۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۶

مردم با احمدی نژاد هستند

بالاخره فردی که می گوید من رعیت زاده ام، برای اولین بار در حکومت ایران بر مبنای مردمسالاری دینی به قدرت می رسد.
کد خبر : ۹۶۳۸۵
احمد بخشایش اردستانی، جزو حامیان احمدی نژاد در مجلس شورای اسلامی است. او حساسیت اصولگرایان نسبت به شعار "زنده باد بهار" را، که احمدی نژاد در سخنرانی 22 بهمن فریاد کرد، ناشی از "انتخابات چی" بودن اصولگرایان منتقد می داند.

وی ضمن بی ربط دانستن شعار "زنده باد بهار" به پدیده "مهندسی انتخابات"، احمدی نژاد را برنده دعواهای سیاسی ده روز اخیر می داند.   

***
*شعار "زنده باد بهار" محمود احمدی نژاد با حساسیت ویژه اصولگرایان مواجه شده است. شما دلایل این حساسیت را چه می دانید؟

من فکر می کنم موفقیت احمدی نژاد موجب حساسیت عده ای به این شعار شده است. بالاخره فردی که می گوید من رعیت زاده ام، برای اولین بار در حکومت ایران بر مبنای مردمسالاری دینی به قدرت می رسد.

 فارغ از حب و بغض ها، احمدی نژاد در جامعه ایران طرفداران ویژه ای دارد. روستاییان و و مردم حاشیه شهرهای بزرگ احمدی نژاد را دوست دارند. طبیعتاً او هم علاقه مند است که خط فکری اش را جلو ببرد.

در انتخابات آینده، سه پایه وجود دارد: اصلاح طلبان، طرفداران احمدی نژاد، اصولگرایان. دو گروه اول ، موجب هراس اصولگرایان می شوند. چون انتخابات دوقطبی می شود، اصولگرایان در نهایت ناچارند به یکی از آن دو گروه نخست پناه ببرند. در این شرایط آنها – به قول آقای احمد توکلی – از روی اضطرار به احمدی نژاد پناه می برند. به نظر من، احمدی نژاد به این وضع علاقه مند است و به همین دلیل این شعار انتخاباتی را  مطرح کرد تا مشخص باشد چه خطی را دنبال می کند.

*یعنی اگر احمدی نژاد هر شعار دیگری هم مطرح می کرد، با واکنش اصولگرایان مواجه می شد؟

بله، احمدی نژاد حتی اگر می گفت "درود بر بهار اسلامی" یا "درود بر بیداری اسلامی"، باز هم می گفتند چرا این شعار را دادی و چرا سه بار این جمله را گفتی؟ اصلاً بعضی ها تخصصشان این است که از احمدی نژاد ایراد بگیرند! البته این نظر من است و نظر یگران هم محترم است.  

*منتقدین احمدی نژاد می گویند سخنرانی 22 بهمن جای تبلیغ انتخاباتی نیست.

آنها از ظن خود یار احمدی نژاد شده اند! هدف احمدی نژاد شاید واقعاً تبلیغ انتخاباتی نبوده است ولی چون ما د حال نزدیک شدن به انتخابات هستیم، همه چیز را رصد انتخاباتی می کنیم. احمدی نژاد در جنگ روانی کاربلد است و با حاشیه ها زنده است.

شما سال 88 دیدید که در شب های قبل از انتخابات دو کلمه درباره آقای هاشمی و ناطق نوری گفت و 24 میلیون رای به حساب خودش واریز کرد. الان هم علیرغم میل باطنی مجلس علیه آقای لاریجانی حرف زد و شما دیدید که روز 22 بهمن سخنرانی آقای لاریجانی در قم به اغتشاش کشیده شد.

 البته آقای لاریجانی مردی دانشمند و قابل احترام اند و نباید در قم به او حمله می شد. ولی اگر دیگران این موضوع را کالبدشکافی کنند، شاید حمله به لاریجانی را هم با توجه به نزاع  های انتخاباتی تحلیل کنید؛ ولی مردم عادی که "زنده باد بهار" را به انتخابات ربط نمی دهند. کسانی که "انتخابات چی" هستند این طور تفسیر می کنند.

*بعضی ها گفته اند این شعار در اشاره به "حکومت قریب الوقوع امام زمان" مطرح شد و برخی هم معتقدند که این شعار اشاره ای به "بهار فارسی" بود.  نظر شما چیست؟

این ها دو تفسیر است و من دوست ندارم تفسیر دیگران را تفسیر کنم. روزنامه نگاران یک چیزی را مطرح می کنند تا آن را جا بیندازند و آن را به هژمونی بدل کنند! من فکر می کنم "زنده باد بهار" شعار کاندیدای مورد حمایت احمدی نژاد در انتخابات آینده خواهد بود. تفسیرش هم قشنگ است! امام زمان وقتی بیاید، بهار و شادابی و طراوت می آورد.

*به هر حال شما هم قبول دارید که احمدی نژاد در سخنرانی 22 بهمن، شعار کاندیدای مد نظرش را فریاد زده است.

این تفسیر من و شماست که آن قدر تکرارش می کنیم تا در افکار عمومی جا بیفتد. اگر شما اصرار نکنید، کسی متوجه این حرف احمدی نژاد نمی شود. احمدی نژاد نگران است که عده ای انتخابات را مهندسی کنند. منظور او هم شورای نگهبان است.

او می خواهد جلوی مهندسی انتخابات را بگیرد. آقای هاشمی هم در پایان دوران ریاست جمهوری اش دقیقاً چنین حرفی زد. آقای خاتمی هم در پایان کارش همین دغدغه را داشت. این طور حرف زدن طبیعت قدرت است.

