۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵

نگاهی به32تیم حاضر درلیگ قهرمانان آسیا

سی و دو تیم حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در حالی از 8 اسفند سال جاری، خود را برای مسابقات فصل جدید آماده می کنند که این دوره از مسابقات، سی و دومین دوره برگزاری مسابقات از زمان آغازش در سال 1967 محسوب می شود. مسابقاتی که اکنون در یک شرایط کاملا متفاوت از آغاز آن انجام می شود و رنگ و بوی کاملا حرفه ای تری گرفته است. ده کشور آسیایی با توجه به امتیازبندی و رتبه بندی که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام شده است در این مسابقات حضور دارند.
کد خبر : ۹۸۵۴۱

گروه 1

 

الجزیره امارات

باشگاه الجزیره امارات که در سال 1974 تاسیس شده در چند سال گذشته توانسته به یکی از تیم های برتر امارات تبدیل شود. البته این تیم تا کنون تنها یک بار توانسته در لیگ امارات به مقام قهرمانی برسد. اما در سال گذشته در جام حذفی به قهرمانی رسید و توانست جواز ورود به لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد. در لیگ امارات آنها سال گذشته رتبه چهارم را کسب کردند و امسال موفق تر عمل کرده اند و تا رتبه دوم خود را بالا کشیدند. پائولو بونامیگوی برزیلی هدایت این تیم را برعهده دارد و ریکاردو اولویرا و فرناندینیو از برزیل و مین شین هیونگ از کره جنوبی، بازیکنان شاخص این تیم محسوب می شوند.

 

الشباب عربستان

الشباب عربستان  تیم شهر پایتخت عربستان است که در سال 1947 تاسیس شد و سال گذشته با 64 امتیاز توانست قهرمان لیگ برتر شود. این تیم تاکنون 6بار قهرمان عربستان شده است. در لیگ این فصل عربستان، الشباب با فاصله قابل توجهی نسبت به تیم اول در رتبه سوم قرار دارد. میشل پرودوم دروازه بان بزرگ بلژیک در دهه نود هدایت این تیم را برعهده دارد و فرناندو منه گازو و مارسلو کاماچو از برزیل و ناصر الشمرانی مهاجم عربستانی از بازیکنان شاخص این تیم محسوب می شوند.

 

الجیش قطر

تیمی تازه تاسیس  که در سال 2007 تشکیل شد و خیلی زود با حضور در لیگ برتر توانست موفق عمل کند و سال قبل با کسب رتبه دومی به لیگ قهرمانان راه یابد. رضوان کوکسو از رومانی سرمربی این تیم است که امسال  در لیگ قطر تا کنون در لیگ 12 تیمی قطر و در هفته شانزدهم رقابت ها، مقام سوم را کسب کرده است. آدریانو و واگنر ریبرو از برزیل و کریم زیانی الجزایری بازیکنان شاخص این تیم هستند.

 

تراکتورسازی ایران

تراکتور سازی تبریز هم در این گروه قرار دارد. آنها بار اول است که حضور در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه می کنند. بازیکن شاخصی در ترکیب تراکتورسازی حضور ندارد ولی امید اصلی‌شان به درخشش بازیکنانی چون سید صالحی، دهنوی و فلاویو لوپز و از همه مهم تر، حضور پرشور هواداران متعصب‌شان است. تونی، سرمربی پرتغالی تیم هم کم کم جایگاه مناسبی بین بازیکنان و طرفداران تیم به دست آورده و حالا آماده انجام مهم ترین ماموریت خود در تبریز است!

 

گروه 2

 

پاختاکور ازبکستان

پرافتخارترین باشگاه  ازبکستان که در 1956 تاسیس شده و تا کنون 9بار قهرمان لیگ برتر و 11 بار قهرمان جام حذفی شده است. این تیم مدافع عنوان قهرمانی لیگ ازبکستان برای حضور در لیگ قهرمانان آسیاست. مراد اسماعیلوف ازبکستانی سرمربی این تیم است که ایگور سرجیف  ازبک و بوران میلادسویچ روس را به عنوان بازیکنان شاخص در اختیار دارد.

 

الاتفاق عربستان

باشگاه  شهر الدمام عربستان که تاریخ تاسیسش به سال 1944 برمی گردد و البته تا قبل از 1984 به نام اد داهانا شناخته می شد. این تیم سال قبل مقابل استقلال شکست خورد و نتوانست جواز ورود به دور گروهی لیگ قهرمانان را بگیرد. اما در لیگ سال 2012 عربستان با کسب رتبه چهارمی، جواز ورود به  لیگ قهرمانان را کسب کرد. امسال نیز از تیم های متوسط عربستان محسوب می شود و در مکان ششم جا خوش کرده است .اسکورزای لهستانی هدایت این تیم را برعهده دارد و یوسف السالم، حامد الحامد و یحیی الشهری به همراه پرنس تاگوئه از غنا بازیکنان شاخص این تیم محسوب می شوند.

