۰۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۵
حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی :

ممکن است جبهه پایداری با دولت به گزینه مشترک برسد

در انتخابات ریاست جمهوری مردم به ائتلاف رای نمی‌دهند.این تجربه قبلاً نشان داده شده آنهایی که 5 نفر با هم آمدند و قرار گذاشتند، یکی از آنها رفته کنار و باقی ماندند بنابراین چه باید بکنیم؟
کد خبر : ۹۴۵۲۳

"صراط" - حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری در گفت‌و‌گویی درباره موضوعات مختلفی از جمله انتخابات آزاد، برنامه‌های انتخاباتی جبهه پایداری سخن گفت که در ادامه از نظر شما مخاطبان گرامی می گذرد:


باتوجه به مطرح شدن بحث انتخابات آزاد، ‌نظر شما درباره این واژه‌پردازی و سیاست‌های فتنه‌گران در این زمینه چیست؟

آقاتهرانی: با انقلاب اسلامی ایران یک نظام اسلامی در دنیا تشکیل شد که این شکل جوهره وجودی‌اش با همه متفاوت است. این نظام نه به سبک حاکمیت امپریالیست‌ها و سوسیالست‌ها و نه مدل شرقی و غربی است بلکه یک حرف نوی ابتکاری است و هر ابتکاری که با حقیقت همراه شود پسندیده است بنابراین نمی‌شود گفت هر سنتی بد و هر نویی خوب است. برای تشخیص حق و باطل ما دو ابزار عقل و وحی داریم؛ عقل مسائل کلی را درک می‌کند و وحی وارد مسائل جزئی می‌شود لذا اینجا بحث حاکمیت اسلامی مطرح می‌شود و این یک امر نویی است که مملو از حقیقت است و از باطل به دور است. ممکن است در تشخیص اشتباه کنیم وگرنه خودش مشکلی ندارد.

در دنیا یک عده‌ای وابسته به حاکمیت کمونیستی و یک عده‌ وابسته به سرمایه‌داری بودند که این انقلاب را برنمی‌تابیدند، هنوز هم اینگونه است، ما باید توجه داشته باشیم چه کار می‌کنیم. یکی از نکات این انقلاب مردمی بودن آن است؛ برای مردمی بودن باید مردم در صحنه باشند، یکی از راهکارهایی که حضور مردم را در صحنه ضروری می‌کند همین انتخابات سالیانه است. می‌بینید 32 سال از انقلاب می‌گذرد و به همین اندازه ما انتخابات داشتیم. یک دوره به جمهوری اسلامی رای دادیم و یک دوره به رئیس‌جمهور،‌ مجلس و شورای شهر. تقریباً هر سال سرجمع ما یک انتخابات حسابی داشتیم که مردم جمع شدند.

در ایام‌ الهی هم مردم حضور پیدا می‌کنند مثل روز قدس، آخرین جمعه ماه رمضان، 22 بهمن یا یک حوادث نویی پیش می‌آید مثل داستان 9 دی که حضور مردم را می‌طلبد. گذشته از اینکه یک کارهای دیگری هم است که حضور مردمی را می‌طلبد و مردم ما حضور پیدا می‌کنند مثلاً در برنامه‌های عزاداری برای امام حسین(ع)، برای اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) و به شکل دهه‌ای برنامه برگزار می‌کننداما این بحث مذهبی است و هر کس اعتقاد دارد می‌آید. وجهه سیاسی باید همراهش شود، گاهی تندتر و گاهی کندتر مثل حج، عید فطر، نماز عید قربان، نماز جمعه و اینها یک مانوری در ارگان ایرانی است که ترک این نظام نکنند.

** یکی از مختصات نظام اسلامی حضور بسیجی‌وار مردم در صحنه‌هاست

چند ماه دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها را در پیش داریم که قاعدتاً هرچه حضور مردمی گرم و باشکوه‌تر باشد بهتر است. یکی از مختصات نظام اسلامی است که مردم بسیجی‌وار در صحنه‌ها حضور پیدا می‌کنند چراکه نظام و جمهوری اسلامی برای خودشان است، منافعی که داشته باشد برای خودشان است. اگر در مقابل استکبار و دشمن می‌ایستد به نفع خودشان است. اگر هم در داخل بیداری می‌شود به نفع مردم است. در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست.

** به هر کس که در انتخابات آمد باید بگوییم بفرما؟

در صورتی که افراد در خودشان صلاحیت ببیند به طور طبیعی برای انتخابات  کاندیدا می شوند. یعنی طبیعی است که افراد مختلف به دلیلی احساس می ‌کند باید بیایند، آیا هر کس آمد باید بگوییم بفرما؟ کجای دنیا اینگونه است و کدام عقل سلیمی حکم می کند هر کسی خواست بیاید، بگوییم باشد؟ اصلاً چنین چیزی شدنی نیست.

من تعجب می‌کنم بحث انتخابات آزادی که بعضی‌ها مطرح کردند یعنی چه؟ یعنی شورای نگهبان نظارت نکند، هر کس کاندید شد بیاید و برود. مردم هم همین‌طوری رأی دهند. این شدنی است؟

 یکی از افراد اصلاح‌طلب گفته است، انتخابات آزاد یعنی اینکه میرحسین موسوی و کروبی از خانه اعلام نامزدی کنند و مردم هم رای بدهند و آن وقت نظام نشان می‌دهد انتخابات آزاد است.

