۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۸
هنگامه قاضیانی

نشان دادن زشتی یاترویج خیانت؟!

برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش زن در سی‌امین جشنواره فیلم فجر گفت: به دنبال ترویج فرهنگ خیانت میان خانواده‌ها نیستیم بلکه می‌خواهیم زشتی آن را نمایش دهیم.
کد خبر : ۹۷۹۸۰
 برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش زن در سی‌امین جشنواره فیلم فجر گفت: به دنبال ترویج فرهنگ خیانت میان خانواده‌ها نیستیم بلکه می‌خواهیم زشتی آن را نمایش دهیم.

به گزارش صراط،هنگامه قاضیانی بهترین بازیگر نقش زن در سی‌امین جشنواره فیلم فجر در حاشیه اختتامیه نخستین جشنواره فیلم فجر در استان قم در گفت‌و‌گو با فارس به سئوالات مطرح شده پاسخ داد.

  خانم قاضیانی روند برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم فجر را چگونه ارزیابی کردید؟

قاضیانی: جشنواره هرسال شرایط خاصی را تجربه می‌کند و شرایط داوری هرسال نسبت به سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود که البته با توجه به اینکه خودم کاندیدای گرفتن سیمرغ نبودم اما برای انتخاب کسانی که سیمرغ گرفتند، احترام قائل هستم.

  آیا توقع گرفتن سیمرغ از جشنواره سی و یکم را داشتید؟

قاضیانی: باید نظرات شخصی خود را کنار گذاشته و به رای هیئت داوران که افراد متخصصی هم بودند احترام بگذاریم. ما باید با احترام گذاشتن به نظر دیگران از قضاوت کناره گیری کنیم و این چیزی است که ما به آن برای ایجاد یک سینمای خوب و درست احتیاج داریم.

*فارس: شما علاوه بر حضور در فیلم سینمایی «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» در فیلم سینمایی «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» نیز ایفای نقش کردید اما این فیلم گویا توقیف شده است.

قاضیانی: بله متاسفانه فیلم سینمایی «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» توقیف شد و در جشنواره اکران نشد و امیدوارم مسئولان به این مسئله توجه کرده و این فیلم را اکران کنند، چون خیلی این فیلم را دوست دارم و برای ایفای نقش در آن زحمت کشیدم.

  چند سالی است در جشنواره فیلم فجر شاهد آثاری در مورد موضوع خیانت هستیم. نظر شما در این مورد چیست؟

قاضیانی: ما باید ابتدا مرز اینکه خیانت را داریم توجیه می‌کنیم یا اینکه آن را ترویج می‌دهیم مشخص کنیم. من این مسئله را قبول ندارم در فیلم‌هایی که موضوع خیانت دارند به دنبال ترویج فرهنگ خیانت میان خانواده‌ها هستیم. ما به عنوان فیلم‌ساز به دنبال ریختن قبح خیانت در جامعه نیستیم بلکه می‌خواهیم زشتی آن را نمایش دهیم.

نظر شما در خصوص اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در شهر مقدس قم چیست؟

قاضیانی: وقت آن بود که پیوند میان حوزه علمیه و سینما شکل بگیرد و بسیار خوشحالم که برای نخستین بار جشنواره فیلم فجر در شهر مذهبی قم اکران شد.

در خصوص اختلافات در سینما چه نظری دارید؟

قاضیانی: اختلافات سینما را تضعیف می‌کند. برخلاف نظر برخی افراد که می‌گویند ما به سینما احتیاج نداریم، احساس می‌کنم ما به سینما احتیاج داریم زیرا سینما موجب به تصویر کشیدن مسائل و معضلات اجتماعی می‌شود. نباید اجازه دهیم اختلاف ایجاد شود و باید اتحاد داشته باشیم تا از خارج آسیب نبینیم.

  پیشنهادی برای بازی در فیلمی پس از جشنواره فیلم فجر به شما ارائه شده است؟

قاضیانی: فعلا برنامه‌ای برای حضور در فیلمی ندارم.

از بازی در فیلم «روزهای زندگی» بیشتر راضی هستید یا فیلم «بشارت به یک شهروند هزاره سوم»؟

قاضیانی: من همیشه منتظر می‌مانم تا فیلم‌هایم اکران شود و نظر مردم برایم خیلی مهم است و بعد از آن اظهار نظر می‌کنم. هر دو فیلم «روزهای زندگی» و «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» را دوست دارم چون زحمت زیادی برای آنها کشیده شده است.

کیفیت فیلم‌های به نمایش درآمده در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

قاضیانی: فیلم‌های خوبی در جشنواره حضور داشتند مثل استرداد، دهلیز، سر به مهر یا برلین منفی هفت که با استقبال مخاطبان هم مواجه شدند و اتفاقات خوبی رخ داد. البته من از این بابت که طناز طباطبایی برای ایفای نقش در فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌کنند» کاندیدا نبود ناراحت شدم، درحالی که این ادعا را برای خودم ندارم.

  و سخن پایانی...

قاضیانی: امیدوارم همیشه بتوانیم آبروی خود و کشور را با حفظ اخلاق در سینما نگه داریم. به عقاید باید احترام بگذاریم. برخی از ما همچون انسان دینی زندگی می‌کنیم اما اعمال ما یک مقداری با آن متفاوت است. قضاوت‌ها خیلی ما را احاطه کرده است و دائم همدیگر را اذیت می‌کنیم که این موجب می‌شود تا از همدیگر فاصله بگیریم. ما اگر به «بسم الله الرحمن الرحیم» اول هر سوره از قرآن توجه داشته باشیم نسبت به یکدیگر مهربان‌تر خواهیم بود و سینمای محترم‌تری خواهیم داشت.

منبع: فارس