 

لخویای قطر

تیم لخویاهمان الشرطه سابق است که در سال 1938 تشکیل شد و در سال 2009 به لخویا تغییر نام داد و در سال 2010 توانست به لیگ ستارگان قطر صعود کند و دوبار پیاپی هم مقام قهرمانی قطر را کسب کند. در این فصل هم تاکنون تا هفته 16 رتبه دوم را کسب کرده است. اریک گرتس بلژیکی سرمربی این تیم است و لوئیز جونیور برزیلی، ایسیار دیار سنگالی و نام تائه هی کره ای بایکنان شاخص این تیم محسوب می شوند.

 

الشباب امارات

باشگاه الشباب در سال 1958 تاسیس شد و نام اولیه آن الجوارح بود. این تیم تاکنون سه بار قهرمان لیگ امارات شده و پارسال نیز به مقام سومی رسید. در فصل جدید تیم الشباب چندان خوب عمل نکرده و تا هفته پانزدهم در رتبه ششم قرار دارد. مارکوس پاکه‌تای برزیلی هدایت این تیم را برعهده دارد و لوئیز انریکه، ادگار و سییل هر سه از برزیل ستارگان این تیم را شامل می شوند. الشباب همیشه از تیم های متوسط امارات محسوب می شده و در این فصل هم با شکست صبای ایران توانست به مرحله گروهی برسد.

 

گروه 3

 

النصر امارات

تیم دوم فصل گذشته امارات که امسال توانست با شکست تیم لوکوموتیو ازبکستان به مرحله گروهی برسد تا اماراتی ها با 4 تیم در مسابقات شرکت کنند. این باشگاه  که در سال 1945 تشکیل شده تاکنون سه بار قهرمان لیگ امارات شده است. در لیگ امسال هم تا هفته پانزدهم در رتبه پنجم قرار دارد. والترزنگا دروازه بان بزرگ ایتالیایی هدایت این تیم را برعهده دارد و از بازیکنانی چون چوزپه ماسکارای ایتالیایی که سابقه بازی در سری آ ایتالیا را در کارنامه دارد، استفاده می کند. تاکویوکی موریتیموی ژاپنی (بازیکن سابق جنوا) و لئو لیما از برزیل دیگر بازیکنان معروف النصر محسوب می شوند.

 

الاهلی عربستان

الاهلی، نائب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا، قهرمان جام حذفی عربستان و نائب قهرمان فصل گذشته این کشور است. این باشگاه  در سال 1937 تاسیس شده و در فصل گذشته بهترین افتخارات تاریخ خود را کسب کرده است. این تیم در فصل کنونی در رتبه پنجم قرار دارد و اوضاع مساعدی ندارد. کارل یارولیم چک تبار، سرمربی الاهلی است و از بازیکنان شاخصی چون مارسلو کاماچو و ویکتور سیموئنز از برزیل، احمد الحسنی عمانی تبار، و تایسیر یاسیم عربستانی  بهره می برد.

 

الغرافه قطر

باشگاه الغرفه که در سال 1979 با نام الاتحاد قطر تشکیل شد و در سال 2004 به الغرافه تغییر نام داد، پارسال در لیگ ستارگان رتبه ششم را کسب کرد ولی در جام حذفی توانست به مقام قهرمانی دست یابد و به لیگ قهرمانان برسد. این تیم تا کنون هفت بار لیگ و هفت بار جام حذفی را فتح کرده است، اما در لیگ امسال رتبه خوبی نداشته و فعلا رتبه پنجم را کسب کرده است. آلن پرین فرانسوی سرمربی این تیم محسوب می شود و از بازیکنانی چون نه نه برزیلی و جبرئیل سیسه بازیکن معروف فرانسوی بهره می برد.

 

سپاهان ایران

سپاهان اصفهان به عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر ایران در این گروه حضور دارد و امید اصلی‌اش به بازیکنانی چون نوید کیا، خلعتبری، امید ابراهیمی و جواهیر سوکای است. آنها یک نائب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را در کارنامه دارند و موفق ترین تیم ایرانی سال های اخیر در رقابت‌های بین‌المللی محسوب می شوند. کرانچار کروات، سپاهان را در بدترین وضعیت ممکن تحویل گرفت و این تیم زردپوش را به قهرمانی لیگ برتر ایران رساند. آنها امسال هم جزو مدعیان قهرمانی به حساب می آیند اما استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز هم تا اینجای فصل به خوبی امتیازات را جمع‌آوری کرده اند. کرانچار در آسیا مسئولیت سنگینی برعهده دارد چون نتایج تیم وی با نتایج درخشان سپاهان لوکا بوناچیچ مقایسه خواهد شد!

