۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۷

راه‌اندازی 3رشته جدید تیروکمان درکشور

فدراسیون تیر و کمان ایران با اعلام راه اندازی سه رشته جدید در کشور، ریاست انجمن بین المللی تیر و کمان در آسیا را هم عهده دار شد این در شرایطی است که هنوز هیچ کشوری از آسیا عضو این انجمن نیست!
کد خبر : ۹۷۹۰۲
فدراسیون تیر و کمان ایران با اعلام راه اندازی سه رشته جدید در کشور، ریاست انجمن بین المللی تیر و کمان در آسیا را هم عهده دار شد این در شرایطی است که هنوز هیچ کشوری از آسیا عضو این انجمن نیست!

به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ محمدعلی شجاعی، رئیس فدراسیون تیروکمان در نشست خبری امروز از راه‌ا‌ندازی سه رشته جدید در تیروکمان در کشور خبر داد و در این باره گفت: در چند سال اخیر بیشتر به رشته‌های ریکرو و کامپوند در کشور پرداخته شده است در حالی که سایر رشته‌های تیروکمان که از هیجان بیشتری برخوردار هستند هم در جهان مسابقات فصلی و هفتگی دارند. ما هم در نظر داریم که با کمک گرفتن از انجمن بین‌المللی تیروکمان رشته‌های هانتینگ (شکاری)، تریدی و هیستوریکا (کمان‌های باستانی) را راه‌ا‌ندازی کنیم. در این رشته‌ها ورزشکاران در شرایط غیر ثابت تیر می‌اندازند و معمولا کشورهای دیگر کمانداران خود را برای رشته‌های کامپوند و ریکرو از این رشته‌ها انتخاب می‌کنند، چون آنها با پشت سر گذاشتن مراحل غیر ثابت در نهایت به شرایط ثابت می‌رسند، اما در حال حاضر چنین موضوعی در ایران وجود ندارد.

وی در پاسخ به این که آیا فضای ایجاد چنین رشته‌هایی در کشور وجود دارد ؟ گفت: برای راه‌ا‌ندازی این رشته‌ها فضای فراوانی در اختیار داریم که اولین سایت این سه رشته هم سایت آزادی خواهد بود که فضای پشت سایت تیراندازی که شبه جنگلی است را برای شروع به این رشته‌ها اختصاص خواهیم داد.

شجاعی خاطر نشان کرد: یکی از نکات قابل توجه در رشته‌های جدید نام برده این است که ورزشکاران می‌توانند با انواع کمان‌ها در این مسابقات شرکت کنند در حالی که در رشته‌های ریکرو و کامپوند کمان‌های مخصوص لازم است که این کمان ها هم گرانقیمت هستند.

وی ادامه داد: یکی از کمان‌های بسیار معروف در مسابقات جهانی رشته کمان باستانی که در اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد Persian Bow است که پیشینه آن به ایران باستان باز می‌گردد و برای ساخت این کمان از کمان‌های باستانی ایران الهام گرفته شده است.

رییس فدراسیون تیروکمان در پاسخ به این که با راه‌ا‌ندازی این رشته‌ها تکلیف ریکرو و کامپوند چه می‌شود؟ گفت: قرار نیست رشته‌های جدید جایگزین ریکرو و کامپوند شوند، بلکه بحث توسعه همگانی در تیروکمان مطرح است، به طوری که در اروپا با راه‌ا‌ندازی این رشته‌ها جوانان را به سمت تیر و کمان کشاندند. شاید این که ما در جذب افراد به رشته ریکرو و کامپوند مشکل داریم به خاطر آن است که به این رشته‌ها که دارای هیجان بیشتری هستند و می‌توانند در توسعه ورزش همگانی این رشته تاثیرگذار باشند، کم توجه بوده ایم.

شجاعی درباره این که آیا فدراسیون تیروکمان مشکل اعتباری برای راه‌ا‌ندازی سه رشته جدید در کشور ندارد؟ گفت: بحث بودجه تنها مربوط به فدراسیون تیروکمان نیست ، بلکه سایر فدراسیون‌ها با آن درگیر هستند، ما هم همان طور که سایر برنامه‌های خود را تاکنون اجرایی ‌کرده‌ایم در این رابطه پیش خواهیم رفت. بالاخره توسعه همگانی یکی از برنامه‌های انجام نشده در فدراسیون تیروکمان بوده و باید تدابیری برای برطرف کردن این موضوع انجام شود.

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه با فدراسیون تیروکمان مجارستان گفت: تفاهمنامه‌ای که با این فدراسیون امضا شده است، مربوط به کلیه برنامه‌های ورزشی است و قصد داریم در بخش آموزش و پژوهش از پتانسیل موجود در این کشور استفاده کنیم. ضعف ما دور بودن از علم روز دنیا در تیروکمان است و می‌خواهیم با اعزام مربیان و داوران خود به اروپا سطح علمی آنها را توسعه دهیم.

به گفته شجاعی برگزاری اردوهای مشترک، مباحث استعدادیابی و توسعه این رشته ورزشی در تیم‌های پایه از جمله تفاهماتی است که با کشور مجارستان صورت گرفته است.

