۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۹
نقد فیلم‌های سی­ و­یکمین جشنواره فیلم فجر

رسوایی می­آید تا جاپای مارمولک را پاک کند

فسانه دختری جنوب­شهری است که به علت بدهی­های پدرش، تحت فشار طلبکاران قرار دارد. او با دزدیدن سفته­های پدر، حین فرار با حاج یوسف، روحانی زاهد اشنا می­شود.
کد خبر : ۹۵۵۵۴
به گزارش صراط، مسعود ده­نمکی در چهارمین ساخته سینمایی خود قصه­ی یک روحانی پارسا را با بازی درخشان اکبر عبدی نمایش می دهد، حاج یوسف رسوایی در مقابل خواسته ها و تمایلات دنیایی، یوسفی است در دنیای معاصر که قصد دارد مخاطب را نیز همراه خود کند و به او نشان دهد که حتی افسانه ( با بازی الناز شاکردوست ) هم باشی، که نامی خوب در محله ندارد، می توانی در دنیایی سراسر زشتی و نفسانیت (چشم­های آلوده افراد محله) پاک باشی، هر چند در این مسیر سختی هایی نیز همراهت خواهد بود.

 افسانه دختری جنوب­شهری است که به علت بدهی­های پدرش، تحت فشار طلبکاران قرار دارد. او با دزدیدن سفته­های پدر، حین فرار با حاج یوسف، روحانی زاهد اشنا می­شود. حاج یوسف قصه ده­نمکی با شعرخوانی های به جا و تاثیرگذارش مخاطبان فیلم را نیز مانند افسانه مشتاق و علاقه­مند کشف و نزدیکی به دنیای خودش می­کند، دنیایی که در آن به جای فکر به آبروی خود به نجات مردم می اندیشد. ده نمکی در گیرو دار زندگی یوسف داستانش،زلیخایی قرار می­دهد تا آیه­ی ابتدای فیلم را تفسیری سینمایی کند و نشان دهد که سخت­ترین قلب­ها نیز با مشاهده و درک حقیقت الهی و فطرت پاک انسانی نرم می­شوند و راه خود را به سوی هدایت می­یابند ( ده نمکی قبلا نیز در اخراجی­ها همین معنا و الگو را پیگیری کرده است.)

ده­نمکی با رسوایی، از سیاست به طور مستقیم فاصله می­گیرد و با موضوعی دینی و اجتماعی به معرفی روحانیت می­پردازد و سعی در پاک کردن غبارهای شناخت این قشر تاثیرگذار جامعه­ دارد. غبارهایی که از سوی رسانه­ها و عوامل بیگانه و افراد داخلی مغرض و بعضا غافل نیز پر رنگ شده است، یکی از پررنگ­ترین غبارها را در چند سال اخیر کمال تبریزی با مارمولک ایجاد کرده بود( هر چند تبریزی می خواسته حرف خوبی بزند ولی خوب حرف نزد و تاثیر فیلمش در جامعه چیزی جدای از اندیشه او بود) شاید تاثیر حضور رسوایی بتواند اندکی از ردپای مارمولک­های سینمایی و غیر سینمایی را پاک کند و از دیدگاهی زلال­تر و پاک­تر جایگاه روحانیت را ترسیم کند.

شروع خوب فیلم در ورود به شناخت درست روحانیت به تعبیر برخی کارشناسان همراه با نقد جدی به آدم­های متظاهر و ریاکار ( نقش شریفی­نیا در فیلم) یک آسیب شناسی خوب نیز از جامعه به دست می­آورد.

رسوایی البته با دیالوگهایی چون " دین و ایمان را باید از سرچشمه گرفت"، تلنگری نیز به برخی که حضور آدم­های متظاهر را سبب گسترش بی­ایمانی و دین­گریزی خود می دانند، می­زند و حضور ریاکاران را بهانه­ی خوبی برای عدم توجه به اصول دینی در زندگی نمی­داند.

رسوایی در پی آن است که مخاطب را در یافتن سبک زندگی مبتنی بر آموزه­های دینی یاری می­کند و برای مثال نقش تاثیرگذار توکل و دعا را در صحبتهای حاج یوسف البته به دور از شعارزدگی می­توان مشاهده کرد.

اما نقد جدی که می­توان بر رسوایی ده­نمکی داشت آرایش و پوشش زننده­ بازیگران زن فیلم است، ده نمکی گویی از اخراجی­های 3 راه جدیدی نیز برای جذب مخاطب کشف کرده است اما آیا هدف وسیله را توجیه خواهد کرد؟ نقدهای دیگری نیز همچون تاکیدهای بیش از اندازه در نقش بازیگران و نیز بزرگنمایی داستان و ... نیز می­تواند مورد اشاره قرار گیرد اما آنقدر رسوایی مفاهیم و آموزه های خوب دارد که شاید بتوان از این نقدها گذشت، سخن را کوتاه کرد و فیلم رسوایی را تحسین کرد.

منبع: بولتن
نظرات بینندگان
امیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
۲۸
۳۲
درود بر ده نمکی و درود بر اکبر عبدی ودرود فراوان بر حاج آقا سلحشور.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سلحشور که همش به ده نمکی ایراد میگیره!
چجوری با هم جمع شدند؟!
نوید ر
|
United States of America
|
۱۰:۱۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
۱
۴
اینم یه هجویه مثل بوی باقالی زیر تانک و دو کیسه است...اغ، هدیه ی مسافر به مهماندار هواپیما
امیر1977
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
۱۹
۶
مارمولک ماندی است.
رسانه هفت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
۲۹
۱۰
هیچی به مارمولک نمیرسه ... هیچی
نوري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
۸
۳
چه برسرمان آمده كه هرفيلمي راجع به روحانيون باشه به سينماهاهجوم مي آوريم امااگريه روحاني سخنراني كنه يا درمي ريم يا خوابمان مي گيره؟؟؟؟؟؟امپرياليسم كارخودشو كرده !! ازدين گفتن عكس العمل برعكس داره!!!
زاپاتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
۱۶
۳
بهترین فیلم مارمولک بود و هست و خواهد بود.

برداشت شما از فیلم اشتباه بوده، وگرنه فیلم هیچ مشکلی نداره.
نرجس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
۳
۱
نه پس میخاستین,دختر چادری بدون آرایش بذاره,اونوقت متحول شدنش دیگه چی بود؟؟؟؟
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
۶
۲
ده نمکی یکی از غیر حرفه ای ترین کارگردان هایی هست که تا به حال دیده ام گرچه خیلی ها اعتقاد دارند که کارگردان اصلی کار های او شریفی نیاست
او به خاطر موقعیتش هست که می تواند فیلمی بسازد که اگر یک انسان معمولی بسازد کافر هست و خونش حلال
وسلام