** آزادی بدون حد و مرز معنا ندارد

آقاتهرانی: اینکه هر کسی هر چه خواست بگوید. پس برای چه رأی‌گیری، انتخابات و  قانون گذاشتیم؟ بگوییم آزادی سر چهارراه هر کس هر طور خواست برود و بیاید. کجای دنیا اینگونه است؟ آزادی بدون حد و حدود معنا ندارد و شدنی نیست. این به معنای هرج و مرج است. به اعتقاد بنده هر جایی ضابطه و قانون دارد، شاید قانون درست هم نباشد، ولی آن هم باید اصلاح شود و راهکار خودش را دارد.

در  انتخابات سال 88 با بحث صیانت از آرا شروع کردند و بعد رسیدند به بحث تقلب. الان هم از کلیدواژه انتخابات آزاد و شفاف استفاده می‌کنند و می‌گویند تلویزیون شخصی نداریم پس انتخابات آزاد نیست!

آقاتهرانی: کجای دنیا اینگونه است. پس باید در مجلس را ببندیم.

آنها ‌نظارت استصوابی را هم مخل آزادی انتخابات می دانند.

آقاتهرانی: اگر نظارت استصوابی، خلاف قانون است بگویند! ‌اگر قانونی است؛ کسانی که ثبت‌نام می کنند باید شرایطی داشته باشد، می‌گویند نخیر اینها نباشد، شما قانونگذار کشور هستید؟ هر چیزی راهکار خودش را دارد.

الان بعضی‌ها شعار قانون‌مداری می‌دهند، من قبول دارم خوب است ولی هر چیزی که آنها بخواهند قانون است و هر چیزی که آنها نخواهند قانون نیست. قانون اساسی گفته مجلس اینگونه باید اداره شود و شورای نگهبان هم باید طبق ضوابط، قوانین را قبول کند. آنها هم باید قانونی را که رد می‌کنند با دلیل باشد. مردم در یک رفراندومی رای دادند که باید جمهوری اسلامی مستقر باشد. جمهوری اسلامی هم قانون اساسی را تصویب کرده است. یک عده‌ای می‌گویند قانون اساسی را قبول نداریم،‌ اسلام را قبول نداریم، این می‌شود مثل کسی که در کشورهای دیگر زندگی می کنند و می‌گویند حکومت آن را قبول نداریم، شرایط با ضابطه جلو می‌رود. اگر چند نفر مخالف و موافق بخواهند کل نظام را رقم بزنند شدنی نیست. فرمانداری، نیروی انتظامی و نماینده‌ها باید نظارت کنند، اگر واقعاً تقلبی شده باشد می توانند شکایت و از حق‌شان دفاع کنند.

**برخی انتخابات آزاد را پرانده‌اند و آقایان خود را ملزم به تعریف کردن  از آن می ‌‌دانند

 

افرادی این بحث(انتخابات آزاد) را پرانده‌اند و برخی آقایان هم در واقع باید از چیزی که گفته شده تعریف کنند! آنها باید ‌تعریف کنند که طبق چه قانونی این حرف را می زنند. هیچ کس نباید تخلف کند. با هر کسی باید طبق قانون برخورد شود. اگر خلاف ضابطه است بروند شورای نگهبان شکایت کنند اگر هم تخلف نیست پس چه می‌گویند؟ حرفی که می زنند باید طوری باشد که عقلا بپسندند متوجه نمی شوم منظور از انتخابات آزاد چیست؟

اینجا بحث ردصلاحیت را مطرح می کنند؟

آقاتهرانی: شما نمی‌توانید دست شورای نگهبان را ببندید و بگویید من کاندیدا می‌شوم و باید مرا قبول کنید. هر کسی در خودش صلاحیت می‌بیند و می‌تواند به نظام کمک کند براساس ضوابط به صحنه بیاید و اگر مردم دیدند نامزدها صالح و مقیدند به آن رأی می‌دهند. مردم باید آزاد باشند. اگر کسی به مردم پول بدهد برای رای دادن این تخلف است؛ یعنی اگر کسی بخواهد شناسنامه‌ها را بخرد و به مردم قول‌های بیراه بدهد تخلف کرده است و ثابت شود شورای نگهبان پیگیری می‌کند و اگر رای هم آورده باشد، شورای نگهبان رای آن را باطل می‌کند.البته به خاطر حفظ حرمت شخص ممکن است در بوق و کرنا هم نکند.

بنابراین در موضوع انتخابات آزاد بحث روشن است. یک وقت‌هایی ما الفاظی به کار می‌بریم، که این الفاظ به نظر قشنگ است،‌ مثل آزادی که همه خوششان می‌آید. اما بعضی‌ها سوءاستفاده می‌کنند. خود تروریست‌ها شعار ضد تروریستی می‌دهند. به نظر من آزادی باید در انتخابات باشد. آزادی یعنی اینکه در این چارچوب آزادند که رای بدهند و کاندیدا شوند. ایرانی‌الاصل یک شرط است، یک کسی چون ایرانی‌الاصل نیست نمی تواند بگوید آزادی نیست.یعنی  اگر ایرانی نبودی مشکل شماست.

