۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۹
33 سال پیش در چنین روزی

آلودگی هوای تهران در 33 سال پیش

سازمان حفاظت از محیط زیست امروز با صدور اطلاعیه ای در مورد بالا رفتن میزان آلودگی هوای تهران به همشهریان تهرانی بخصوص در مورد نوزادان ، سالمندان و بیماران قلبی و دارندگان وسایط نقلیه موتوری اخطار کرد .
کد خبر : ۹۴۷۲۱

به گزارش صراط، سازمان حفاظت از محیط زیست امروز با صدور اطلاعیه ای در مورد بالا رفتن میزان آلودگی هوای تهران به همشهریان تهرانی بخصوص در مورد نوزادان ، سالمندان و بیماران قلبی و دارندگان وسایط نقلیه موتوری اخطار کرد .


رخدادهای 10 بهمن 1358

چکیده

  • در نخستین ساعات بامداد امروز چند نفر ناشناس به پادگان لاهوتی حمله کردند و با تیراندازی در اطراف پادگان باعث وحشت ساکنین آن محل شدند .
  • جوکلارک نخست وزیر کانادا رسما اعلام کرد که در پی تعطیل موقت سفارت کانادا در تهران 6 تن از دیپلمات های آمریکایی نیز همراه کارمندان سفارت از ایران خارج شده اند .
  • بانک مرکزی ایران با صدور اطلاعیه ای تعطیلی 15 نمایندگی بانک های آمریکایی در تهران را اعلام کرد .
  • مهاجمان سلماس که دو شب پیش در یک حمله به ستون ارتشی دو تن از نظامیان این شهر را به گروگان گرفته بودند پس از کشتن گروگانها جنازه های آنان را در اطراف یک روستا  رها ساختند .
  • مردم سلماس با تحصن در شهرداری این شهر خواستار دستگیری و محاکمه عاملان شهادت دو نظامی به گروگان گرفته شدند .
  • بنی صدر در مصاحبه با روزنامه ترکیه ای ملیت اعلام کرد ما قصد صدور انقلاب خود را نداریم، فقط می خواهیم سیستم خود را داشته باشیم و به جهان نیز ثابت کنیم که این سیستم دارای عملکرد است .
  • به دنبال اظهار نظر بنی صدر در مورد انحلال شورای انقلاب این سخنان واکنش های گسترده ای را به همراه داشت .
  • جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تلگرامی خطاب به امام خمینی حمایت مجدد خود را از بنی صدر مشروط به عدم انحراف از اسلام، اعلام کرد .
  • مهندس معین فر سخنگوی شورای انقلاب گفت : در جلسه اخیر این شورا طرح آرم جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید .
  • طرح پیشنهادی قانون استقلال دانشگاهها از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی برای نظرخواهی به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور فرستاده شد.
  • کنفرانس وزیران خارجه کشورهای اسلامی در اسلام آباد  در بیانیه پایانی با هر نوع تهدید یا استفاده از زور یا هر نوع ارعاب و یا دخالت و یا تحمیل مجازات های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران و یا هر کشور اسلامی دیگر مخالفت کرد .
  • در پی حوادث اخیر در قصر شیرین و دعوت برخی گروهها از دانش آموزان برای تعطیلی مدارس و تحصن و از بیم درگیری، مدارس این شهر تا روز 13بهمن تعطیل شد .
حمله مسلحانه به پادگان لاهوتی تهران

در نخستین ساعات بامداد امروز چند نفر ناشناس به پادگان لاهوتی حمله کردند و با تیراندازی در اطراف پادگان باعث وحشت ساکنین آن محل شدند . (1)

کانادا جاسوس های آمریکا را فراری داد

جوکلارک نخست وزیر کانادا رسما اعلام کرد که در پی تعطیل موقت سفارت کانادا در تهران 6 تن از دیپلمات های آمریکایی نیز همراه کارمندان سفارت از ایران خارج شده اند . وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که 6 دیپلمات آمریکایی که از روز 4 نوامبر گذشته در سفارت خانه های دوست در تهران مخفی شده بودند توانسته اند با کمک شخص سفیر کانادا در ایران از آن کشور خارج شوند .

