۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۶

دليل اين همه جنجال در فوتسال چيست؟

علي رعدي معتقد است ساختار غلط کميته‌ فوتسال و نبود مرجع انضباطي مستقل، جنجال در ليگ فوتسال را دنباله دار مي‌کند.
کد خبر : ۹۷۸۰۶
به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ یک کارشناس فوتسال درباره حواشي و جنجال‌هاي رايج در هفته‌هاي پاياني ليگ برتر فوتسال بيان کرد: زماني که قانوني به تصويب مي‌رسد، اما مجري آن را به رسميت نمي‌شناسد، ديگر آن قانون معتبر نيست. کميته‌ انضباطي حکم‌هايي را صادر مي‌کند، اما ضمانت اجرايي ندارد. آيا کميته‌ فوتسال ، فدراسيون فوتبال يا کميته‌ انضباطي پيگيرش هستند؟

وي ادامه داد: به عنوان مثال بازيکن X از يک باشگاه به دليل پرداخت نشدن قراردادش شکايتي مي‌کند. اين باشگاه طبق قانون تا زماني که پول بازيکن را ندهد نمي‌تواند در ليگ شرکت کند. اما اين قانون در ايران ضمانت اجرايي ندارد. مثال ديگري را عرض مي‌کنم. من در بازي ميثاق و راه ساري در ورزشگاه بودم و تيم ميثاق در فاصله سه صدم ثانيه مانده به پايان بازي گل زد و داور هم اتفاقا آن را پذيرفت. چه کسي مقصر است؟ چون ما ضمانت اجرايي در قوانين نداريم اين اتفاقات مي‌افتد. در حال حاضر در همه بازي‌ها دعواست. کدام بازي در پايان به جنجال کشيده نمي‌شود؟ به اعتقاد من کميته‌ انضباطي قوي است،‌ اما تاثيرگذار نيست، چون ساختار غلط است.

وي ادامه داد: تيم‌هاي راه ساري و دبيري از ليگ برتر اوت مي‌شوند اما مديران اين تيم‌ها در هيات رييسه سازمان ليگ هستند و اين تيم‌ها در ليگ مي‌مانند. مشکل فوتسال ما ساختاري است. سوالم اين است که افتخاري از زمان آمدنش چه تغييري ايجاد کرده است. حداقل برنامه‌هايش را مي‌توانست ارائه کند تا ما اميدوار باشيم. منِ رعدي نمي‌توانم در چنين زمينه‌هايي راهکار بدهم، اما رييس کميته‌ فوتسال مي توانست از شما اصحاب رسانه به عنوان کسي که دست به قلم بوده راهکار بگيرد. اما در عمل هيچ اتفاقي نمي‌افتد. او دو ساعت با من هم صحبت کرد و گفت که مي‌خواهد کميته‌ فني متشکل از کارشناسان و مربيان را به وجود آورد تا مربيان تيم ملي را از بين خودشان انتخاب و حمايت کنند. اما اين اتفاق اصلا نيفتاد و خبري از اين کميته‌ نشد. مگر الان کمک‌هاي خسوس چه کساني هستند. با نهايت احترامي که براي حيدريان و هاشم زاده قائلم، اما اين دو همين امسال بازيکن بودند. مگر مي‌شود بازيکن را به عنوان مربي تيم ملي انتخاب کنيم؟ شما پسرتان را دبستان نرفته به دانشگاه مي‌فرستيد؟ اين فوتسال ساختار ندارد.

رعدي در ادامه با بيان اين که کميته‌ انضباطي براي کميته‌ فوتسال ارزش قائل نمي‌شود، افزود: ابتدا بايد ديد که کميته‌ فوتسال چه جايگاهي در فدراسيون فوتبال دارد. به اعتقاد من کميته‌ فوتسال براي خودش ارزش قائل نيست. وقتي من براي خودم ارزشي قائل نمي‌شود بايد انتظار داشته باشم که بقيه به من احترام بگذارند؟ فوتسال جايگاهي در فدراسيون فوتبال ندارد. کميته‌ انضباطي هر وقت سرش خلوت شد نيم نگاهي به پرونده‌هاي فوتسال هم مي‌اندازد. اگر ساختار اصلاح شود، کميته‌ انضباطي مستقلي براي فوتسال خواهيم داشت تا جلوي اين همه حاشيه‌ها را بگيرد.

مدرس فوتسال آسيا همچنين افزود: روز بازي ميثاق و راه ساري تنم در ورزشگاه مي‌لرزيد که خدايي نکرده کسي به قبرستان يا بيمارستان برود. نمي‌دانيد چه بزن بزني بود! هر کسي را مي ديديد، يکي را مي‌زد. افتضاح بود، افتضاح! تيم قهرمان و تيم سقوط کننده از هفته‌ هفتم – هشتم مشخص مي‌شود و بقيه تيم‌ها آن وسط براي خودشان مي‌چرخند! پنج سال پيش گفتم که فوتسال سير نزولي دارد، اما هيچ کس توجه نکرد. ما باز هم در آسيا به مشکل مي‌خوريم. فوتسال ايران مثل لاک پشت حرکت مي‌کند و بقيه کشورها مثل آهو.

وي با اشاره به افزايش خيره کننده جنجال در فوتسال تاکيد کرد: ترک زمين هم به تازگي در حال مد شدن است. هر تيمي که کمي ناراحت مي‌شود، به رختکن مي‌رود. حتي شنيده‌ام صبا تهديد به کناره‌گيري از ليگ کرده است. زبان فوتبال بين‌المللي است، مگر مي‌توانيم از خودمان قانون اختراع کنيم؟ کسي نيست که به اين فوتسال بدبخت رسيدگي کند؟ من ديگر مريض اين وضعيت شده‌ام. 20 سال زندگي‌ام را پاي ورزش گذاشتم و به خاطر فوتسال از فوتبال گذشتم. اما الان دوغ و دوشاب يکي است. ما نه تنها رشد نمي‌کنيم، بلکه در جا هم مي‌زنيم. مي ترسم آنقدر در جا بزنيم که زير پايمان خالي شود و به چاله بيفتيم.

رعدي در ادامه نيز انتقادش را به سمت مربيان نشانه رفت و آنها را در ايجاد جنجال مقصر دانست. او در اعتراض به مصاحبه‌هاي غير منطقي مربيان ليگ برتري مطرح کرد: مربي زماني که مصاحبه مي‌کند، نمي‌داند مصاحبه‌اش را جوانان مي‌خوانند. مربي اگر شخصيت کلامي و فرهنگي داشته باشد، هيچ وقت عليه مربي ديگر اظهار نظر نمي‌کند. بعضي وقت‌ها آدم ياد چاله ميدان‌هاي 60 – 70 سال پيش مي افتد. آقايان! فيفا هم مي‌گويد راجع به حريف دو مجله بعد از بازي مي‌توانيد بزنيد. شما مي‌توانيد به مربي حريف خسته نباشيد بگوييد و اگر برده بود، تبريک و اگر باخته بود آرزوي موفقيت کنيد. شما علم و دانش يک مربي را مي‌توانيد به راحتي از کلامش متوجه شويد. هر تيمي که مي‌برد ، مربي‌اش بهترين مربي دنيا است و اگر ببازد، داور مقصر بود، ميزباني مناسب نبود و زمين کج بود!

به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ دو هفته‌ پاياني ليگ برتر فوتسال روزهاي سه‌شنبه هفته‌ جاري و شنبه هفته‌ آينده برگزار مي شود و تيم‌هاي گيتي‌پسند و صبا براي کسب عنوان قهرماني در رقابت‌ها با يکديگر هستند.
منبع: ایسنا