درصد است.

-برای تولید مسکن مهر از یکی دو سال قبل تزریق پول شروع شده و به مجرد اینکه تزریق پول شروع می شود تقاضا ایجاد می شود این نقدینگی در طی این مدت اثر خود را بر تورم خواهد گذاشت.

-در مورد یارانه اگر همه آنچه که درآمد حاصل از اصلاح قیمت های حامل انرژی است باز توزیع بشود تورم کمتری دارد ولی تورم دارد؛ چون ما نقدینگی را با افزایش قیمت‌های حامل انرژی از خانواده‌هایی که مصرفشان اشباع شده است می گیرم و به خانواده هایی که هنوز میلی نهایی به مصرف در آنها اشباع نشده بلکه فزاینده هم هست می دهیم، یعنی پول که به آنها می دهیم می روند خرید می‌کنند خود این یعنی افزایش تقاضای بیشتر و این افزایش در شرایطی است که از تولید هم حمایت نشده و مقدار تولید هم بالا نیست که این خود تورم‌آفرین است؛ ولی این تورم قابل قبول است یعنی انتقال منابع از دهک‌های بالای جامعه به سمت دهک‌های کم درآمد جامعه.

-نکته مهم این است که برای توزیع نقدینگی به عنوان هدفمندسازی یارانه‌ها به مقدار درآمد حاصل از اصلاح قیمت ها اکتفا نشود که این اتفاق در سال های 89، 90 و 91 رخ داده است، چرا که 9 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده‌اند و سه هزار میلیارد تومان هم از پول نفت برداشت کرده‌اند.

-به نظر من بیشترین عاملی که سهم نقدینگی را افزایش داده است، از ناحیه یارانه ها بوده است.

-وقتی نقدینگی در جامعه افزایش پیدا کرد صاحبان آن وجوه به دنبال جایی می گردند که این پول را سرمایه‌گذاری کنند اگر مهار، کنترل و هدایت شود و به سمت تولید و بازار سرمایه، خرید سهام و خرید اوراق مشارکت برود مشکلی نداریم، اما اگر این طور نشود مشکل‌ساز می شود همچنان که اخیرا همه پول‌ها به سمت ارز و سکه رفت و مشکل‌ساز شد.

-بعضی‌ها می‌گویند هدفمندی یارانه ها چه ربطی به نرخ ارز داشت، بنده عرض می کنم که ربط داشت مسئولان انکار نکنند؛ همین هدفمندی یارانه نقدینگی را رشد داد و نقدینگی رشدیافته به صورت سیل‌آسا به سمت بازار ارز و سکه رفت و نتیجه این شد که یک شوک بزرگ بوجود آورد و مدیریت به موقع هم نشد و آن اتفاق افتاد؛ چرا مسئولیت را نباید بپذیرند؟

-من معتقدم فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حتما و ضرورتا باید سال آینده اجرا شود.

-قاچاق سوخت و مصرف بنزین و گازوئیل در حال افزایش است اینها هه نشانه‌های بدی است که در حال وقوع است بنابراین ما ناگذیر هستیم که مرحله دوم را اجرا کنیم.

-امسال هم اگر اراده لازم در دولت بود که مطابق قانون عمل کند، هیچ حرفی نبود اما ما می دیدیم که چنین اراده‌ای برای اجرای فاز دوم در دولت وجود ندارد.

-اگر دقیقا هدفمندی یارانه‌ها طبق چارچوب قانونی مصوبه 88 اجرا شود ما هیچ نگرانی نداریم نه تورم جدی خواهد داشت و نه شوکی را به جایی وارد می کند.

-قانون هدفمندی یارانه‌ها باید به صورت پلکانی و طی پنج سال اجرا شود نه طی یک سال، اجرای یک‌ساله هدفمندی یارانه‌ها آثار بسیار نامناسبی خواهد داشت.
خبر فوری

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد/ تلفات جانی این حادثه مشخص نیست