۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۵

مجبوریم مواضع اخیر عسگراولادی را ماستمالی کنیم

راه حلی برای دیگر مشکلات کشور مشابه راه‌حل تعطیلی برای آلودگی هوا، جنبه‌های مختلف انتخابات و انتخاباتی که از چهار اسفند شروع خواهد شد و برنامه‌هایی برای آینده ارز مهمترین مطالب امروز روزنامه‌ها هستند.
کد خبر : ۹۲۲۴۴

به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ در روزی که مسائل ریز و درشت سیاسی همه جای روزنامه‌ها را پر کرده است، ابتکار در بخشی از سرمقاله خود با عنوان « يک بار هم به خاطر آلودگي فضاي عمومي، تعطيل کنيد!» نوشته است: حال که تعطيلي يکي از دم دست ترين و ساده ترين راه حل کاهش آلودگي هواي کلان شهرهاي کشور تجويز مي‌شود ودر يک جلسه ده دقيقه اي تصويب مي‌شود، چرا همين راهکار را در حوزه‌هاي ديگراعمال نکنيم؟ شايد گفته شود که هيچ گاه تعطيلي چند روزه ادارات، کارخانه‌ها وطرح زوج و فرد کردن خودروها و فرستادن مردم به بيرون از شهر‌ها،چندان کمکي به کاهش آلودگي هواي شهرهاي بزرگ نکرده است،اما مي‌توان به جاي اصرار بر اين راه حل ناکارآمد براي کاهش آلودگي هوا، آن را در حوزه‌هاي ديگر آزمايش کرد.

مثلاًسياسيون ملزم شوند که چند روزي به تعطيلي بروند،تهمت و توهين و پرخاش را هم تعطيل کنند. مسئولان چند وقتي چاپلوسان و رياکاران را به حضور نپذيرند وچند روزي سخن دلسوزان و منتقدان را بشنوند. چند روزي از منبر‌ها و تريبون‌هاي رسمي آرامش تجويز شود و اخلاق مورد تاکيد قرار گيرد. رسانه‌هاي دروغ پرداز و شايعه ساز چند مدت درستي،انصاف و راستگويي پيشه کنند. رسانه ملي چند روزي خبرها، گزارشها و تحليل هايش را با واقعيت موجود در کشور هماهنگ کند و تحليل گران و مفسران يک جانبه نگر را به تعطيلات بفرستد و از منتقدان دعوت کند و ديدگاه آنان را نيز منتشر کند

انتخاباتی که از چهار اسفند شروع خواهد شد

در فاصله کمتر از شش ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، ارزیابی از رویکرد انتخاباتی گروه‌های مختلف مورد توجه روزنامه‌های مختلف قرار گرفته است.

آفتاب یزد اختلافات درونی موتلفه را مورد توجه قرار داده است. این اختلافات حول اظهارات عسگراولادی در روزهای اخیر در جریان است. در حالی که شجونی اظهار داشته است که «مجبوریم مواضع اخیر عسگراولادی را ماستمالی کنیم»، انبارلویی و غفوری فرد از اظهارات وی ابراز حمایت کرده‌اند.

اظهارات مرتضی نبوی نیز از جنبه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. وی در بخشی از سخنان خود با حمله به خواست احمدی‌نژاد برای مشارکت صد در صدی در انتخابات گفته است، مشارکت صد در صدی تنها خواست هیتلر و موسولینی بود. از سوی دیگر اعتماد سخنان وی را مورد توجه قرار داده است که گفته: «دوران عوض شده، نیازی به اصلاح‌طلبان نیست»

روزنامه ایران به انتخابات چهارم اسفند نظام پزشکی اشاره کرده است و با اشاره به فراوانی نام‌های بزرگ حاضر در آن، نتیجه انتخابات پزشکان را در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نیز موثر دانسته است. روزنامه آرمان نیز سخنان عارف را مورد توجه قرار داده است که اردوگاه اصولگرایان را به هم ریخته دانسته است.

گاز و برنامه برای سبقت از قطر

روزنامه آرمان در مطلبی، کارنامه اقتصادی دولتهای سوم تا دهم را با یکدیگر مقایسه کرده است. این روزنامه، شاخص‌های ارزیابی را عبارت از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم، نرخ بیکاری و ثبات اقتصادی دانسته است. در این مطلب مفصل آمده است: دولت سوم و چهارم کمترین تورم‌ را داشته‌اند. دولت‌هاشمی بالاترین نرخ رشد اقتصادی را داشته، دولت اصلاحات دوره رشد و ثبات بوده و دولت‌های نهم و دهم؛ پولدارترین دولت‌ها بوده‌اند.

سخنان رئیس‌جمهور در افتتاح اولین محل ذخیره‌سازی گاز در نزدیکی قم و وعده وی در مورد دو برابر شدن برداشت گاز از پارس جنوبی مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است. ملت ما، پارس جنوبی را میدانی برای سبقت از قطر دانسته است.

بيژن زنگنه وزيراسبق نفت كشور درباره اين‌كه آيا امكان 2برابرشدن ظرفيت توليد از ميدان پارس جنوبي تا پايان دولت دهم وجود دارد يا خير به «ملت ما» گفته است: آرزوي قلبي من اين است كه اين اتفاق رخ دهد و شاهد رشد و توسعه صنايع نفت و گاز كشور باشيم اما گزارشات ارايه شده بيانگر اين است كه امكان دو برابر شدن ظرفيت توليد از پارس جنوبي در شرايط حاضر وجود ندارد. وي درباره اين‌كه چه اهدافي را در پارس جنوبي جست‌وجو مي‌كنيم خاطرنشان كرد:

اولويت ما در پارس جنوبي بايد افزايش توليد باشد چرا كه تامين نياز‌هاي داخلي كشوردر شرايط فعلي از درجه اهميت بالايي برخوردار است و تامين اين نياز تنها با افزايش توليد امكان پذير است. وزير اسبق نفت كشورمان درباره چگونگي سرمايه‌گذاري در پارس جنوبي گفت: برنامه‌ريزي درستي درباره اين كار صورت نمي‌گيرد. در زمان ما دو فاز پارس جنوبي با دو ميليارد دلار تمام مي‌شد ولي الان با قيمت بالاي هفت تا هشت ميليارد دلار اين فعاليت‌ها صورت مي‌گيرد كه البته تمام هم نمي‌شود. پاره‌اي از داخلي‌ها مشكل بزرگ‌شان در پارس جنوبي ساخت تجهيزات نيست بلكه مديريت است و مديريت مناسب براي حضور در اين فضا را ندارند.