۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۵
پرونده ویژه صراط پیرامون مرضیه وحید دستجردی، تنها وزیر زن تاریخ جمهوری اسلامی ایران

راضیه مرضیه

و سرانجام با وجود نمره بیست احمدی نژاد به خانم وزیر، حمایت های تلویحی سخنگوی دولت از دستجردی و نیز تعهد معاون اول رئیس جمهور در استمرار فعالیت وزیر بهداشت تا پایان دولت دهم؛ بعد از ظهر روز پنج شنبه، هفتم دیماه، مرضیه وحید دستجردی از سمتش برکنار شد!
کد خبر : ۹۱۸۸۵
«جریده صراط» - پس از باقری لنکرانی و صفار هرندی و مصطفی پور محمدی و منوچهر متکی، این بار نوبت تنها زن کابینه بود که از قطار سریع السیر دولت پیاده شود و راهش را از مسیر مهرورزان خدمتگزار جدا کند.
شاید باورش هم برای وحید دستجردی سخت بود. رئیس جمهوری که روزی وی را «تنها مرد کابینه» خطاب می کرد، دیگر روز حکم عزلش را در دستش بگذارد!



وحید دستجردی با افتخار کنار رفت و جایش را به طریقت منفرد داد. این در حالی بود که با وجود امثال جامع الشرایطی چون مهندس علی نیکزاد (وزیر ذوالوزارتین) و دکتر مهدی خورشیدی (ماه داماد آقای رئیس)، انتخاب طریقت منفرد و انتصاب وی بعنوان سرپرست وزارت بهداشت، اقدامی غیر منتظره محسوب می شد!

اما مرضیه وحید دستجردی که بود و چگونه توانست به سمت اولین وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی دست یابد؟

زاده 1338 در تهران است. اصلیتی اصفهانی دارد چراکه دختر خاله خواننده مشهور، «محمد اصفهانی» است!
پدرش مرحوم دکتر «سیف الله وحید دستجردی»، 16 سال متوالی بعنوان رئیس سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی، خدمت کرده است. از همین رو بود که دخترش نیز از 16 سالگی، عزم طبابت کرد و در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به تحصیل شد.
دوران دانشجویی دستجردی همزمان بود با سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی. این تقارن زمانی سبب می شد که مرضیه دستجردی نیز به شکلی ناخواسته و همپای دیگر محصلین معترض، در راهپیمایی ها و فعالیت های سیاسی آن ز مان، حضوری چشمگیر داشته باشد.



در سالهای اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دکتر مرضیه وحید دستجردی در میانه تحصیل، با همسرش که دانشجوی دندان پزشکی بود، آشنا می شود و این دو در مراسمی ساده زندگی شان را در اتاق خانه پدر عروس، واقع در حوالی خیابان دولت آغاز می کنند.
زمان می گذرد و موسم انتخابات مجلس چهارم فرا می رسد. مرضیه دستجردی نیز موفق می شود که با کسب 370هزار رأی، برای اولین بار راهی خانه ملت شود.
دوران نمایندگی دستجردی مصادف است با زمامداری دولت سازندگی. از این رو، نطق ها و تذکرات دستجردی در مجلس، غالباً حاوی انتقادات صریح نسبت به عملکرد دولتمردان بود.
سابقه نشان می دهد که انتقادات خانم دکتر نسبت به تخصیص نادرست ارز، نه تنها در دولت مهرورزی بلکه در دولت سازندگی نیز مسبوق بوده است.
در همین ارتباط، مرضیه وحید دستجردی در آذرماه 72 و در صحن علنی مجلس، چنین اظهار می دارد: «متأسفانه برخی از وزرای ما سوراخ دعا را گم کرده اند! خروج مقادیر معتنابهی ارز برای ورود سالانه 500 هزار تن کاغذ به کشور و دست آخر اینگونه کاغذپراکنی های بیهوده، کارت ها و دعوتنامه ها و مجلات ریز و درشت. ما چگونه می توانیم بگوییم مطیع و پیرو امام علی(ع) هستیم؟! وقتی که دو نفر برای کار خصوصی خدمت [حضرت] می آمدند، ایشان چراغ را خاموش می کردند. درحالیکه اگر صبح ها سری به ادارات و مراکز دولتی بزنید همگی یا اکثریت چراغ ها را در نور روز روشن کرده اند.»

در سالهای آخر نمایندگی و سنوات مابعد، مرضیه وحید دستجردی بیشتر به امور مدیریتی پزشکی پرداخت.



عضو هیئت ممتحنه و ارزشیابی، ارائه بورد تخصصی زنان و مامایی وزارت بهداشت، عضو شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، عضو هیئت مدیره انجمن تنظیم خانواده، عضو شورای عالی آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور، عضو شورای سیاست گذاری وزارت بهداشت، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور، کارشناس زنان و مامایی پزشکی قانونی و عضو کمیته علمی تنظیم خانوار وزارت بهداشت، از جمله مسئولیت های مندرج در کارنامه کاری او در سالهای پایانی دولت سازندگی و دوران اصلاحات است.