وزیر امور خارجه کانادا نیز اعلام کرد : سفارت کانادا در تهران بطور موقت تعطیل شده و قبل از آزاد شدن گروگان های آمریکایی باز نخواهد شد . کانادا اعلام کرد که تعطیلی سفارت در تهران به معنی قطع روابط سیاسی با تهران نیست .(2)

اقدام دولت کانادا جاسوسی است

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه گفت : تا دیروز دولت ایران از پناهنده شدن 6عضو سفارت آمریکا به سفارت کانادا اطلاع نداشت. قطب زاده ادامه داد : دیشب پیام مخصوصی از طرف کشور ثالثی که مایل نبود نامش افشا شود رسیدکه در آن کانادا از این عمل خود عذرخواهی و اعلام کرده است که این عمل بیشتر برای وضع داخلی صورت گرفته است چون احتمال دارد که نخست وزیر کانادا در انتخابات موفق نشود و با این عمل خواستیم که افکار عمومی را برای رای بسیج کنیم . امیدواریم که ایران این عمل را علیه خودش تلقی نکند .

قطب زاده ادامه داد : مسلما جعل پاسپورت و مهر ایران یک جاسوسی است که توسط دولت کانادا صورت گرفته است ، این عمل کانادا اثر منفی روی مسئله گروگانها خواهد داشت . (3)

تعطیلی  15 نمایندگی بانک های آمریکایی در ایران

بانک مرکزی ایران با صدور اطلاعیه ای تعطیلی 15نمایندگی بانک های آمریکایی در تهران را اعلام کرد . (4)

مهاجمان سلماس گروگانها را کشتند

مهاجمان سلماس که دو شب پیش در یک حمله به ستون ارتشی دو تن از نظامیان این شهر را به گروگان گرفته بودند پس از کشتن گروگانها جنازه های آنان را در اطراف یک روستا  رها ساختند . شهر سلماس به همین مناسبت امروز با اعلام عزای عمومی یکپارچه تعطیل بود . (5) گروهی از مردم مهاباد نیز علیه حزب کومله راهپیمایی کرده و جنایات این حزب را محکوم کردند . (6) خبر دیگر از کردستان این که به دنبال استقرار پاسداران در پادگان سنندج تحصن گروهی از مردم این شهر پایان یافت . (7)

آلودگی هوای تهران به مرز هشدار رسید

سازمان حفاظت از محیط زیست امروز با صدور اطلاعیه ای در مورد بالا رفتن میزان آلودگی هوای تهران به همشهریان تهرانی بخصوص در مورد نوزادان ، سالمندان و بیماران قلبی و دارندگان وسایط نقلیه موتوری اخطار کرد . (8)

بنی صدر خواستار ایجاد جبهه مشترک با ترکیه شد

بنی صدر در مصاحبه با روزنامه ترکیه ای ملیت اعلام کرد ما قصد صدور انقلاب خود را نداریم، فقط می خواهیم سیستم خود را داشته باشیم و به جهان نیز ثابت کنیم که این سیستم دارای عملکرد است . وی گفت : ایران آماده است تا کمک های بی قید و شرط خود را در کمترین مدت در اختیار ترکیه قرار دهد ، ترکیه و ایران می توانند جبهه ای مشترک در مقابل دو ابرقدرت به وجود آورند . (9)

واکنش ها به درخواست حامیان بنی صدر برای انحلال شورای انقلاب

به دنبال اظهار نظر برخی گروههای حامی بنی صدر در مورد انحلال شورای انقلاب این سخنان واکنش های گسترده ای را به همراه داشت .  دکتر حسن حبیبی سخنگوی شورای انقلاب درباره نقش متقابل رئیس جمهور و شورای انقلاب گفت : در حال حاضر شورای انقلاب بعنوان مجلس شورای ملی عمل میکند و تا تشکیل مجلس نقش اجرایی خود را نیز حفظ خواهد کرد .