*انتخابات آزاد یعنی از بیخ قانون اساسی را قبول نداریم

این حرف (انتخابات آزاد) را زدن یعنی ما از بیخ نه قانون اساسی را قبول داریم و نه می‌خواهیم درست عمل کنیم؛ این اشتباه است. کشور الان 30 سال از آن می‌گذرد و تجارب مختلف دارد،‌ اصول و برنامه دارد و کاملتر شده است و این حرف،‌حرف آخر است. همیشه قانون داشتن بهتر از بی‌قانونی است.

حتی اگر قانون بد باشد؟

آقاتهرانی: بله حتی اگر قانون بد باشد. قانون بد بهتر از بی‌قانونی است. من زمانی عملاً فهمیدم، وقتی اولین بار با یک عده از دوستان در زمان صدام برای زیارت امام حسین(ع)، به عراق رفتیم، آنهابرای ما محافظ گذاشته بودند و طبق ضوابط باید انجام می‌شد،‌ اما وقتی صدام مرد و شکست خورد هنوز آنجا هیچ قانونی نبود، در آن زمان نیز یک سفر به عراق رفتیم، وقتی سوار اتوبوس شدیم  یک جوانی مسلح سوار اتوبوس شد و گفت هشتصد هزار تومان پول بدهید؛  گفتم بیاوریدش عقب ماشین به اندازه 800 تومان کتکش بزنیم. گفتند اسلحه دارد ما را می‌کشد. هیچ قانون و ضابطه‌ای وجود ندارد. کجای دنیا اینگونه است. این مسائل ریشه از بی‌عقلی انسان است.

بحث ائتلاف سه‌گانه آقایان ولایتی، حداد و قالیباف این روزها مطرح شده است؛ نظرتان در مورد این ائتلاف چیست؟

آقاتهرانی: افراد می‌توانند با هم ائتلاف کنند و بگویند به ما سه نفر رای بدهید. اینطور که گفتند و شنیدیم، قرار است سه نفری بیاییند، شاید منظورشان این است که همدیگر را کسر و انکسار کنند. یعنی هر کدام ممکن است یک حسنی داشته باشد و یکی ممکن است نقطه ضعفی داشته باشد وقتی این سه تا با هم بیایند شاید بتوانند همدیگر را جبران کنند.

گفتند ما هدف‌مان این است که دایره‌مان را گسترده‌تر کنیم؟

آقاتهرانی:این هم می‌شود؛ نکته این است در انتخابات ریاست جمهوری مردم به ائتلاف رای نمی‌دهند.

 آقای حداد عادل که رابطه‌ای با جبهه پایداری دارند، در انتخابات مجلس در لیست پایداری بود، در حال حاضر صحبتی با پایداری نکردند؟

آقاتهرانی: بله. راه صحبت که باز است و بین دوستان گفتگو به شکل طبیعی اتفاق می‌افتد ولی وقتی که ائتلاف‌های اینگونه پیش می‌آید یک مشکلاتی به دنبال دارد. سه نفر عهد بستند؛ حالا ما باید چه بکنیم؟ اگر این سه نفر را بپذیرید آن وقت می‌شود وحدت، اگر نپذیرید می‌شوید جزء کسانی که دارند اختلاف راه می‌اندازند؟ اینگونه است؟

آقای حداد در دیداری که با آقای مصباح داشتند صحبتی درباره این ائتلاف داشتند؟

آقاتهرانی: جلسه اخیرشان در خدمت آقای مصباح، در مورد اسلامی کردن دانشگاه‌ها بوده که کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس، خدمتشان رسیدند که آقای حداد نیز جزء یکی از آنها بود. دفتر ایشان برای افراد مختلف باز است. طبیعی هم است، فرض کنید 15 نفر کاندیدا شوند، شما 15 نفر را در این ائتلاف می‌آورید؟ اگر آوردید می‌خواهید چه کنید؟ اگر یکی را نیاوردید چه می‌شود؟ آیا به او اجازه کاندیداتوری نمی‌دهید؟این تجربه قبلاً نشان داده شده آنهایی که 5 نفر با هم آمدند و قرار گذاشتند، یکی از آنها رفته کنار و باقی ماندند بنابراین چه باید بکنیم؟ معتقدم خیلی تجربه خوبی نبود و این مدل حسن و معایبی دارد.

حضور اصولگرایان را در انتخابات آتی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آقاتهرانی: باید تنور انتخابات را گرم کرد و به موقع‌اش نیز گرم می‌شود، البته هنوز حضرت آقا مباحث را شروع نکرده اند. البته اخیراً یک صحبت مختصری کردند ولی همه باید به شکل حداکثری بیایند و کسی نباشد که نیاید، یا رای ندهد. همه باید دنبال این باشند که صالح‌ترین فرد را انتخاب کنند و به او رای دهند.

به نظر شما ‌این مدل از وحدت جواب می‌دهد،چون انتخابات ریاست جمهوری تفاوت عمده ای با انتخابات مجلس دارد، وحدت اصولگرایان فی‌نفسه می‌تواند راهگشا باشد؟

آقاتهرانی: وحدت به آن شکل که همه عین هم فکر بکنند اصلاً شدنی نیست. اگر گروهی بتوانند با هم یکی شوند طوری نیست. مثلاً پایداری خودش یک جبهه است و شامل گروهی از مردم است که با همدیگر همفکری می‌کنند.

