۲۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۳

بررسی علل حذف کشتی از المپیک

یازده عضو کمیته بین المللی المپیک کشتی ندارند و این مسئله نقش زیادی در این تصمیم گیری دارد.
کد خبر : ۹۶۷۱۷
"صراط"- گفتگوی ویژه خبری دیشب با موضوع بررسی علل تصمیم گیری کمیته بین المللی المپیک در خصوص حذف کشتی از رقابت های المپیک با حضور بهرام افشار زاده دبیر کل کمیته ملی المپیک و حجت اله خطیب سرپرست فدراسیون کشتی از ساعت 22:45 دقیقه روی آنتن شبکه 2 سیما رفت.

در ابتدای برنامه مصاحبه هایی از مسئولان و قهرمانان کشتی کشورمان پخش شد که همگی مخالفت شدید خود را با حذف کشتی از المپیک اعلام کردند.

** افشارزاده: یازده کشور عضو  IOC کشتی ندارند

بهرام افشار زاده در خصوص حذف کشتی از المپیک گفت: کشتی جزو 5 رشته اصلی المپیک است و نباید اجازه دهیم این رشته از المپیک حذف شود.



وی گفت: اعضای کمیته بین المللی المپیک تصمیم گرفته اند یک رشته را از المپیک حذف کنند که کشتی نیز از آن جمله رشته هاست، البته از پانزده عضو کمیته بین المللی المپیک یازده عضو، کشتی نداشته و تنها چهار عضو در المپیک کشتی دارند.

** خطیب: اعتراض شدید خود را به فیلا اعلام کردیم

حجت اله خطیب سرپرست فدراسیون کشتی نیز در این باره خاطرنشان کرد: یازده عضو کمیته بین المللی المپیک کشتی ندارند و این مسئله نقش زیادی در این تصمیم گیری دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر جلسه فیلا در تایلند در حال برگزاری است و مارتینتی تلاش زیادی دارد تا کشتی را در المپیک حفظ کند.

وی گفت: خوشبختانه دوشنبه هفته آینده مارتینتی به همراه 12 رئیس فدراسیون کشتی کشورهای مطرح جهان در تهران هستند و فرصت بسیار خوبی است تا بتوانیم مسائل کشتی را با وی در میان بگذاریم، مارتینتی شخصیت فعالی دارد و بطور حتم برای ماندن کشتی در المپیک تمام تلاش خود را می کند.

خطیب افزود: بلافاصله پس از شنیدن این خبر نامه ای از سوی فدراسیون ایران نوشته و اعتراض شدید خود را اعلام کردیم، حتی درخواست کردم در صورت موافقت فیلا اجلاس سران فدراسیون های ملی سراسر دنیا را که 183 کشور عضو هستند در تهران برگزار کنیم و بتوانیم تصمیم مناسبی بگیریم.



وی ادامه داد: از مردم ایران و قهرمانان المپیک درخواست دارم کمک کنند تا در زمان حضور آقای مارتینتی در تهران بتوانیم به دور از هر گونه فضای چالشی بحث ها را با وی مطرح کنیم تا مارتینتی هم عامل حفظ کشتی در المپیک شود.

خطیب در ادامه گفت: کشتی ورزش اول کشور ما است و علاوه بر ایران کشورهایی همچون روسیه و آمریکا نیز اعتراضات شدیدی به این تصمیم IOC  داشتند.

** افشارزاده: کشتی سمبل المپیک است

در ادامه برنامه افشارزاده در خصوص برنامه های کمیته ملی المپیک برای حفظ کشتی در المپیک و استفاده از فضای جام جهانی کشتی در تهران گفت: در جلسه ای که با مسئولان و پیشکسوتان کشتی داشتیم تصمیم گرفتیم برنامه ریزی مدونی شود تا قبل از آغاز بازی ها تیزر تلویزیونی تهیه شود و جلساتی با مارتینتی و مربیان و مسئولان کشور های مختلف برگزار شود که البته این مسئله برنامه مدونی می طلبد. باید با مسئولان کشورهای صاحب نام و اعضای کمیته بین المللی المپیک ارتباط داشته باشیم، قهرمانان کشتی کشورمان را به کشورهای مختلف اعزام کنیم تا با مسئولان آن کشورها دیدار داشته باشند و بتوانیم به مارتینتی کمک کنیم تا موجبات حفظ کشتی در المپیک را فراهم آورد.