رییس فدراسیون تیروکمان که به عنوان معاون انجمن بین‌المللی تیروکمان از سوی سباستین ونکی، رییس این انجمن انتخاب شده و ایران به عنوان رییس انجمن در آسیا معرفی شده است هم گفت: مسئولیت من در همین فدراسیون ایران برایم کفایت می‌کند، اما در هر حال انجمن بین‌المللی تیروکمان حدود 31 سال است که فعالیت دارد و 46 کشور در رشته‌های این انجمن حضور فعال دارند. نگاه من این است که ایران بتواند جایی را در بین این انجمن داشته باشد. نمی‌خواهیم شرایط فعلی ما باعث شود که چنین فرصتی از دست برود، چون حضور به عنوان رییس انجمن بین‌المللی تیروکمان در آسیا فرصتی را برای تیراندازان ما ایجاد می‌کنند و دریچه جدیدی را در پی خواهد داشت.

شجاعی در پاسخ به این که چه زمانی قرار است رشته‌های جدید تیروکمان در کشور راه‌ا‌ندازی شود؟ گفت: ما کارهای زیربنایی این رشته را انجام داده‌ایم و کمیته‌ کمان سنتی در لرستان ایجاد شده و کارهای اجرایی آن در حال انجام است، همچنین در نظر داریم گنبد کاووس را به عنوان مرکز کمانگیری با اسب فعال کنیم و کمان اسکی را در استان البرز راه‌ا‌ندازی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این که تکلیف انجمن کمانگیری با اسب با تصمیم جدید فدراسیون چه خواهد شد؟ گفت: ما قطعا همکاری خوبی را با این انجمن خواهیم داشت و به شکل واحدی فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهیم. بالاخره آنها هم جوانان این مملکت هستند و خود را مقابل آنها نمی‌بینیم. در نهایت این انجمن با ما کار خواهد کرد.

به گفته شجاعی فدراسیون در نظر دارد مربیانی را برای تیم‌های ریکرو، کامپوند و رشته‌های جدید در نظر بگیرد و از اواخر اردیبهشت یا خرداد رشته‌های جدید تیراندازی با کمان کار خود را آغاز خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیرش به ترکیه گفت: این سفر برنامه وزیر ورزش بود که در قالب روابط ورزشی بین دو کشور انجام شد، اما از آنجایی که رییس فدراسیون جهانی تیروکمان، رییس تیم ملی المپیک ترکیه هم محسوب می‌شود برنامه دیدار با او در دستور کار قرار گرفت و درباره فدراسیون تیروکمان ایران به صورت خاص صحبت شد. وزیر ورزش می‌خواست بداند که نظر فدراسیون جهانی درباره فدراسیون ایران چیست که رییس فدراسیون جهانی هم عنوان کرد ما نگاه شخصی به این موضوعات نداریم و عملکرد یک ساله ایران را هم در نظر گرفته‌ایم. وی قول داد در جلسه هیات رییسه که در سوئیس برگزار خواهد شد بحث ایران را مطرح کند. احتمالا این جلسه حدود دو هفته‌ دیگر برگزار خواهد شد.

همچنین سباستین ونکی، رییس فدراسیون تیروکمان مجارستان و رییس انجمن بین‌المللی تیروکمان هم در این نشست عنوان کرد: ایران و مجارستان از نظر سابقه ورزش تیروکمان وجوه مشترکی با هم دارند و تلاش ما این است که با هماهنگی‌های جدید و برنامه‌ریزی‌های بیشتر این رشته را در دو کشور گسترش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: انجمن بین‌المللی تیروکمان از اوایل سال 1980 در قالب رشته‌های تریدی (اهداف سه‌بعدی‌ شامل اهداف شکار) راه‌ا‌ندازی شد و در سال 2010 بحث جهانی شدن آن مطرح شد که در نهایت با اسم اختصاری HDHIAA در جهان شناخته شد.

ونکی ادامه داد: با صحبت‌هایی که با رییس فدراسیون تیروکمان ایران داشته‌ایم معاونت این فدراسیون جهانی به شجاعی سپرده شد و ریاست این انجمن در آسیا را هم به ایران داده‌ایم.

وی در پاسخ به این که این انجمن چند عضو دارد و آیا از آسیا هم کشوری عضو این انجمن است که ایران ریاست آن را بر عهده گرفته است؟ گفت: این انجمن به واسطه این که از اروپا آغاز شده، 12 عضو رسمی همچون کشورهای مجارستان، کرواسی، اسلوونی ، ترکیه، صربستان و اتریش دارد، اما چون چند وقتی است بحث بین‌المللی شدن آن آغاز شده است، هنوز کشوری از آسیا عضو رسمی آن نیست!

وی ادامه داد: بالاخره هر کاری باید از جایی شروع شود و ما می‌خواهیم با ایران این قدم را برداریم. اگر عنوان ریاست را به شخص یا ارگانی می‌دهیم معنی آن این نیست که کارت ویزیتی چاپ خواهیم کرد، بلکه توسعه رشته ورزشی مد نظر ما است که کار بسیار سختی هم هست. ما ایران را انتخاب کردیم، چون می‌دانیم که شجاعی می‌تواند این کار انجام دهد.

رییس فدراسیون تیروکمان مجارستان درباره علت انتخاب شجاعی به عنوان معاون انجمن بین‌المللی هم گفت: من فعالیت ایشان را در ایران دیده‌ام و در آن حد هستم که بتوانم تشخیص دهم که چه کسی می‌تواند از عهده کار برآید. برای همین او را به عنوان معاون خود در انجمن انتخاب کرده‌ام.
منبع: ایسنا