** اگر اصولگرایان نامزد اصلح معرفی کنند مستقل نمی‌آییم

ممکن است جبهه پایداری کاندیدای خودش را به این ائتلاف معرفی کند؟

آقاتهرانی: ما اگر ببینیم کاندیدای اصلح در بین معرفی‌شدگان است، دلیلی ندارد کسی را جداگانه بفرستیم اما اگر ببینیم کسی نیست می‌گردیم و درخواست و دعوت می‌کنیم. باید برویم آدمی را پیدا کنیم که شاخص ها را داشته باشد. معمولاً اینهایی که خیلی آدمهای درستی هستند، زیر بار این کار نمی‌روند. چون خیلی تعهد بزرگی است،‌ کسی خیلی عاشق این کار نیست. باید رفت از افراد دعوت کرد و خواست که بیایند. برای مجلس هم اینگونه بود و ما دنبال برخی افراد می رفتیم و دعوت می‌کردیم. خیلی از آنها نیز هستند که احساس وظیفه می‌کنند و می‌آیند.

**اگر در جبهه شخص بهتری باشد او را تشویق به حضور می‌کنیم

با توجه به دیداری که مقام معظم رهبری با مردم قم داشتند، یکسری شاخص‌ها را مطرح کردند و فرمودند رئیس‌جمهور باید کار اجرایی بلد باشد با توجه به شاخص‌هایی که آقا فرمودند شما اینها را در کاندیداهای فعلی متجلی می‌بینید یا ترجیح می‌دهید یکی از خود جبهه معرفی شود؟

آقاتهرانی: نه ما به عنوان اینکه الزاماً از داخل خود جبهه باشد قبول نداریم. اگر داخل جبهه فرد بهتری داشته باشیم وی را تشویق‌ می‌کنیم که بیاید.

اخیراً جمعی از دوستان قرار است نزد آقای جلیلی بروند و از او دعوت کنند؟

آقاتهرانی: طبیعی است اگر ببینند صلاحیت دارد خوب است و دعوت می‌کنند. من با این کار موافق هستم. دعوت از افرادی که واقعاً صلاحیت دارند اشکالی ندارد. چرا نرویم و به آنها بگوییم شما بیایید و ما حمایت می‌کنیم؟

الان دو تا گزینه الهام و جلیلی در جبهه پایداری مطرح هستند نظر شما چیست؟

آقاتهرانی: آقای جلیلی از آقای الهام جوان‌تر است؟

از نظر شما کدامشان اصلح است و شما تصمیم به این گزینه ها دارید؟

آقاتهرانی: خیر، ما هنوز کسی را انتخاب نکردیم. تصمیم داریم، جلسات هم وجود دارد و راجع به دوستان صحبت می‌شود.

مصادیق را بررسی می‌کنید؟

آقاتهرانی: بله. بعضی خط قرمز دارند؛ یا ولایت‌مدار نیستند یا کارآمد.امام و آقا ویژگی‌های را فرمودند و ممکن است حضرت آقا جدیداً نکات جدی‌تری هم بفرمایند که حتی در صحبت‌های قبل نباشد. شاید شرایط  فعلی ایجاب کند که یک شخصی با یک ویژگی‌های خاصی‌تری بیاید. من احساس می‌کنم که جلوتر برویم، ‌موضاعات دقیق‌تر می‌شود و ما باید نگاه‌مان به بیانات حضرت آقا باشد.  بین افرادی که مطرح هستند می‌توان دایره را کوچک‌تر کرد و اگر نرسیم هم وظیفه‌ای نداریم چراکه تکلیف‌گرا عمل می‌کنیم.

یعنی اگر به یک نامزد نرسید ارزیابی‌تان این است که در کل کشور نامزد اصلحی وجود نداشت یا در بدنه پایداری؟

آقاتهرانی: ما اصلاً کاری به بدنه‌ پایداری نداریم، چنانچه بینیم کسی نیست اگر بتوانیم از کسی دعوت کنیم خوب است و نمره قبولی به او می‌دهیم.

احتمال می‌دهید بین نامزدهایی که زمزمه‌ آمدنشان وجود دارد، اصلاً صلاحیت نداشته باشند؟

آقاتهرانی: این برای بعد است. ما هنوز به اینجا نرسیدیم که همه را بررسی نکردیم و به جمع‌بندی برسیم. 

یعنی اگر به فردی برسید از او مستقلاً حمایت می‌کنید؟

آقاتهرانی: دلیلی ندارد دروغ بگوییم. کسی را دعوت نمی‌کنیم. اما اگر پیدا کنیم او را معرفی می‌کنیم.

 در جلسات قبلی پایداری در مورد ورود مستقل در انتخابات ریاست جمهوری صحبت‌هایی شده بود، جبهه پایداری نمی‌خواهد همچون انتخابات مجلس به طور مستقل به انتخابات ریاست جمهوری ورود کند؟

آقاتهرانی: یکی از وظایف جبهه پایداری این است که باید در انتخابات بیاید و کار سیاسی و فرهنگی کند. این را جزء وظایفمان می‌دانیم. بنابراین علاقمندیم در این جهت کار بکنیم و در این راستا چند جلسه و همایش هم داشته‌ایم. لذا بیشتر به دنبال راهکارهای گفتمانی هستیم و این روند را برای ورود به معرکه انتخابات درست می‌دانیم.

