۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۱

نخستین‌فیلم ایرانی‌درباره یک طلبه‌زن

یکی از تهیه‌کنندگان و مدیر فیلمبرداری "گهواره‌ای برای مادر" این فیلم را نخستین اثر سینمایی ایران دانست که درباره زندگی یک طلبه زن ساخته شده و آن را نسبت به کار قبلی کارگردان اثر گامی رو به جلو دانست.
کد خبر : ۹۴۷۹۹
به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ "گهواره‌ای برای مادر" دومین فیلم بلند سینمایی پناه‌برخدا رضایی است که تهیه‌کنندگی این اثر را هم همراه با محمد احمدی برعهده داشته است. این فیلم موضوعی مذهبی دارد و اثری متفاوت از کار قبلی وی با نام "چراغی در مه" است. در این فیلم غزل صارمی، امیر آقایی، فرحناز منافی ظاهر، افسر اسدی، هایده حائری، مهران رجبی، نیکا خسرو آبادی و... بازی می کنند. این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و یکمین جشنواره فجر حضور دارد.

محمد احمدی یکی از تهیه‌کنندگان و مدیر فیلمبرداری این فیلم، تا کنون ساخت آثاری چون "حقیقت گمشده"، "لطفا مزاحم نشوید"، "حریم"، "آزمایشگاه" و... را برعهده داشته است. در این گفتگو درباره شرایط ساخت "گهواره‌ای برای مادر"، تجربه همکاری با رضایی و مضمون و ساختار فیلم با وی صحبت کرده‌ایم.

* "چراغی در مه" فیلم قبلی پناه‌برخدا رضایی در جشنواره فیلم فجر چندان نتوانست نظر منتقدان و اهالی رسانه را جلب کند و چندین سال هم طول کشید تا وی سراغ ساخت فیلم دوم‌اش برود. فیلمنامه "گهواره‌ای برای مادر" چه ویژگی‌ای داشت که شما تهیه‌کنندگی آن را به همراه رضایی بر عهده گرفتید؟

- من فیلم اول وی را قبلا دیده بودم و تا حدی سلیقه‌اش را می دانستم. فیلمنامه "گهواره‌ای برای مادر" جذاب‌تر از کار قبلی وی است. از طرفی فیلمی انسانی و تا حدودی نزدیک به سلایق خودم است. البته رضایی پروانه ساخت را گرفته بود و به نوعی کارهای ابتدایی فیلم را انجام داده بود و بعد از این مراحل از من برای مشارکت دعوت کرد.

* فکر می کنید چقدر این فیلم از کار قبلی رضایی متفاوت باشد؟

- به عقیده من "گهواره‌ای برای مادر" فیلم متفاوتی از "چراغی در مه" است و به نوعی یک گام رو به جلو در کارنامه وی محسوب می‌شود. البته باید منتقدان و اهالی رسانه این فیلم را در جشنواره فجر ببینند و آنها درباره این موضوع بیشتر صحبت کنند.

فکر می‌کنم فیلمنامه این فیلم چفت و بست بهتری نسبت به متن فیلم اول وی دارد. در این کار کارگردانی و ریتم هم به کمک آمده است. البته در "گهواره ای برای مادر" ما از حضور بهترین‌ها و حرفه ای‌های سینمای ایران استفاده کردیم و این موضوع تاثیر زیادی روی فیلم گذاشته است. فضای فیلم به ما اجازه می‌داد که کار متفاوتی بسازیم. به طور نمونه نتیجه کار تا حدی قابل قبول بوده که وقتی پیمان یزدانیان فیلم را دید، با علاقه آهنگسازی آن را برعهده گرفت. به نوعی همه چیز در خدمت فیلم است.

* فیلم تم مذهبی دارد و داستان یک زن طلبه را به تصویر می‌کشد. موضوعی که در سینمای ایران سابقه ندارد.

- بله. ما تا کنون در سینمای ایران درباره مردان طلبه فیلم‌هایی ساخته ایم. اما درباره یک زن طلبه و شرایط زندگی وی تا کنون هیچ کاری ساخته نشده است. از این جهت برای من هم جذاب بود. لوکیشن‌های فیلم بسیار زیبا است و انتخاب‌های درستی در این زمینه انجام گرفته شده است. همین موضوع به فضای کار کمک کرده است. خوشبختانه تم مذهبی فیلم شعاری نشده و مخاطب‌گریز نیست. موضوع فیلم انسانی است و بیشتر به ارتباطی که این زن طلبه با مادرش دارد، می‌پردازد؛ مسئله‌ای که شاید برای خیلی از افراد در جامعه به وجود آید.

* شما مانند کارهای قبلیتان در این فیلم نیز مدیریت فیلمبرداری را برعهده دارید. در این‌باره هم لطفا توضیح دهید.

- من در فیلم‌هایی که کار تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارم، مدیریت فیلمبرداری را هم انجام می دهم. البته هیچ وقت این پیشنهاد از طرف من به کارگردان مطرح نمی شود بلکه آنها خوشان به این موضوع فکر می‌کنند. خوشبختانه در "گهواره‌ای برای مادر" رضایی به تصویر اهمیت زیادی می داد. این حساسیت وی برای من مهم بود و این هماهنگی بین من و رضایی به نمود کار بیشتر کمک کرد.

تلاش کردم فیلمبرداری، کادربندی و نورپردازی در خدمت کار باشد. تمامی حرکت‌ها در فیلم با فضای آن متقارن است. ریتم حرکت‌ها تند نیست و در خدمت قصه است. از نتیجه کار در این فیلم راضی هستم و امیدوارم مورد توجه مخاطبان نیز قرار بگیرد.

منبع: مهر