۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۴
سخنگوی قوه قضاییه:

پرونده تخلف واگذاری زمین دردولت فعلی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در هر دوره‌ای دولت زمین‌هایی را به افراد واگذار می‌کند که در دولت بعدی خلاف تشخیص داده می‌شود. مطمئن باشید چند سال بعد هم نسبت به واگذاری زمین در دولت فعلی پرونده‌هایی تشکیل می‌شود.
کد خبر : ۹۷۰۵۰

به گزارش صراط،غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه چهل و چهارمین نشست در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفت: در شهر مشهد پرونده‌ای مبنی بر تجاوز یک پیرمرد 60 ساله به 60 کودک زیر 10 سال مفتوح شده است.

این خبرنگار پرسید: بر اساس اطلاعات کسب شده مشخص شد که دادستانی مشهد پرونده را با اتهام فساد فی‌الارض به دادگاه انقلاب فرستاده اما دادگاه انقلاب از خود سلب صلاحیت کرده و پرونده به دیوان عالی رفته است، آیا دستگاه قضا تصمیمی برای رسیدگی به این پرونده دارد یا خیر؟

محسنی اژه‌ای پاسخ داد: بارها گفته‌ام که رسیدگی به چنین پرونده‌هایی از باب نبودن شاهد و ادله منطقی بسیار سخت است.

وی گفت: شما می‌دانید که شرایط حصول علم قاضی و همچنین اثبات وقوع یک جرم سخت است و این سختی در مواردی نظیر زنا به عنف و تجاوز به واسطه نبودن شاهد و عدم اقرار متهم سخت‌تر است.

محسنی اژه‌ای گفت: بطور قطع دستگاه قضایی در اینگونه پرونده‌ها همچون سایر پرونده‌ها رسیدگی خود را خواهد داشت اما اثبات نشدن وقوع چنین جرایمی به معنای اهمال یا عدم دقت و مهم نبودن پرونده نیست.

محسنی اژه‌ای گفت: زمانی که برخی افراد درباره چنین جرایمی از من مشورت می‌گیرند که شکایت کنند یا خیر من به آنها پیشنهاد می‌کنم که از شکایت صرفنظر کنند زیرا تعقیب کردن چنین پرونده‌هایی ناممکن است و در ثانی برای فرد بزه‌دیده شرایط سختی را ایجاد می‌کند و در روحیه وی تأثیرات منفی می‌گذارد.

در این لحظه خبرنگار قضایی فارس خطاب به محسنی اژه‌ای گفت: چنین پیشنهادی از جانب شما می‌تواند مجرمان را جری کرده و باعث شود وقوع چنین جرایمی شدت یابد.

محسنی اژه‌ای گفت: عزیزان من پیش از این نیز گفته بودم که منظور من این نیست که چنین جرایمی پیگیری نشود و مجرمان آزادانه رفتار مجرمانه خود را انجام دهند بلکه ما باید در سوی دیگر ماجرا اقدامات پیشگیرانه خود را افزایش دهیم و تلاش کنیم تا چنین مجرمانی فرصت ارتکاب جرم پیدا نکنند.

یکی از خبرنگاران پرسید: آیا در قانون برای شنود غیرقانونی و بدون مجوز و همچنین انتشار آن مجازاتی در نظر گرفته شده، آیا این عمل مجرمانه است؟

سخنگوی قوه قضائیه گفت: بله در هردوی موارد چه شنود غیر قانونی و چه انتشار آن جرم بوده و مجازات در نظر گرفته شده است.

یکی از خبرنگاران درباره شهادت سردار شاطری و اقدامات حقوقی ایران برای گرفتن حق این فرد از رژیم صهیونیستی پرسید که محسنی اژه‌ای گفت: رژیم صهیونیستی را نمی‌توان از جنبه‌های حقوقی مورد مجازات قرارداد زیرا به محض آنکه تصمیم گرفته می‌شود قطعنامه‌ای علیه این رژیم صادر شود شیطان بزرگ آن قطعنامه را وتو می‌کند.

محسنی اژه‌ای گفت: ولی به طور حتم مکانیزم‌های حقوقی در وزارت امور خارجه به کار افتاده و اعلام جرم علیه این رژیم منحوس خواهد شد.

یکی از خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پرونده جواد لاریجانی و شکایت وزارت جهاد کشاورزی از این فرد به اتهام زمین خواری پرسید که سخنگوی قوه قضائیه گفت: در کشور روزانه پرونده‌های زمین‌خواری زیادی مفتوح می‌شود و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی گفت: مطمئن باشید در هر دوره‌ای دولت زمین‌هایی را به افراد واگذار می‌کند که با روی کار آمدن دولت بعدی این واگذاری‌ها خلاف تشخیص داده شده و پرونده‌هایی تشکیل می‌شود.

وی گفت: مطمئن باشید چند سال بعد هم نسبت به واگذاری زمین در دولت فعلی هم پرونده‌هایی تشکیل خواهد شد.

محسنی اژه‌ای گفت: در سفری که اخیراً به اصفهان داشتم مشخص شد که یک نفر خواهان گرفتن 2500 هکتار زمین است و از جانب برخی از افراد در تهران هم مورد حمایت قرار گرفته است.

وی گفت: مسئولان استانی به این فرد گفته‌اند که طرح اعلام شده برای اجرا به لحاظ عدم آب و همچنین مشکلات زیست محیطی قابل اجرا نیست اما این فرد مصرانه درخواست گرفتن این 2500 هکتار را دارد، خوب طبیعی است که در دولتهای بعدی این واگذاری زمین خلاف تشخیص داده شده و برای آن پرونده‌ای تشکیل داده می‌شود؛ در مورد پرونده‌ای هم که شما گفتید به طور قطع رسیدگی‌ها انجام خواهد گرفت و اگر به صدور حکم منجر شود بر اساس حکم صادر شده برخورد خواهد شد.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه فردی به شیخان در نهاد ریاست جمهوری اعلام کرده که لیست 300 نفره مفسدان اقتصادی به قوه قضائیه ارسال شده اما به دلیل وجود نام برخی افراد خاص دستگاه قضایی اعلام می‌کند که این لیست به دستش نرسیده؛ گفت: اظهارات این آقا خلاف واقع و اشتباه است، من درباره این لیست و همچنین لیستهای مشابه آن بارها صحبت کرده‌ام.

سخنگوی قوه قضاییه در برابر اصرار خبرنگاران مبنی بر اینکه دیدار شما با سعید مرتضوی داشته اید یا خیر؟ پس از آنکه دلیل این پرسش را جویا شد گفت: بله من این دیدار را داشته‌ام.

وی افزود: این دیدار در زندان نبوده هر چند که من زندان زیاد می‌روم ، این دیدار در محیط دادسرا اتفاق افتاده اما نمی‌دانم شما مدت زمان 3 ساعت را از کجا آورده‌اید.

منبع: فارس
خبر فوری

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد/ تلفات جانی این حادثه مشخص نیست