** در ارائه نامزد مشترک با دولت ممکن محال نیست

جبهه پایداری ممکن است با دولت به گزینه مشترک برسد؟

آقاتهرانی: ممکن، محال نیست اما برای ما اصلح مهم است و نکته این است که باید به کسی برسیم که اصلح باشد و اگر برسیم واقعاً کمک می‌کند. 

به نظر شما در انتخابات آینده کسی ولایی‌تر و عملگراتر از آقای احمدی‌نژاد برای ریاست جمهوری نامزد می‌شود؟

آقاتهرانی: واقعاً نمی‌دانم. دوستان از هفته‌های گذشته شروع کردند و مشغول بررسی هستند و ویژگی‌ها را در نظر می‌گیرند و نمره می‌دهند.

کمیته سیاسی این کار را انجام می‌دهد؟

آقاتهرانی: بله. کمیته سیاسی جزء وظایفش است. ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

برای انتخابات شوراها، ‌پایداری برنامه‌ای دارد؟

آقاتهرانی: این موضوع جزء مباحثی است که باید به آن ورود داشت. اگر بتوانیم در این جهت هم کار کنیم خوب است.

در همایش‌ها برای تهران هم برنامه‌ریزی دارید؟

آقاتهرانی: بله. مراسم 9 دی هم خیلی خوب بود چراکه فکر کردیم وقتی آیت‌الله مصباح می‌خواهد برود مشهد یا برگردد ما برنامه بگذاریم اما وقتی به ایشان گفتیم، گفتند برای 9 دی برنامه بگذارید و من برای برنامه 9 دی می‌آیم و برمی‌گردم. جالب این بود که وقتی برنامه گذاشتیم در دانشگاه تربیت مدرس، حاج آقا زودتر از ما آمده بودند. خیلی اهمیت می‌دهند. واقعاً روشنگری و بصیرت‌دهی به جوانان چیز مهمی است. جوانان برای خودمان هستند و حتی آنهایی که رای نمی‌دهند. همه ما یکی هستیم. اما اگر یک مقدار بصیرت‌دهی خوب انجام بگیرد خواهیم دیدم همه با هم هستیم. در گفتگوها و نشست‌ها و به ویژه جلسات و کرسی‌های آزاد، حرف‌مان را بزنیم آرام‌آرام می‌بینیم ما خیلی همدل هستیم و اینطور نیست که از یکدیگر بترسیم.

درخصوص بحث اینکه ارزیابی می‌شود نامزدها، این معیار با چه معیاری بررسی می‌شود؟ گفتمان آینده چیست؟

آقاتهرانی: ما پارامترهای مختلف را نوشته‌ایم و با این ضوابط افراد را سنجش می‌کنیم و به دوستان مختلفی می‌دهیم که ببینند و نمره بدهند.

از داخل جبهه؟

آقاتهرانی: از داخل و بیرون جبهه برای ما مشکلی نیست اما نخواستیم خیلی پخش بکنیم. همه افرادی که نامشان را نوشتیم ممکن است نیایند. حرف هم ممکن است با او نزده باشیم. ولی اسم‌شان را نوشتیم و نمره داده‌ایم.

نام همه کسانی که در حال حاضر در جبهه مطرح هستند را برای بررسی و به برخی افراد داده‌ایم تا آنها نیز ببینند، حتی ما نام برخی افراد را که ممکن است به انتخابات نیایند و یا ما با آنها حرف نزده باشیم را هم بررسی می‌کنیم و به آنها نمره می‌دهیم. ما بررسی می‌کنیم که افراد در کار مدیریتی، سیاسی، ولایتمداری و قانون‌مداری چگونه هستند و برخی دیگر از شاخص‌ها را نیز مدنظر داریم که ببینیم افراد در کجا قرار دارند؛ سپس با جمع‌بندی به نتیجه می‌رسیم.

این روند کار خوبی است و تاکنون بنده ندیده‌ام که این کار را انجام دهند اما جبهه پایداری از اینکه با افراد مشورت کرده و از آنها نظرخواهی کند ضرر نکرده است چراکه مردم به کاندیداها دید مختلفی دارند و در واقع به آنها نمره می‌دهند.

کارآمدی و ولایت‌مداری برای ما مهم است، اینکه رئیس‌جمهوری بتواند خدمت کند، متدین و با تقوا بوده، نظام و اسلام برای وی مهم باشد و به شهدا تعهد داشته باشد برای ما اهمیت دارد نه اینکه فقط کارآمد باشد چراکه تعهد، تدین و مکتبی بودن حائز اهمیت است.

* رئیس‌جمهور آینده باید برنامه‌محور باشد

پس بحث گفتمان چه گفتمان‌هایی است؟

آقاتهرانی: برای جوانان و مردم سوالاتی است. این سوال باید جواب داده شود. یک بحث سوالات اقتصادی است مثل هدفمندکردن یارانه‌ها، باید بررسی کرد و دیدگاه سیاسی ارائه داد، در این زمینه که رئیس جمهور در سیاست چگونه باشد، کار کرده‌ایم و رئیس‌جمهور آینده باید برنامه‌محور باشد. بداند چه می‌خواهد بکند،‌ بالاخره این تردید نیست که آقای احمدی‌نژاد خیلی زحمت کشیده است ولی یک جاهایی هم وجود دارد که باید بیشتر تمرکز کرد و بیشتر ایستاد. 

