۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۵

مخالفت احمدی‌نژاد با تجاری‌شدن سلامت

رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم بازنگری در نظام سلامت کشور گفت: شدیداً مخالف تبدیل‌شدن بخش سلامت به بخش تجاری و صنعتی هستم.
کد خبر : ۹۲۴۹۸
به گزارش صراط، محمود احمدی نژاد در دیدار روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران نظام سلامت کشور در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری نسبت به گسترش خدمات درمانی و افزایش کیفیت و حجم آن ابراز خرسندی کرد.

وی افزود: در زمینه توسعه فضاهای درمانی و بهداشتی کار افتخار آمیزی شده و در بحث توسعه سلامت و شیوه درمان نیز کارهای انجام شده در بالاترین سطوح جهانی است.

رئیس جمهور اقدامات صورت گرفته در آموزش و پژوهش با هیچ دوره‌ای قابل قیاس ندانست و گفت: در حوزه سلامت بعد از انقلاب اسلامی حرکت خوبی داشته‌ایم اما این خدمات در سال‌های اخیر اوج گرفت.

احمدی نژاد افزود: مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی مسئولیت‌های سنگینی بر عهده دارند و درحقیقت کار چند وزارتخانه را انجام می‌دهند اما با این وجود عاشقانه مشغول به خدمت هستند.

وی با اشاره به درخواست روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تأمین اعتبار حوزه بهداشت و درمان بمنظور تسریع در پیشرفت‌ها وعده داد که دولت همه جانبه آماده کمک و حمایت در این حوزه است.

رئیس جمهور گفت: همه در کشور برای ارائه خدمات بهتر به مردم تلاش می‌کنند اما نباید برای ارائه خدمات نورم برخی کشورها را در نظر بگیریم بلکه باید متناسب با شرایط عمل کنیم.

احمدی‌نژاد در عین حال بر لزوم بازنگری در نظام سلامت کشور تأکید گرفت و گفت: که نظام سلامت به معنای پایش اولیه و بهداشت و درمان نیازمند روان‌سازی است تا کیفیت بالا رفته و هزینه‌ها بویژه برای اقشار کم درآمد امکان یابد.

رئیس جمهور مدیریت دانشگاه‌های علوم پزشکی را فوق عالی توصیف کرد و یکی از مهمترین طرح‌های حوزه سلامت که باید از سوی این مراکز پیگیری شود را اجرای طرح (پزشک خانواده) عنوان کرد.

احمدی نژاد افزود: پزشک خانواده طرحی نیست که برای آن 40 هزار نفر را استخدام کرد و دولت به آن بودجه بدهد بلکه به معنای آن است که نظام سلامت را آنگونه طراحی کنیم که هزینه‌های دولت، بیمه‌ها و مردم در این حوزه بهینه شوند.

وی همچنین از لزوم نظام پایش ملی سخن گفت و متذکر شد: اگر طرح پزشک خانواده بصورت کامل اجرا شود حتماً هزینه های سرانه بهداشت درمان کاهش یافته و درآمد خادمان این حوزه افزایش می‌یابد.

احمدی نژاد بر همین اساس تأکید کرد که مراحل آغازین فرایند اجرای طرح پزشک خانواده و حرکت بسوی نظام پایش سلامت ملی ظرف شش ماه آینده عملیاتی شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به نگرش نادرست عموم به حوزه درمان نیز انتقاد کرد و گفت: امروز مصرف دارو که قیمت آن در کشور ما بیهوده بالا رفته، افزایش یافته و حتی در مردم در خانه‌ها انبار دارو درست کرده‌اند که این ناشی از یک اشکال است.

احمدی نژاد رفع این اشکال و اصلاح نگرش عمومی به بحث درمان را نیز از مسئولیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دانست.

وی تصریح کرد : کسب دانش پزشکی در ایران بالاست و باید از همه ظرفیتها در این حوزه استفاده کنیم تا بتوانیم ضمن ارائه خدمات مطلوب به مردم خدمات را به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم.

وی ادامه داد: سطح توقع ملت از جامعه پزشکی بالا رفته و لذا یک فرصت خوب برای تعالی و پرواز بوجود آمده که باید آن را مغتنم شمرد.

رئیس جمهور با اشاره به تولید داروهای نوترکیب در کشور گفت: وقتی بدخواهان دارو را ابزاری برای فشار بر ملت ما کرده‌اند باید خودمان آنرا تولید کنیم و دماغ دشمن را بسوزانیم.

احمدی نژاد در عین حال گفت: من بشدت با تبدیل شدن بخش سلامت کشور به یک بخش تجاری و صنعتی مخالفم و کسی که اهل تجارت و صنعت است باید در بخش دیگری غیر از حوزه سلامت خدمت کند.

وی بر همین اساس لزوم پایبندی به اخلاق پزشکی را متذکر شد و گفت: اخلاق پزشکی این نیست که فقط به موازین اعتقادی و دینی توجه کنیم بلکه این موضوع تنظیم کننده رابطه پزشک و بیمار بر مبنای یک نگرش الهی و انسانی است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: انسان جاودانه است و برای ابدیت خلق شده و لذا باید در بالاترین مراتب اصلی زندگی کند و خداگونه شود و زندگی دنیوی تنها فرصت و امکان برای رسیدن به این هدف است.

احمدی نژاد افزود: عده‌ای دنبال مادیات و مصرف گرایی و گذراندن زندگی روز‌مره هستند و عده ای در یک نگاه بالاتر می‌گویند خدایا جهنم را از ما دور بدار و برخی هم طالب بهشت هستند اما هوشمندان عالم از زندگی دنیوی جز خود خدا نمی‌خواهند.

وی با بیان اینکه پست و مقام کمال آفرین و هویت زا نیست بلکه بستر و ابزاری برای رسیدن به نقطه تعالی است تصریح کرد : انقلاب اسلامی برپا شد تا ما به خود الهی و انسانی خویش برگردیم .

رئیس جمهور در پایان یکی از مهمترین کانون‌های فرهنگ‌ساز را دانشگاه‌ها دانست و با تأکید بر لزوم تربیت انسان آگاه در مراکز آموزش عالی ابراز امیدواری کرد نظام سلامت کشور در سایه تربیت انسانهای متعهد و خدمتگذار پرچم‌دار برپایی جامعه جهانی شاهد باشد.

پیش از سخنان رئیس جمهور محمد حسن طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت و درمان و جمعی از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مختلف به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در خصوص نظام سلامت کشور پرداختند.
منبع: فارس
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم