۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۰

تشدید افراط‌گرایی در جنوب قرقیزستان

تشدید افراط‌گرایی در جنوب قرقیزستان، سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه روسیه به تاجیکستان و دعوت رئیس جمهور ترکمنستان از «عبدلله گل» برای حضور در جشنواره نوروز بخشی از مهم‌ترین اخبار آسیای مرکزی هستند.
کد خبر : ۹۳۴۷۰

به گزارش صراط، گزارشات مقامات محلی در جنوب قرقیزستان حاکی از گسترش افراط‌گرایی در جنوب این کشور می‌باشد.

در این رابطه «جانیش آشیربایف» سخنگوی پلیس استان اوش در قرقیزستان اعلام کرد که مقامات این استان سال گذشته وقوع 50 جرم مرتبط با فرقه ممنوعه «حزب‌التحریر» را ثبت کرده‌اند.

آشیربایف همچنین گفت که پلیس استان اوش 28 پرونده جنایی علیه افراط‌گرایان مذهبی تشکیل داده و 34 نفر از جمله 12 رهبر حزب‌التحریر و 22 عضو فعال آن را تحت پیگرد قرار داده است.

این مسئله در حالی است که مقامات این استان سال گذشته 1389 نسخه مطالب ممنوعه، 305 بروشور، 440 کتاب، 68 نوار کاست صوتی و تصویری و 996 سی‌دی و فلش حاوی ادبیات افراطی را معدوم کردند.

«لاوروف» فردا وارد تاجیکستان می‌شود

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه 28 دیماه برای یک سفر رسمی در رأس هیئتی وارد تاجیکستان خواهد شد.

در این دیدار وی با «امامعلی رحمان» و «همراه‌خان ظریفی» وزیر خارجه تاجیکستان دیدار خواهد کرد.

در دیدار وی با رئیس جمهور تاجیکستان، بحث مهاجران کاری تاجیک و صدور نفت و گاز روسیه به تاجیکستان محور گفتگوها خواهد بود.

در این سفر همچنین توافق‌نامه همکاری در رابطه با مهاجران کاری به امضا خواهد رسید.

رئیس جمهور ترکمنستان از عبدالله گل برای حضور در جشنواره نوروز دعوت کرد

«قربان قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در مکالمه تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، از او برای شرکت در جشنواره نوروز دعوت کرد.

در مکالمه رئیس جمهور ترکمنستان با عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه در رابطه با موضوعات منطقه‌ای و همکاری‌های دوجانبه نیز مسائلی مطرح شد.

عبدالله گل نیز بر مشارکت ترکیه در پروژه‌های اقتصادی ترکمنستان تأکید کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان: علامت‌گذاری مرزها باید با تأمل و دقت انجام شود

«الماس بیک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان در جلسه توسعه ملی این کشور در رابطه با علامت‌گذاری مرزهای قرقیزستان با ازبکستان و تاجیکستان، تأمل و دقت را اساس کار برشمرد.

وی در همین رابطه گفت: در جریان علامت‌گذاری مرزها نباید حساب‌نشده عمل کرد و باید با ارائه یک برنامه 5 ساله و با مطالعه جدی و استفاده از تجربیات کشورهای دیگر و همچنین مذاکرات سه‌جانبه و دوجانبه، این مشکل را حل کرد.

آتامبایف با اشاره به حادثه‌ای که در مرز قرقیزستان-ازبکستان در منطقه «آنکلاو» اتفاق افتاد، گفت: اگر در  علامت‌گذاری مرزها دقت لازم نشود باز هم چنین حوادثی اتفاق خواهد افتاد.

قرقیزستان به تازه‌واردین از ازبکستان کمک می‌کند

بر اساس اعلام بنیاد «یوروآسیا»، افراد قرقیز که از ازبکستان به قرقیزستان مهاجرت می‌کنند تحت پوشش قوه قضائیه از طرف دولت فنلاند تأمین مالی می‌شوند.

اکثر تازه‌واردین پس از درگیری‌های قومی ژوئن سال 2010 در جنوب قرقیزستان به این منطقه باز می‌گردند.

روبرت بلیک: سهم آمریکا در آسیای مرکزی بسته به خروج نیروهای ناتو از افغانستان دارد

روبرت بلیک معاون وزارت خارجه آمریکا در عشق آباد پایتخت ترکمنستان پس از دیدار با مقامات این کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد.

در این کنفرانس وی با بیان اینکه در حال حاضر نیروهای آمریکایی و ائتلاف ضدتروریستی در افغانستان تحت فرماندهی ناتو حضور دارند، گفت که طبق برنامه در پایان سال 2014 تقریبا همه نیروهای نظامی از افغانستان خارج خواهند شد و تأمین امنیت افغانستان را نیروهای نظامی افغان برعهده خواهند گرفت.

وی در مورد آسیای مرکزی نیز گفت که اقدامات واشنگتن در این منطقه با محوریت خروج نیروهای ناتو از افغانستان خواهد بود.

کمک بانک توسعه اسلامی به قرقیزستان

بانک توسعه اسلامی مبلغ 10 میلیون دلار برای بازسازی بزرگراه «تیراز–تالاس–سوسامیر» قرقیزستان پرداخت می‌کند.

«مقصدبیک یدکان‌اف» مدیر دفتر روابط خارجی وزارت حمل‌ونقل قرقیزستان در جلسه کمیته پارلمان این کشور گفت که بانک توسعه اسلامی و صندوق توسعه سعودی هر یک 10 میلیون دلار وام برای بازسازی بزرگراه تیراز–تالاس–سوسامیر اختصاص می‌دهند.

این وام با مهلت بازپرداخت 25 ساله واگذار خواهد شد.

مدیرکل اداره نمایشگاه‌های بین‌المللی از «آستانه» بازدید می‌کند

در تاریخ 15-17 ژانویه «ویسنته لاسرتاپس» مدیر کل نمایشگاه‌های بین‌المللی از آستانه پایتخت قزاقستان بازدید می‌کند.

در چارچوب این بازدید لاسرتاپس با «نورسلطان نظربایف» رئیس‌جمهور، «سریک احمداف» نخست وزیر، معاون نخست وزیر، «ارلان ادریس‌اف» وزیر امور خارجه قزاقستان و  شهردار آستانه دیدار خواهد کرد.

هدف این سفر بحث و بررسی مسائل مربوط به سازماندهی و برگزاری نمایشگاه «اکسپرو – 2017» در آستانه و اقدامات انجام شده در این زمینه می‌باشد.‌

این در حالی است که 15 ژانویه سریک احمداف نخست وزیر قزاقستان در جلسه دولت این کشور، موضوع آماده‌سازی نمایشگاه بین‌المللی تخصصی اکسپرو – 2017 را مورد بحث و بررسی قرار داد.

منبع: فارس