وی افزود: رقبای کشتی در المپیک(هفت رشته دیگر) خیلی قوی هستند و ما الان شانسمان یک هشتم است و باید این شانس را به صد در صد برسانیم.

افشار زاده گفت: خیلی از کشورها و شبکه های تلویزیونی به کمیته بین المللی فشار آورده اند ولی متاسفانه ژاک روک اقدامی در این خصوص انجام نداده است و امیدوارم به زودی شاهد اقدامی از سوی وی باشیم تا متوجه شویم وی در این میان بی طرف است.



وی خاطرنشان کرد: کشتی سمبل المپیک است و این بازیها کار خود را با کشتی آغاز کرد و تمام کشورهای اروپایی و آسیایی باید اعتراضات خود را به کمیته بین المللی المپیک اعلام کنند، همین طور که تا به امروز نیز چنین اتفاقی افتاده است. باید نمایندگانی به کشورهای صاحب کشتی عضو  IOC  اعزام کنیم تا کشتی در المپیک ماندگار شود.

** طالقانی: می خواهیم کشتی در المپیک بماند و می ماند!

در این بخش از برنامه طالقانی از پیشکسوتان کشتی کشورمان روی خط تلفنی آمد و عنوان داشت: ما از زمانی که مصطفی هاشمی و پس از آن توکلی را در کمیته بین المللی المپیک از دست دادیم باید منتظر چنین روزهایی بودیم.

وی ادامه داد: کشتی از المپیک حذف نمی شود چرا که قداستش بیشتر از این حرف ها است و با کمک شما بزرگواران کشتی در المپیک ماندگار خواهد شد. در حال حاضر بیشتر مدال های المپیک از آن ما است و مسئولان ایران باید بسیار قاطعانه با این تصمیم IOC برخورد کنند. اگر اجازه دهید من جمعه به همراه قهرمانان کشتی در ورزشگاه آزادی می ایستم و اعلام می کنم که حق خود را می خواهیم، همچنین 12 اسفندماه قصد دارم به مقر المپیک رفته وبا حضور در آنجا اعتراض خود را اعلام می کنم و بطور حتم این اقدامات اثر خواهد داشت، از تمامی شبکه های تلویزیونی هم تشکر می کنم که تا این حد به این موضوع پرداخته و از ورزش اول کشورشان دفاع کردند.



وی افزود: همچنین با اجازه مسئولان قصد دارم پارچه ای سفید برداشته و از مردم و کشتی دوستان در ورزشگاه آزادی بخواهم تحت عنوان انجمن حامیان کشتی آن را امضاء کرده و از این رشته پرطرفدار حمایت کنند و شما مسئولان هم صدای ما را به مسئولان IOC  برسانید. از آقای خطیب هم می خواهم دوباره نامه های اعتراض آمیز خود را به مسئولان ارسال کنند تا همه بدانند که ایران به شدت خواستار حضور کشتی در المپیک است.

طالقانی ادامه داد: کمیته بین المللی المپیک نظر خود را اعلام کرده است، ولی ما می خواهیم کشتی در المپیک بماند و همین هم می شود و می دانم مسئولان کشور ما می توانند در این زمینه موفق باشند.

** خطیب: خواستار برگزاری اجلاس روسای فدراسیون ها در ایران شدیم

پس از صحبت های طالقانی خطیب گفت: بلافاصله پس از اعلام این خبر ما از ماتینتی خواستیم که همزمان با میزبانی جام جهانی کشتی در تهران، میزبان روسای فدراسیون های کشورهای مختلف باشیم، امیدواریم فیلا با این درخواست ما موافقت کند. من از مردم کشورمان درخواست دارم طی روزهای سه شنبه تا جمعه هفته آینده سالن 12 هزار نفری آزادی را خالی نگذارند چرا که شرایط خاصی در کشتی ایجاد شده است و همچون گذشته خواستار حمایت آنها هستیم.

