۰۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۰
رئیس مرکز دکترینال امنیت بدون مرز:

عقب ماندگی60ساله‌ دانشگاههای‌ کشور

رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز با بیان اینکه مسئولان دانشگاههای ما به جای مشغول بودن در جلسات، باید به مقوله زندگی دوم بیندیشند گفت: متاسفانه دانشگاههای ما 50 تا 60 سال از دنیا عقب هستند و صرفا به ترجمه و بیان نظریاتی می پردازند که اکنون دیگر از مد افتاده و دیگر زمان کاربرد آنها سپری شده است.
کد خبر : ۹۸۲۸۶
رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز با بیان اینکه مسئولان دانشگاههای ما به جای مشغول بودن در جلسات، باید به مقوله زندگی دوم بیندیشند گفت: متاسفانه دانشگاههای ما 50 تا 60 سال از دنیا عقب هستند و صرفا به ترجمه و بیان نظریاتی می پردازند که اکنون دیگر از مد افتاده و دیگر زمان کاربرد آنها سپری شده است.

به گزارش صراط، دکتر حسن عباسی امروز در همایش تخصصی زندگی دوم که از سوی پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی برگزار شد با انتقاد از عمل زدگی و روزمرگی مدیران و مسئولان کشوری، به اهمیت و جایگاه آینده پژوهی و علوم مرتبط اشاره کرد و افزود: بحث زندگی دوم از مهمترین مباحث مربوط به آینده‌پژوهی است و اگر از این موضوع غفلت شود آثار و تبعات فراوانی گریبانگیر جامعه، فرد و خانواده می‌شود و اصولا ممکن است نتوانیم اثرات آن را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون اطلاعات و دانش و بطور کلی سواد بسیاری از کودکان از والدین آنها در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات بیشتر است، افزود: این عامل باعث شده تا دنیای مجازی خاصی برای آنها شکل بگیرد که حتی والدین با تبعات و آثار  آن بدرستی آشنا نیستند.

عباسی به جنگ نرم اشاره کرد و گفت: همه اینها در راستای سیاست‌های جهانی و دست اندرکاران دنیای مجازی و زندگی دوم صورت می‌گیرد و در جنگ نرم دیگر نباید به دنبال تسخیر سرزمین باشیم بلکه باید ذهن‌ها و قلب‌ها را تسخیر کنیم که این اتفاق در قبال فرزندان ما رخ داده ولی مسئولان متوجه نیستند.

وی با اشاره به اصطلاح "جهان موازی" گفت: این اصطلاح قرن‌ها پیش توسط چینی ها مطرح شد و در زمان رشد تفکر اسلامی نیز محی‌الدین عربی آن را مطرح کرد ولی اهمیت این مقوله در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری است.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز با اشاره به اینکه زندگی موازی و زندگی دوم در تمام عمر بشر بوده است خاطرنشان کرد: ولی زندگی دوم سایبری دارای مخاطرات فراوانی است چرا که اسطوره ها جای خود را به آواتار داده‌اند و آواتارها تکثیر یافته و جای منجی‌های بشریت را که سالها برای آن تلاش کرده و همت گماشته‌اند می‌گیرد.

وی آواتاریسم را در تضاد با مهدویت ارزیابی کرده و افزود: همه ما منتظر مهدی موعود هستیم ولی غرب به دنبال این است که برای هر فرد در قالب آواتار یک منجی بسازد و چون این آواتار نمی‌تواند بشر غربی را از مشکلات و گرفتاری‌ها نجات دهد شاهد خودکشی‌ها و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بسیاری برای آنها هستیم.

وی به وظایف دستگاههای مختلف اشاره کرد و گفت: در مقوله زندگی دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی نقش بسیار مهمی دارند و باید برای این موضوع تلاش کنند و گرنه نمی‌توان این موضوع را مدیریت کرد.

عباسی جهاد دانشگاهی را پیش گام مباحث نوین علمی بویژه در زمینه مقوله مهم زندگی دوم (second life) عنوان کرد و افزود: برگزاری این همایش‌ها با محوریت جهاد دانشگاهی باید ادامه یابد.

وی هشدار داد: هم اکنون فضای واقعی با فضای مجازی به دلیل بحث آواتاریسم بیش از 90 درصد تفاوت و عدم انطباق دارد و باید برای همه موضوعات این مقوله مهم فناوری اعم از حقوقی، سیاسی و اجنماعی و فرهنگی سیاستگذاری و تلاش کنیم.

منبع: مهر