اینکه حضرت آقا چه نظراتی دارند باید دقیقاً‌ بتوانیم به دست بیاوریم و ببینیم نسبت به ایشان چه تعهدی داریم و چگونه باید حرکت کنیم و نسبت خود را با قانون اساسی و برنامه چشم‌انداز 20 ساله و برنامه 5 ساله بسنجیم. وقتی رئیس جمهور برنامه‌محور باشد جامعه به سمتی که باید برود، می‌رود و دیگر مهم نیست که من بگویم به آقای x و یا آقای y رای دهید، خودشان متوجه می‌شوند آن کسی که می‌تواند پشت این فرمان بنشیند فلان فرد است.

به نظر شما آنها باید کابینه‌شان را هم معرفی کنند؟

آقاتهرانی: اگر اینقدر آماده باشند، خوب است. بحث صدرات و وزارت،‌ تعهد می‌آورد و مردم وقتی رای می‌دهند می‌توانند از مجموعه‌ معرفی شده یک فکری را به دست بیاورد، این یک حسنی دارد و یک معایب هم دارد،‌ مثلا امروز یک نفر  را می‌گذارد سر کار ولی فردا او را برمی‌دارند. رئیس‌جمهور که عوض نمی‌شود ولی وزرا و معاونان که تغییر می‌کنند و خیلی روی مسائل با طرف نمی‌شود بست.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
محمد م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۲۲
۱۶
پایداری محصولی نچ !!
محمد (م ....)
|
Iran (Islamic Republic of)
قبول دارم چون فوق العاده مشکوک هست این جبهه
محمد (م .....)
|
Iran (Islamic Republic of)
اگه جبهه پایداری به کشور حاکم بشه مملکت نابود میشه نگاه جبهه پایداری بسیار خطرناکه این جبهه ابزار دست جریان انحرافی هست نوع نگاه جبهه پایداری افراطی، تند و خشن هست !! جبهه پایداری یه جریان فرصت‌طلب هست و انقلابیون راستین باید در تضعیف اون بکوشن اکثر موسسان اون زحمتی برای انقلاب نکشیدن و در اثر اتفاقات جای انقلابیون واقعی رو گرفتن و در واقع اشتباهی هستن ! اینا قبل اینکه گروهی از جامعه رو نمایندگی کنن نمایندگی آقایان احمدی‌نژاد و آقای مشائی رو به عهده دارن و این که میگن ما آقای احمدی‌نژاد را قبول داریم اما مشایی را قبول نداریم یه تناقض بزرگ هست !!
این جریان بیشتر در مواردی که با تمایلات اونا سازگاره تابع ولایت فقیه هستن ...
من حیث المجموع جریان انحرافی محصول عملکرد موسسین جبهه پایداری هست
انسان کامل
|
Iran (Islamic Republic of)
به نظر من جبهه پایداری حقه و ما به کاندیدای این جبهه که قطعا فردی اصلح خواهد بود رای می دیم
انسانیت و مدیریت مهدوی رو در منش رفتاری جبهه پایداری میشه دید
درسته باهاشون در تائید مهندس مشایی مشکل دارم و من مشایی رو همه جوره قبول دارم اما این دلیل نمیشه چشمم رو روی خوبی های این جبهه حقیقتا انقلاب ببندم
یزید از جهنم
|
Iran (Islamic Republic of)
من هم نظراتم کاملا مطابق با انسان کامل هست از همینجا درودهای داغ و دودآلودمو روانه روح انسان کامل جریان ضاله انحرافی می نمایم انشالله هر چه زودتر بمن ملحق بشن جمیعا با دوستان
محمد (م .....)
|
Iran (Islamic Republic of)
قطعا آقایان کوچک زاده رسایی و محصولی از وابستگان درجه 1 و قطعی و بدون رد خور وابسته به حلقه دولت می باشند ....
انشالله خون شهدا دامان کثیف افراد حلقه به گوش همه گروهکهای انحرافی منافق خوارجی ضد ولایت رو میگیره و به زمین گرم میزنه ، کسانی که در صدد به انحراف کشوندن ثمره زحمات شهدا هستن شرمنده میشن انشالله ، کسانی که دنبال اینن که از ثمره خون شهدا برای تبلیغ ادعاهایی دروغین ظهور و نهایتا ایستادگی در برابر ولایت فقیه سوء استفاده کنن به بدبختی و دریوزگی می افتن ! این بادمجان دور ....... جریان انحرافی دست عمرو عاص و عبدالله ابی و پسر زبیر رو از پشت بستن اینا بخاطر منافعشون رگ گردن پاره میکنن نه بخاطر اسلام و نظام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