وی ادامه داد: عباسی وزیر ورزش و جوانان اقدامات خوبی در خصوص کشتی انجام داده اند، در خواست دارم مارتینتی در زمان حضورش در ایران جلسات متعددی داشته باشد و شرایط حضور وی نزد رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی فراهم شود.



وی افزود: در خواست ما این نیست که رشته هایی مثل کاراته و جودو به المپیک اضافه نشوند بلکه می گوییم کشتی نباید از المپیک حذف شود. ژاک روک نیز در صحبت های خود عنوان کرد که حذف کشتی از المپیک تنها یک پیشنهاد بوده و هنوز قطعی نشده است و ما نیز امیدواریم چنین اتفاقی رخ ندهد.

** خادم: کشورهای صاحب نام باید در فیلا تصمیم گیرنده باشند

در این بخش از برنامه امیر خادم از قهرمانان کشتی کشورمان روی خط تلفنی آمد و گفت: یکی از کشورهایی که باید خیلی به این مسئله بپردازد و وارد عمل شود ایران است. باید قبول کنیم که کشتی، الان دیگر جذابیت گذشته را ندارد، هر رشته ای برای بقای خود باید جذابیت داشته باشد و مخاطبین خود را جذب کند اما این اتفاق در بیست سال اخیر کمتر در کشتی افتاده است.

وی گفت: متاسفانه اکنون هیات رئیسه فدراسیون جهانی کشتی آن طور که باید عمل نمی کنند و تنها تعداد انگشت شماری در فیلا تصمیم گیرنده هستند در حالی که معتقدم کشورهای صاحب نام باید در فیلا تصمیم گیرنده باشند.

وی ادامه داد: کمیته ملی المپیک در این زمینه نقش بسیار زیادی دارد و می توانند به ماندگاری کشتی در المپیک کمک کنند. باید هر جه زودتر انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار شود تا این کمیته برنامه های خود را با قدرت بیشتر پی گیری کند.



پس از صحبت های خادم افشار زاده گفت: باید با کشورهای صاحب نام کشتی که عضو  IOC  هستند ارتباط بیشتری داشته باشیم، اکنون قوانین کشتی باعث شده این رشته جذابیت خود را از دست بدهد.

** خطیب: فیلا به دنبال به روز شدن است

خطیب نیز در مورد وضعیت کنونی کشتی و جذابیت این رشته خاطر نشان کرد: تعدادی از صاحب نظران کشتی در همین دوره ای که من در راس فدراسیون هستم طرح های زیادی را برای فیلا فرستاده اند تا تغییراتی در قوانین کشتی صورت گیرد. البته فیلا در دو سه سال اخیر تغییرات زیادی صورت داده تا خود را به روز کند.

وی گفت: باز هم اعلام می کنم مسابقات جام جهانی کشتی در ایران فرصت بسیار خوبی است که مسائل مختلف کشتی ایران را به گوش مارتینتی و مسئولان فیلا برسانیم و بطور حتم ما در این راه ( ماندگاری کشتی در المپیک ) همراه افشار زاده و مسئولان کمیته ملی المپیک خواهیم بود و تلاش می کنیم این اتفاق ناگوار برای کشتی نیافتد و شاهد حضور کشتی در المپیک باشیم.



** نعمتی: باید با دیپلماسی حرکت کنیم

در بخش پایانی نعمتی رئیس کمیته کشتی فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی روی خط تلفنی برنامه آمد و عنوان داشت: من این تصمیم IOC  را تصمیمی سیاسی می بینم و قطعا نوک پیکان به سمت ایران است، چرا که در مسابقات اخیر المپیک شش مدال در کشتی برای ایران به دست آمد و بطور حتم در المپیک آینده تعداد این مدال ها افزایش خواهد یافت و به همین منظور IOC در تصمیمی زیرکانه قصد دارد کشتی را از المپیک حذف کند و ما نباید اجازه دهیم چنین امری تحقق یابد.

وی ادامه داد: نباید بهانه ای دست کمیته بین المللی المپیک دهیم و جام جهانی کشتی در تهران بهترین فرصت است تا با دیپلماسی مناسب سیاسی و ورزشی با کشورهای صاحب نام کشتی همسو شویم و جلوی حذف کشتی از المپیک را بگیریم.



برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری ساعت 23:30 به اتمام رسید./آق