با روی کار آمدن احمدی نژاد، در دولت نهم پست مهمی به او نرسید و تنها مدیریت روابط بین دانشگاهی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران که باقر لاریجانی ریاست آن را بر عهده داشت، به او رسید.



در دولت دهم اما قضیه کاملاً متفاوت بود. هنگامی که محمود احمدی نژاد تصمیم به تابو شکنی گرفت و عزم خود را برای معرفی وزیر زن جزم کرد، شاید به ذهن احدی هم خطور نمی کرد که مرضیه وحید دستجردی، گزینه جایگزین کامران باقری لنکرانی باشد.
انتخاب این وزیر از سوی احمدی نژاد در حالی صورت می گرفت که بر اساس شنیده ها، در انتخابات 88 وحید دستجردی به احمدی نژاد رأی نداد و گزینه انتخابی اش برای ریاست جمهوری، شخص محسن رضایی بود.

مرضیه وحید دستجردی، ماجرای تصدی وزارتش را اینگونه روایت می کند: «من برای جلسه ای به دفتر ریاست جمهوری دعوت شدم. اصلاً فکر نمی کردم که بحث وزارت من باشد. وقتی که رفتم پیشنهادی مطرح شد و در وهله اول هم نپذیرفتم. چون مسئولیت وزارت بهداشت کار به شدت سخت و سنگینی است. قرار شد که بیشتر فکر کنم و خب من هم جوانب کار را سنجیدم و با خیلی ها مشورت کردم و بالاخره پذیرفتم. با خودم فکر کردم حالا که مردی پیدا شده تا چنین مسئولیتی را بعد از 30 سال از انقلاب بر عهده زنی قرار دهد، اینکه بخواهم شانه خالی کنم و آسایش و آرامش خودم را بر این مسئولیت ارجح بدانم، شاید اجحافی ابشد به زنان کشورم.»

وحید دستجردی با آغاز بکار بعنوان وزیر بهداشت، معرفت را در حق رئیس سابقش بجای آورد و باقر لاریجانی را نه تنها در سمت ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران ابقا نمود، بلکه از مشورت و معاونت وی در امور کلان وزارتخانه نیز مدد می جست.



شاید خانم وزیر فکرش را هم نمی کرد که دامنه تنش ها و نامه نگاری های رؤسای قوا به وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز تعمیم پیدا کند و چنین ابقا و انتصابی، بعدها به ضرر خودش تمام شود!

مرضیه وحید دستجردی در دوران وزارتش گاه تصمیمات و اقدامات ابهام برانگیزی را به اجرا گذاشت که بدون شک جنجالی ترین آنها، ادغام ناگهانی دو قطب پزشکی کشور، یعنی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در یکدیگر بود.
یکسال قبل از ادغام دو دانشگاه، ابطال آزمون دستیاری پزشکی در سال 88، بود. آزمونی که بدلیل اعتراض عده ای از پزشکان که به تقلب در آزمون و فروش سوالات آن معترض بودند، باطل اعلام شد.
همچنین جدال بر سر تعیین تعرفه های پزشکی و نیز رها سازی بیماران بیمارستان های دولتی، از جمله حاشیه های دوران وزارت دکتر دستجردی به حساب می آیند.



در این میان اما اجرای طرح سراسری پزشک خانواده را می توان از جمله کارهای بزرگ مرضیه وحید دستجردی در دوران وزارتش نام برد. طرحی که  با استارت دستجردی آغاز شد اما دست تقدیر و دستخط آقای رئیس نگذاشت تا خانم دکتر به فرجامش برساند!

طی ماه های اخیر نیز گرانی ارز و به تبع آن قیمت های سرسام آور دارو به موضوع مورد مناقشه ارگانهای اقتصادی دولت و وزارت بهداشت تبدیل شده بود.
از سوی دیگر اخباری مبنی بر فشارهای وارده از سوی برخی از دولتمردان به جهت تغییر ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز بگوش می رسید، که این فشارها با مقاومت خانم وزیر به فرجام مطلوب و تعویض لاریجانی منتج نشد.



از همین رو بود که شایعه برکناری تنها وزیر زن در کابینه دهم روز به روز شدت می گرفت.
و سرانجام با وجود نمره بیست احمدی نژاد به خانم وزیر، حمایت های تلویحی سخنگوی دولت از دستجردی و نیز تعهد معاون اول رئیس جمهور در استمرار فعالیت وزیر بهداشت تا پایان دولت دهم؛ بعد از ظهر روز پنج شنبه، هفتم دیماه، مرضیه وحید دستجردی از سمتش برکنار شد!