محمد (...)!
ادبیاتت شبیه مشارکتی هاست...
تمای اقشار حزب ا... پایداری را می شناسن برو جای دیگه تورتو بنداز مزدور
بسیجی با بصیرت
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس آخر محترم اون حزب اللهی هایی که میگی پایداری رو میشناسن قطعا حزب اللهی نیستن بلکه ما بسیجیا بهشون میگیم حزب الخوارجی ضد ولایت و نفاق !! از جنس کفن پوشایی هستن که بعد از ظهور و بروز احمدی نژاد به کنج خانه ها رفتن و بعضا در برخی محافل هم نمایان میشن ! مثل حرم حضرت امام و داد و قال کردن در حمایت از احمدی نژاد ! یا درب منزل سردار علایی !! میگم این طیف مد نظر شما که میگی جبهه پایداری و میشناسه چرا در زمان ایستادگی جریان ضاله انحرافی در مقابل حکم حکومتی ولایت ، کفن نپوشید ؟ !!! و به خیابون نریخت و مثل درب منزل علایی عمل نکرد و به درب منزل حاج محمود نرفت ؟ !!!
محمد (م ....)
|
Iran (Islamic Republic of)
جهت اطلاع ناشناس !
بسم الله الّرحمن الّرحیم و صلی الله علی محمّد و آله الطاهرین و عجّل فرجهم
وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ
آماده بودیم داریم آماده تر می کنیم خودمو برای روانه کردن انجمن حجتیه نوین که ورژن پیشرفته تر و به مراتب پیچیده تر فتنه گرا هستن و به عبارت دیگه همون خوارج منافقی محسوب میشن که از زمان امیرالمومنین علی ع با ولایت مشکل داشتن به گورستان ابدی تاریخ هستیم !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
قبلا رسیده حاج آقا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ممل اصلا تو عددی نیستی که بگویی نچ یا مچ! یک آدم بیکاری هستی که دائما تو سایت در حال پرسه زدن و ولگردی هستی!
مهیا
|
Iran (Islamic Republic of)
مخالفم محمد جبهه پایداری با انجمن حجتیه فرق داره اشتباه نکن
محمد (م ......)
|
Iran (Islamic Republic of)
مهیا جان اگه چشم بصیرتت رو باز کنی کلک و فریب رو می بینی !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۲۱
۲۴
گروهی که پولشو صادق محصولی یارغار احمدی نزاد بده معلومه که بایدم با دولت یک گزینه مشترک داشته باشه
اصلا فلسفه تشکیل پایداری جذب آرای حزب اللهی های ساده لوحه که میگن مخالف انحراف هستن اما در واقع خبر ندارن پشت پرده با هم بستن
امید 17ساله
|
Iran (Islamic Republic of)
اگر پایداری با دولت به گزینه مشترک برسه دیگه صد در صد باورم میشه این گروه فقط و فقط به فکر منافع خودشه!
بسیجی با بصیرت
|
Iran (Islamic Republic of)
این گروه در اطاعت از ولایت فقیه هم نمره خوبی نمی‌گیرن زمانی که رهبر معظم انقلاب از حادثه کهریزک به «جنایت» تعبیر کردن یا فرمودن حادثه کوی دانشگاه دل انسان را خون می‌کند ، اینا با هرگونه تلاش مجلس برای تهیه گزارش از این حوادث مخالفت کردن
لعنت بر انجمن حجتیه نوین اژدهای شیطانی
مرعشی
|
Iran (Islamic Republic of)
تنها راه نجات کشور و ملت ، افزایش اختیارات ریاست قوه مجریه و کاهش اختیارات دیگر قوا و سپردن سکان قوه مجریه به دستان پرتوان حضرت آیت الله هاشمی است.