صادق قطب زاده نیز در مورد عملکرد شورای انقلاب گفت : به جز امام هیچ کس انقلابی عمل نکرده است. مهندس عزت الله سحابی نیز گفت : در شرایط فعلی شورای انقلاب نقش مجلس را ایفا می کند تا مجلس تشکیل شود ، پس رابطه رئیس جمهور با شورای انقلاب در صورت تصویب امام مثل رابطه رئیس جمهور با قوه مقننه خواهد بود . (10)

جامعه مدرسین بار دیگر از بنی صدر حمایت کرد

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تلگرامی خطاب به امام خمینی حمایت مجدد خود را از بنی صدر اعلام کرد . در این تلگرام آمده است : جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عرض عالی می رساند که همگام با سایر مردم از هیچگونه پشتیبانی نسبت به رئیس جمهوری که برگزیده اکثریت ملت است فروگذار نخواهد کرد و در راه به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و بازسازی ویرانیها و نابسامانیهای عصر طاغوت با او کمال همکاری را خواهد داشت .

جامعه مدرسین در عین حال اظهار امیدواری کرده است که در روند کارها هرگز انحرافی از مسیر اسلام و منافع ملت پیش نیاید در غیر اینصورت طبق فرمان امام به وظیفه خویش عمل خواهیم کرد . (11)

اعتراض چند باره بنی صدر به رادیو و تلویزیون

شورای هماهنگی رئیس جمهور در بیانیه ای ضمن انتقاد شدید از مدیریت رادیو و تلویزیون اعلام کرد : به نظر ما یکی از دلایل عمده کم بودن کل شرکت کنندگان در رای گیری ناشی از ناتوانی رادیو و تلویزیون در مورد بردن بحث انتخاباتی و فعالیت آن در بین توده های مردم بود که مسئولین این سازمان باید پاسخگوی آن باشند . (12)

آرم جمهوری اسلامی به تصویب شورای انقلاب رسید

مهندس معین فر سخنگوی شورای انقلاب گفت : در جلسه اخیر این شورا طرح آرم جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید . وی اضافه کرد : این طرح در زمان دولت مهندس بازرگان به مسابقه گذاشته شده بود که بین آنها چند طرح انتخاب و به عرض امام رسید و ایشان هم نظریاتی داشتند و آرم را تکمیل کردند و امشب در شورای انقلاب مطرح شد و به تصویب رسید . معین فر ادامه داد : این آرم بر روی پرچم ایران نقش خواهد بست که وسط آن الله اکبر اضافه میشود . (13)

طرحی برای استقلال دانشگاهها

طرح پیشنهادی قانون استقلال دانشگاهها از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی برای نظرخواهی به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور فرستاده شد ، این طرح که از میان طرحهای ارسال شده از دانشگاهها و موسسان عالی آموزشی کشور انتخاب شده است در دانشگاه تهران تهیه شده که به اعتقاد وزرا فرهنگ و آموزش عالی جامع تر از دیگر طرح هاست.

بر اساس طرح تهیه شده از سوی دانشگاهها شورای دانشگاه بالاترین مرجع تصمیم گیری است و رئیس دانشگاه و سایر مدیران امین شورا و مامور اجرای تصمیم ها و آئین نامه های مصوب آن هستند و رئیس دانشگاه نماینده شخصیت حقوقی و مدیر آن است . (14)

مخالفت کنفرانس اسلام آباد با تحریم اقتصادی ایران

کنفرانس وزیران خارجه کشورهای اسلامی در اسلام آباد به کار خود پایان داد و در بیانیه پایانی خود تاکید کرد : کنفرانس مخالفت شدید خود را نسبت به هر نوع تهدید یا استفاده از زور یا هر نوع ارعاب و یا دخالت و یا تحمیل مجازات های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران و یا هر کشور اسلامی دیگر اعلام می کند . (15)

