۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۵

محورهای سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی امشب خود که از شبکه تلویزیونی المنار لبنان پخش شد، به اوضاع و تحولات داخلی لبنان و سوریه پرداخت و به شایعات اخیر علیه حزب‌الله پاسخ داد.
کد خبر : ۹۸۵۰۱
سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی امشب خود که از شبکه تلویزیونی المنار لبنان پخش شد، به اوضاع و تحولات داخلی لبنان و سوریه پرداخت و به شایعات اخیر علیه حزب‌الله پاسخ داد.

به گزارش صراط، مهمترین محورهای سخنان امشب دبیرکل حزب الله لبنان به شرح زیر است.


- سید حسن نصرالله شایعات در برخی از رسانه های درباره سلامت خودش را رد کرد.

- پیشنهاد قانون ارتدوکس همچنان مطرح خواهد بود تا جایگزین مناسبی پیدا کنیم و امروز می گوییم که یک جایگزین وجود دارد و آن هم اتخاذ لبنان به عنوان یک حوزه با قانون نسبیت است و چرا ننشینیم و این پیشنهاد را مورد بحث و گفت‌وگو قرار ندهیم؟

- ما گام های لازم را برای طرح امکان بحث درباره اتخاذ لبنان به عنوان یک حوزه واحد با نسبیت را انجام خواهیم داد.

- درباره امکان تعویق انتخابات سخن زیادی گفته شده است و برخی جرات درخواست آن را ندارد و ما تاکید می کنیم که منفعت ما در اجرای انتخابات در موعد آن براساس یک قانون جدید است.

- کسانی که دل تغییرات در سوریه یا لبنان یا منطقه بسته اند همان کسانی هستند که خواهان به تعویق افتادن انتخابات پارلمانی آینده در لبنان هستند.

- باید به پدیده آدم ربایی به طور فوری و سریع پایان داده شود و همه ربایندگان و عاملان آن بازخواست شوند.

- رسانه های گروهی به نقل از سفیر آمریکا در لبنان گفته اند که وی خطاب به لبنانی ها تصریح کرده است: "طرحی بین حزب الله ومسئولان سوری برای اشغال برخی روستاهای اهل تسنن سوریه به منظور متصل کردن روستاهای شیعه نشین (سوریه) به روستاهای علوی نشین (سوریه) وجود دارد و من با قاطعیت تاکید می کنم که این ادعای سفیر آمریکا دروغی بیش نیست.

- مخالفان مسلح در سوریه برخی از روستاهای شیعه در سوریه را اشغال کرده و ساکنان آن را کوچانده اند و برخی از آنها امروز در منطقه الهرمل و البقاع لبنان هستند.

- یک طرح مسلحانه از سوی افراد مسلح برای اشغال و کوچاندن اهالی روستاهای شیعه (سوریه) وجود دارد که لبنانی هستند بنابراین این اهالی برای دفاع از سرزمین و دارایی های خود سلاح برداشته اند و آنها از صدها سال پیش در این سرزمین زندگی می کنند و حق دارند که از خودشان دفاع کنند.

- این گروههای مسلح در سوریه از طرف عربستان و قطر و آمریکا حمایت و کمک می شوند.

- ما هرگز به سمت فتنه در لبنان کشیده نخواهیم شد.

- ما نمی خواهیم به کسی تعدی کنیم و دغدغه ما محافظت از آمادگی کامل خویش برای مقابله با دشمن است.

- فتنه انگیزی طائفه ای بین شیعه و سنی به نفع لبنان نیست و کشتارهای طایفه ای اقدامی خطرناک است که بر اساس هیچ معیاری قابل قبول نیست.

- امیدواریم همگان مسئولیت های خود را برعهده بگیرند. ما ممکن است درباره برخی امور در سوریه یا نظایر آن اختلاف داشته باشیم اما باید این اختلاف را مهار و محصور کنیم نه دامن بزنیم.
منبع: افکار