در این بین، اعوان و انصار دولت خدمتگزار و رسانه های منتسب به آن، برکناری وحید دستجردی را تنها بدلیل قصور و مشکلات موجود در عرصه بهداشت و درمان می دانند!



با این وجود چرا در جریان رهاسازی بیماران از سوی مراکز درمانی دولتی، وزیر بهداشت از سوی دولتمردان و شخص خادم ملت، مورد عتاب و سرزنش واقع نشد؟!
چگونه است که در جریان حوادث تلخی همچون فاجعه شین آباد و بروجن و ... هیچ صدایی از دولتمردان بر نمی خیزد و کسی مورد شماتت قرار نمی گیرد و فردی برکنار نمی شود؛ اما می باید وزیر بهداشت بدلیل مشکلاتی که در حوزه مسئولیتش تعریف نمی شود، معزول گردد؟!
از این رو اگر برکناری وزیر بهداشت از سوی دولتمردان واجب بود، عزل وزیر آموزش و پرورش نیز اوجب بشمار می رود.
سوال و ابهام موجود در میان افکار عمومی پیرامون برکناری وزیر ارشاد این است که در شرایط کنونی برکناری وزیر بهداشت به مصلحت بود یا عزل وزیر آموزش و پرورش؟!

از این رو امید آن می رود که در ماه های پایانی دولت دهم، دیگر شاهد اینگونه تصمیمات خلق الساعه و جنجالی نباشیم، چراکه پیشبرد امور جاری کشور با اقداماتی عقلانی و منطقی و نه تصمیماتی احساسی و شخصی، میسر خواهد بود.
در پایان این نکته را نیز می باید متذکر بود که مردم از دولتی به نیکی یاد خواهند کرد که در تصمیماتش، مصالح ملی را بر منافع شخصی مقدم بدانند و بدور از غرض ورزی و حاشیه سازی، در جهت اعتلای کشور گام بردارد.



