۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۵

ساماندهی برداشت نمک از دریاچه ارومیه

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از ساماندهی علمی برداشت نمک از دریاچه ارومیه در راستای کمک به کاهش غلظت نمک و حیات این دریاچه خبر داد.
کد خبر : ۹۱۸۲۲

  به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ منطقه آذربایجان شرقی، غلامحسین گل محمدی در این خصوص خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته برای مصارف واحد‌های صنعتی بزرگ، شهرداری‌ها، ادارات راه و عمومی استان برداشت نمک با روش ایجاد حوضچه‌هایی بزرگ تبخیری در ساحل دریاچه و تزریق آب به داخل حوضچه‌ها‌ی فوق و تبخیر آب، از نمک به جامانده انجام می‌شد که خود عاملی برای کاهش سطح آب دریاچه هر چند در مقیاس کوچک بود.

وی افزود: امسال با هماهنگی مسئولان محیط زیست استان برنامه‌ای تدوین وتمهیداتی انجام و مقرر شد برداشت‌ها صرفا متمرکز به نمک‌های ترسیب شده در ساحل خشک دریاچه که حاصل پس رفت آب بوده و تنها در فصول خشک سال انجام پذیرد.

وی ادامه داد: در این راستا در فصول خشک سال( شش ماهه میانی سال) بیش از 300 هزار تن نمک با صدور 17 فقره مجوز برداشت در سطحی بالغ بر 340 هکتار و با اخذ حقوق دولتی از سواحل دریاچه که در حومه استان آذربایجان شرقی واقع شده از جمله در منطقه بناب، رحمانلو و جزیره اسلامی برداشت شده است.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در عین حال اظهار کرد: مهندسین ناظر عضو نظام مهندسی معدن و با نظارت کامل کارشناسان معاونت معدنی سازمان صنعت و معدن ومحیط زیست استان بر امر برداشت نمک نظارت کامل و دقیق دارند.

گل محمدی این اقدام را دارای مزیت‌های بسیار برشمرد و گفت: این روش به تقویت آب دریاچه کمک می‌کند و نیز به کاهش غلظت نمک دریاچه از طریق برداشت نمک‌های ترسیب شده در سواحل دریاچه که در سال‌های اخیر به شدت افزایش و از متوسط 200 گرم در لیتر به بیش از 400 گرم در لیتر رسیده کمک می‌کند.

منبع: ایسنا