درود بر هاشمی
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۹
۸
1اولا سهمی در انقلاب ندارید.وبعد بچه ای که زائیده اید را بزرگ کنید؟؟!!!2 این دولت زائیده فکری امثال شما است ومسئولیت ان را باید بپذیرید وفرار به جلو ممنوع؟!3 کشور را به زمین سوخته تبدیل کردید باید پاسخگو باشید؟!4 با غملکرد نادرست وغلط خود ضربه ای که به انقلاب زده اید در تاریخ انقلاب سابقه ندارد از هیچ شخصی وگروهی.وکشوری؟!! 5 به نظر میرسدجبهه پایداری ماموریت دارد برای ایجاد اختلاف وانشقاق میان ملت ونیروهای انقلاب؟!!6
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
سیاست انگلیسی اختلاف بیانداز حکومت کن؟!!البته بعید هم نیست این جبهه با ظاهر سوپر انقلابی برای رد گم کردن به اجانب وصل باشند؟!! اقا منصور درست گفته.این اقایان سوابقه درستی ندارند؟!!
علوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۱۲
۱۲
خداوند انقلاب. اسلام. وکشور را از شر جبهه پایداری نجات بدهد.امین یا رب العالمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خداوند انقلاب. اسلام. وکشور را از شر حمقایی همچون تو نجات بدهد.امین یا رب العالمین
هم فکر علوی
|
Iran (Islamic Republic of)
خداوندا .کشور . انقلاب. واسلام را از شر علامه ------------- و-------------- نجات بده.امین
یزید از جهنم
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس منم موافق نحوه نجات دادن اسلام به روش تو و همفکرات بودم و هستم
دختر شیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۹
۱۱
'گزینه مشترک با دولت!!! خسته نباشید جمیعا!! راستی اقای اقا تهرانی! ادم ایرانی الاصل باشه خوبه! و نیز! گرین کارت امریکا رو هم داشته باشه بهتر میشه!نه؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
این سخنان دختر شیرازی آدم رو یاد منافقین می اندازه . خوب دختر شیرازی اینترنت که جلو چشمته یه کمی مطلب ایشون و جبهه پایداری رو سرج بفرمایید تا مطالب برای شما روشن بشه، چرا چشم بسته حرف دیگران رو تکرار می کنید. می دانید چه جریاناتی شما خا رو دارن بازی می دن، .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۸
۱۶
هرکاندیدی که یه جورایی ربط به احمدی نژاد داشته باشه رآنمیاره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
برعکس
محمد ( م .....)
|
Iran (Islamic Republic of)
هر کسی که دنباله رو انحرافیون و فتنه گر ضد ولایت باشه منفور تاریخ خواهد شد
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
می دونم براتون سخته ولی مطمئن باشین اگر دولت و جبهه پایداری به کاندیدای مشترک برسند، با اختلاف زیاد رای میارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۸
۸
یکی از مختصات نظام اسلامی حضور بسیجی‌وار مردم در صحنه‌هاست
عاشقاین "بسیجی وار "هستم
بسیجی با بصیرت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۸
۱۱
موسسین جبهه پایداری باید از عملکرد خود شرمنده باشن و از مردم عذرخواهی کنن اما برعکس اونا طلبکارم هستن و میگن اصولگرای واقعی و خالص ما هستیم !! و بقیه منحرفن و رفتاری شبیه رفتار خوارج دارن که میگفتن ما مسلمان واقعی هستیم و علی کافر هست !!!!!!!!!!!
سید یاسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۱۰
۴
هرچند که با مشایی مشکل دارم اما از گزینه های فعلی خیلی جلوتره
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
موافقم
تشر خورده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۸
۸
راستی حاج اقا تهرانی چطور میشه گرین کارت گرفت برای پاره ای مواغع خوبه لطف کنید در این مورد هم مارا ارشاد بفرمایید
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
شما چقدر از مرحله پرتید.
ایشان در برنامه پارک ملت کامل توضیح دادند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شما شکر خورده هستيد يا تشر خورده؟! ظاهرا با اين کامنت همان «شکر خورده» درست تر است!
پلاک
|
Netherlands
|
۱۷:۰۶ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۱
۷
اصولا این صحبت ها کلا واسه رد گم کنیه،و الا جبهه پایداری منتصب دولت و دولتی هاست،کدوم -------- که ندونه؟
استاد اخلاق دیروز و مرد .......کار امروز عوام فریبی تا به کجا؟
چقدر من ساده بودم که فکر میکردم ایشون خیلی -------.....
پلاک
|
Netherlands
با تقواست ......
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۱
۸
مثلا" واسه چه کاری به تفاهم رسیدند؟ ماشاا.... در مملکت ما تدارکاتچی زیاد پیدا میشه !!
دختر شیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۲
۹
درود به شما بسیجی با بصیرت! جاج اقا تهرانی بهتره به جای گفتن گزینه مشترک با دولت! خودتونو راحت کنید بگین:همان گزینه دولت! لعنت به هر جبهه ای که طرفدار حجتیه نوین ملعون هست!
as
|
Iran (Islamic Republic of)
لعنت برفتنه گرانی مثل شما.
خود من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۵
۷
این که جای تعجب نداره امثال ایشون و حسی... و کو... و رس....و زاک..... و ......... نمانده دولتند در مجلس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۱
۵
دست پایداری با انحراف تو یه کاسس از 84 تا الان...
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۴ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
۱
۵
از اول هم مشخص بود كه جبهه پايداري روي دوم سكه دولت است.
یک ناصح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۱ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
۱
۵
اح......از هیچکس حرف شنوی نداره.....
بیخود خودتو نو خرجش نکنید......
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۰۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
۲
۱۰
جبهه پایداری فقط به فکر منافع حزبی خودش است .... ا.......... را همین ها تحمیل کردند که هزینه های جبران ناپذیری به کشور وارد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
۰
۵
گرین کارتی
دختر شیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
۰
۲
as لعنت به شما منحرفون!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
۰
۲
مردم عمیقا نوع مدیریت شما مدعیان نوکری مردم !!؟؟را بر کشور احساس کردند. باز هم می خواهید آب خوش از گلوی ملت پایین نرود. لطف کنید یک کم به فکر خود باشید.البته به فکر آخرت اگر باور دارید
یاس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۷ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
۲
۰
خیلی بی تقواییه صراط
از متن این همه صحبت یه چیزی که خودت دوست داشتی به زور درآوردی و این همه آدم سطحی بین و ساده و یا غرض ورز هم پروبال می دن.
آخه این که گفته ممکن که محال نیست، یه قاعده عقلیه . مثل اینکه می گن فرض محال که محال نیست. نه اینکه درصدد همچین کاری هستند .
واقعا که
علی اصغر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
۲
۰
آقایان در انتخاب تیتر دقدت بفرمایید این همه ایشان سخن از تبعیت از معیارهای آقا سخن فرمودند، آنگاه شما یک کلمه از میان سخنان ایشان پیدا کرده و با سوال سوال کننده ترکیب کرده و آن را بزرگ فرمودید، ادامه عبارت ایشان این است: برای ما اصلح مهم است و نکته این است که باید به کسی برسیم که اصلح باشد و اگر برسیم واقعاً کمک می‌کند.