نظرات بینندگان
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
۲۹
۳
شایسته سالاری کجا و این اقدامات کجا ...
دختر شیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
۱۲
۳
صراط!وضع طرح دوره خدمت باید ببینی ! چه قمر در عقربی شده!
يكي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
۸
۷۳
آخش دلم خنك شد.زن چيه وزارتش چي باشه ؟بروقورمه سبزيتوبپز---...(حالاميشم زن ستيز)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
زن ستیز متحجر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خیلی عقلت ---
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
عقده ای بد بخت
بانوی ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
عقب مونده طالبان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
احسنت بر تو زن بره قورمه سبزيشو بپزه بهتره مرگ بر فمنيستها
پرچم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۳ - ۱۴ دی ۱۳۹۱
۹
۴
صراط واقعا تیتر --- زدید... این چه تیتری است شان آیات قرآن مناسب این موضوعات نیست لطفا سریعا اصلاح گردد. با تشکر.
وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ : و اگر از ايشان بپرسى مسلما خواهند گفت ما فقط شوخى و بازى مى‏كرديم بگو آيا خدا و آيات او و پيامبرش را ريشخند مى‏كرديد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۴ دی ۱۳۹۱
۲۱
۱
خانم دستجردی دست شما درد نکنه همین که به حمایت از مردم پست و میز و مقام رو رها کردید جای تشکر داره وگرنه خیلی ها مثل وزیر آموزش پرورش بزرگترین --- ها رو انجام میدن اما خم به ابرو نمیارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
این فیلما دیگه قدیمیه میدونسته دولت محمود احمدی نژاد تمومه خودشو کشید کنار
آسمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۱
۳۰
۱
اینچنین زنانی شرافت دارند به هزاران مرد ---
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۱
۱۰
۰
سلام من یک حزب اللهی هستم و به احمدی اگر دوباره بخوام رای نمی نمی دم و این کارش رو هم مثل بقیه عزل کردن اشتباهاتی جبران ناپذیر میدانم و لی چرا در پرانتز های خود صفت خاصی به افراد نسبت می دهی سعی کمی تقوا داشته باش انگار میخواستی احمدی نژاد را بکوبی
منصف
|
Iran (Islamic Republic of)
حزب اللهی کیلویی حرف نمی زند چون می داند مثقالی حساب پس می دهد
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۵ دی ۱۳۹۱
۶
۰
سلام از اینکه به راحتی تصمیمات غبر کارشناسی گروهی، موجب اتلاف سرمابه های ملی و هزینه شدن غیر عاقلانه آنها می شود متاسفم.
منصف
|
Iran (Islamic Republic of)
لطفا غیر کار شناسی را برای خودت معنی کن .آیا فقط هم نظر های ما کارشناس اند؟
حسنی
|
United States of America
|
۱۹:۲۴ - ۱۵ دی ۱۳۹۱
۶
۱
تنها علت این تصمصم دولت از نظر بنده یا مسایل شخصی می باشد یا مسایل سری
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۶ دی ۱۳۹۱
۴
۱
کاری به سیاست و وزیر و نمره و این حرف ها ندارم ولی وضعیت درمان و دارو و تجهیزات پزشکی در کشور ما بسیار به هم ریخته و نا بسامانه و به نوعی به مرز فاجعه داریم میرسیم و تمام این اوضاع نتیجه سیاست های اشتباه دولت در این زمینه است اداره بازرگانی و ثبت سفارش و سازمان تجهیزات پزشکی با همراهی گمرک و اداره دارایی دست در دست هم بلایی به سره شرکت های دارویی و پشتیبانی و ... در بخش سلامت آوردن که همه یا از کار دست کشیدن ویا فرار رو به قرار ترجیح دادند و مقیم دیگر کشور ها شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۶ دی ۱۳۹۱
۷
۶
كانديداي رياست جمهوري ايران
خانم دستجردي...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
یکی داروی --- برسونه با این نظر کارشناسی
یاس نبی
|
Australia
|
۱۴:۰۷ - ۱۶ دی ۱۳۹۱
۶
۱
بنده با اینگونه عزل های سیاسی موافق نیستم ولی بینی و بین الله از نبود برخی داروها در داروخانه ها واقعا برخی رنج می برند.این خودکفایی کجاست که بیش از 6 ماه است که داروی آنتی هموروئید در هیچ جای کشور وجود ندارد.
سید رضا سید حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۶ دی ۱۳۹۱
۱۰
۱
چون حرف حق زد برکنار شد؟
منصف
|
Iran (Islamic Republic of)
لم تقولون ما لا تعلمون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
(گل من).....لم تقولون ما لا تفعلون.
لاله آباد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۶ دی ۱۳۹۱
۴
۰
پسر شجاع جان نثار احمدی دلاور! افاضات نمی فرمایید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۹ دی ۱۳۹۱
۴
۰
اگر دست احمدي نژاد بود --- را هم عزل مي كرد !
بانوی ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
اگه دست اح--- باشه... همه رو عزل میکنه جز اسفندیارشو
حقگو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۹ دی ۱۳۹۱
۲
۰
عزل کافی نیست باید بخاطر تخصیص ارز دولتی برای خرید --- به --- ---
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۹ دی ۱۳۹۱
۱
۰
البته اگر ايشون انتصابات فاميلي نداشت نمره اش صد بود
مثلا خواهر عزيزش را به سمت رئيس دانشكده دندانپزشكي شهيد بهشتي و شوهرش را به عنوان مشاور وزير در امور دندانپزشكي و غيره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۹ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۰
۱
بدانیم که --- براساس هوای نفسش و اغراض شخصی تصمیم می گیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۵
۰
درود بر دستجردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
۳
۰
مگه همین آقای احمدی نژاد جناب آقای م... رو "همه جا" جا نداد؟؟؟
امثال اینا لیاقت داشتن خانومی مث دستجردی رو ندارن...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۱ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۰
۲
صراط ---. پزشک خانواده مربوط به دولت نهم بود. دروغ نیوز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۰
۳
تیترت سرتاپا--- .خجالت بکش .به بقیه اش کاری ندارم ولی تیترت درست نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۱
۰
۰
انتصابات فاميلي در وزارت بهداشت
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۲۴ دی ۱۳۹۱
۰
۰
کدوم کارش تو این هشت سال درست بوده که با عوض کردن وزیر وظیفه شناس جای تعجب داشته باشه.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۲۴ دی ۱۳۹۱
۱
۰
م . که دهها شغل داره، برای رضای خدا مسئولیت وزارت بهداشت هم گردن بگیره لطفاً
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۲۵ دی ۱۳۹۱
۱
۱
شایسته سالاری مرد دوران قلدرمابی و --- است
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۱
۳
۰
واقعا از خانم دستجردی کمال تشکر را دارم باید بدونه که جاش در قلب ماست .من که به ایشون افتخار میکنم.
یه بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۱
۰
۰
خانم دستجردی این قدر شرف داشت که به خاطر هموطنانش حرف حق بزنه و از برکناری از مقام وزارت بهداشت هم هیچ ترسی نداشته باشه .ایران و ایرانی از داشتن یک چنین خانم های فعال و با شعوری به خودش می بالد فقط ای کاش آقای رئیس جمهور هم کمی با انصاف برخورد می کردند و با به گفته ی خودشون*تنها مرد کابینه* اینطوری برخورد نمی کردند و زحمات ایشان را نادیده نمی گرفتند...
امیدوارم خانم دستجردی هر جا که هستند و خواهند بود و در هر پست و سمتی موفق و پیروز باشند
شادی