 احمدی نژاد بالاخره رئیس جمهور و شخص دوم مملکت است. همان طور که مقام معظم رهبری درباره انتخابات ملاحظاتی دارند، احمدی نژاد هم به عنوان رئیس جمهور کشور ملاحظاتی درباره انتخابات دارد. او می گوید انتخابات نباید مهندسی شود.

این یک موضع کلی و بیان آن نیز بلااشکال است. شعار "زنده باد بهار" را هم ما داریم این گونه تفسیر می کنیم. معلوم نیست آنچه ما می گوییم مقصود احمدی نژاد هم بوده باشد.   

*حالا اگر کاندیدای مد نظر احمدی نژاد با این شعار وارد میدان انتخابات شود، شما در بهار سال بعد هم سخنرانی 22 بهمن احمدی نژاد را بلااشکال می دانید؟

اگر این طور شود، احمدی نژاد زودتر از موعد به موضوع انتخابات پرداخته و این یک کار غیراخلاقی است ولی این طور نیست که شعار "زنده باد بهار" با توجه به انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده باشد.

*اگر بهار آینده کسی با شعار "زنده باد بهار" نامزد ریاست جمهوری شود، آیا سخنرانی احمدی نژاد در 22 بهمن امسال را باید مصداق مهندسی انتخابات دانست؟

این حرف منتقدین نوعی عوامفریبی است. آنها چیزی برای گفتن ندارند و این حرفها را مطرح می کنند. به نظر شما آقای مشایی به عنوان نامزد مد نظر احمدی نژاد می تواند از فیلتر شورای نگهبان رد شود؟ نمی تواند! وقتی که همه می گویند مشایی تایید صلاحیت نمی شود، پس چطور می توان گفت احمدی نژاد مشغول مهندسی انتخابات است؟

احمدی نژاد می گوید آقایان! مهندسی انتخابات نکنید و اجازه بدهید کاندیدای من هم وارد انتخابات شود. منتقدین سخنرانی اخیر احمدی نژاد نعل وارونه می زنند و خدا را در نظر نمی گیرند.

*اینکه احمدی نژاد می گوید من رعیت زاده" ام، به نظر شما تلویحاً به رقبای سیاسی اش اشاره می کند؟

نه، این کلام پیامبر اسلام است. پیامبر اسلام انسانیت انسان را، با یادآوری خدا به انسان، احیاء کرد. پیامبر احترام فقرا را در برابر ثروتمندان ارتقاء داد. احمدی نژاد می خواهد بگوید انقلاب اسلامی به وقوع پیوست تا رعیت زاده هایی چون من نیز بتوانند به مسند مدیریت کشور برسند. اما این رعیت زاده از چپ و راست و داخل و خارج تحت فشار قرار گرفته است.

 او وقتی از رعیت زاده بودن خودش حرف می زند، به شخص خاصی اشاره نمی کند. اگر منظورش شخص خاصی بود، صریحاً می گفت.

هوشیاری احمدی نژاد را در حاشیه سازی های او می توان دید. اگر قرار بود رعیت زاده بودنش را در اشاره به رعیت زاده نبودن فرد خاصی بیان کند، خودش به خوبی بلد بود حاشیه سازی کند. بالاخره احمدی نژاد کار خودش را با برادران لاریجانی انجام داد! حرفهای او در مجلس و پخش آن نوار و فیلم ضبط شده، که در بی بی سی و "من و تو" و همه جا بازپخش شد، و نیز انتقاد او از دستگیری مرتضوی و بازداشت نشدن فاضل لاریجانی، به هر حال ضربه ای بود که رقیب زده شد. کیهان هم یادداشت خوبی نوشت که چرا فاضل لاریجانی بازداشت نشد و فقط مرتضوی را بازداشت کردید؟

البته قضاوت نهایی درباره ادعاهای احمدی نژاد با مردم است. ما جناب دکتر لاریجانی را شخصیتی فاضل و دانشمند و مورد احترام و حمله به سخنرانی ایشان در قم را عملی قبیح می دانیم. اما نفس این اغتشاش معنادار است.

*به نظر شما، این حرکت خودجوش بود یا سازماندهی شده؟

سازماندهی شده بود. به طور مسلم در قم طلبه هایی هستند که مخالف آقای لاریجانی هستند و از فضای سیاسی پیش آمده استفاده کردند تا مخالفت خودشان را با آقای لاریجانی نشان دهند. ولی این حرکت نمی تواند سازماندهی شده نباشد.

*یعنی اراده دولت پشت این اقدام بود؟

نه، فکر نمی کنم که خود دولت مستقیما چنین کاری کرده باشد ولی احتمالاً گروههایی که در حاشیه دولت هستند و با آقای لاریجانی مشکل دارند، سازماندهی اغتشاش در سخنرانی آقای لاریجانی را انجام داده بودند. به هر حال این کار خطا بود ولی احمدی نژاد موفق شد همان ضربه ای را که به هاشمی و ناطق نوری زده بود، به لاریجانی هم بزند.

*پس شما در مجموع در دعوای احمدی نژاد و لاریجانی، احمدی نژاد را برنده می دانید.

بله، همین که سخنرانی لاریجانی نیمه کاره ماند ولی احمدی نژاد، با این همه منتقد، به راحتی سخنرانی اش را انجام داد، نشان می دهد که اوضاع به نفع احمدی نژاد تمام شده است. شما باید به متن جامعه نگاه کنید. جامعه به سه بخش نخبگان، طبقه متوسط و توده مردم تقسیم می شود. توده مردم با احمدی نژاد خوب است.