برای جلوگیری از درگیری ؛ مدارس قصر شیرین تعطیل شد

در پی حوادث اخیر در قصر شیرین و دعوت برخی گروهها از دانش آموزان برای تعطیلی مدارس و تحصن و از بیم درگیری مدارس این شهر تا روز 13بهمن تعطیل شد . (16)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 10بهمن 1358، صفحه 3

2- اطلاعات ، 10بهمن 1358، صفحه 20

3- اطلاعات ،  10بهمن 1358، صفحه 3 ، دولت کانادا 17شهریور ماه سال جاری نیز در پیگیری سیاست های ضد ایرانی آمریکا سفارت خود را در تهران تعطیل کرد . طبق سخنان مقامات کانادایی و وزیر امور خارجه این کشور، روابط دیپلماتیک با ایران به دلایلی مانند امنیت کارکنان سفارت، حمایت ایران از سوریه، مخالفت ایران با رژیم صهیونیستی، مساله هسته ای ایران و جالب تر از همه تهدید ایران برای صلح و امنیت بین المللی قطع شده است. در این میان باید توجه داشت که در سال های گذشته نیز کانادا همواره سیاست متعارفی نسبت به جمهوری اسلامی و ایرانیان نداشته است و اقدامات خصمانه و غیر منطقی دولت کانادا علیه کشورمان مسبوق به سابقه می باشد. از جمله این اقدامات می توان به سیاست اتخاذ شده از سوی آن در مسدود کردن حساب های ایرانیان مقیم این کشور اشاره کرد که با هیچ منطق بین المللی سازگار نیست. البته شایان ذکر است که مواضع خصمانه کانادا علیه ایران محدود به دولت کنونی نبوده و در دولت های قبلی نیز کانادا همواره در مجامع بین المللی در پی اعمال فشارها علیه ایران بوده است که تلاش های این کشور در صدور قطعنامه های حقوق بشری علیه ایران در دهه 70 و اوایل دهه 80 شمسی و یا مواضع آن در رابطه با پرونده مرگ زهرا کاظمی در سال 1382 نمونه این موارد به شمار می رود. نکته مهم دیگر در این رابطه استقبال مقامات رژیم صهیونیستی از اقدام دولت کانادا در قطع روابط با ایران می باشد که پیوند سیاست های این کشور با رژیم صهیونیستی را نشان می دهد که همواره در جهت خلاف صلح و ثبات و همچنین قوانین و عرف بین المللی حرکت نموده است. از سوی دیگر و در حالی که آمریکا گروهک تروریستی منافقین را از لیست تروریست ها خارج کرده است دولت کانادا در تبعیت از این اقدام آمریکا نیز منافقین را از لیست تروریست ها خارج و بلافاصله به ایران حمله کرد ! این اقدامات که همواره بعد از چراغ سبز آمریکا روی می دهد پرده از این حقیقت بر می دارد که کانادا در سیاست خارجی خود مشی مستقلی ندارد.

4- اطلاعات ، 10بهمن 1358، صفحه 18

5- اطلاعات ، 10بهمن 1358، صفحه 1

6- جمهوری اسلامی ، 10بهمن 1358، صفحه 1

7- جمهوری اسلامی ، 10بهمن 1358، صفحه 3

8- اطلاعات ، 10بهمن 1358، صفحه 18

9- بامداد ، 10بهمن 1358، صفحه 1

10- بامداد ، 10بهمن 1358، صفحه 3

11- بامداد ، 10بهمن 1358، صفحه 3

12- بامداد ، 10بهمن 1358، صفحه 3

13- بامداد ، 10بهمن 1358، صفحه 3

14- بامداد ، 10بهمن 1358، صفحه 9

15- بامداد ، 10بهمن 1358، صفحه 2

16- جمهوری اسلامی ، 10بهمن 1358، صفحه 3

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

منبع: فارس