 

گروه 4

 

العین امارات

پر افتخارترین تیم تاریخ امارات که تاکنون 10 بار  لیگ و 5بار  جام حذفی  این کشور را فتح کرده است. این تیم که در سال 1968 تاسیس شده در اولین دوره حرفه ای شدن لیگ قهرمانان آسیا به عنوان قهرمانی دست یافت. العین که مدافع عنوان قهرمانی است در این فصل نیز در صدر جدول امارات قرار دارد. کوزمین اولریوی رومانیایی هدایت این را برعهده دارد و آساموا جیان غنایی الاصل و آلکس بروسکیو استرالیایی بازیکنان شاخص این تیم محسوب می شوند.

 

الهلال عربستان

الهلال نیز پر افتخارترین تیم عربستان محسوب می شود که از زمان تاسیسش در سال 1957 تاکنون 13 بار لیگ و 11 بار جام حذفی (ولیعهد) عربستان را فتح کرده است. آنها 2بار نیز موفق به فتح لیگ قهرمانان آسیا شده اند. در فصل گذشته الهلال رتبه سوم را کسب کرد و در فصل جاری هم تا کنون در جایگاه دوم قرار گرفته است. زلاتکو دالیچ هدایت این تیم را بر عهده دارد و گوستاوو بولیوار کلمبیایی، وسلی و اوزیا از برزیل و یاسر الشهرانی و یاسر القحطانی از عربستان تعدادی از ستارگان مشهور این تیم هستند.

 

الریان قطر

تیم قطری هم اگر پر افتخارترین تیم این کشور نباشد از بهترین های قطر محسوب می شود. الریان که در سال 1967 تاسیس شده است تاکنون 7بار لیگ و 5بار جام حذفی را فتح کرده است. در فصل گذشته لیگ قطر به مقامی بهتر از سومی دست نیافت و در این فصل تا کنون تا رتبه چهارم تنزل کرده است. دیه‌گو گوئرو اروگوئه ای هدایت این تیم را برعهده دارد و تاباتا، نیلمار و اوتاویو هر سه از برزیل بازیکنان شاخص این تیم هستند.

 

استقلال ایران

استقلال تهران نیز که با دو بار قهرمانی در آسیا در زمانی که هنوز این لیگ به صورت حرفه ای (لیگ قهرمانان) دنبال نمی شد پر افتخارترین تیم ایران در آسیا محسوب می شود. حضور بازیکنانی چون مجتبی جباری، جواد نکونام، خسرو حیدری و مهدی رحمتی بر امید هواداران این باشگاه برای درخشش در فصل جاری افزوده است. همچنین آنها فرهاد مجیدی محبوب را هم دوباره در اختیار دارند و گلزنی های اخیر شماره 7 آبی، قوت قلبی برای طرفداران استقلالی است! قلعه نوعی هم که همیشه با برچسب شکست در مسابقات بین المللی در ایران شناخته شده است قصد دارد امسال با استقلال نتایج درخشانی ثبت کند و خاطرات تلخ گذشته (داستان ارسال دیرهنگام لیست اسامی بازیکنان و حذف از لیگ قهرمانان آسیا) را به فراموشی بسپارد!

گروه 5

وگالتا سندائی ژاپن

وگالتا نائب قهرمان فصل گذشته جی لیگ که در واقع بهترین افتخارش را از زمان تاسیس در سال 1988 به دست آورده است. ماکوتو تاگوموری از ژاپن هدایت این تیم را بر عهده دارد و ویلسون و دیوید ساکونی از برزیل و شین جو آکامین از ژاپن بازیکنان شاخص این تیم محسوب می شوند.

 

اف سی سئول کره جنوبی

تیم پایتخت کره جنوبی که از زمان تاسیسش در سال 1983 تاکنون 5بار کی لیگ و2 بار جام حذفی را فتح کرده است. اف سی سئول مدافع عنوان قهرمانی است و سو چو یونگ را به عنوان سرمربی در اختیار دارد. مائوریسیو مولینا بهترین پاسور کی لیگ از کلمبیا، دزان دامجویج بهترین گلزن کی لیگ از مونته نگرو، آدی از برزیل و ها دائه سونگ از کره بازیکنان شاخص این تیم محسوب می شوند.

 

جیانگو ساینتی چین

باشگاهی که در سال 1958 تاسیس و در سال 1994 حرفه ای شد. رتبه دومی فصل گذشته بهترین رتبه این تیم محسوب می شود. دراگان اوکاکا از صربستان هدایت تیم را برعهده دارد و آلکساندر دانالاچه  آقای گل لیگ چین از کشور رومانی و آلکساندر جوگیچ از صربستان به عنوان بازیکنان شاخص در این تیم عضویت دارند.

 

بوریرام یونایتد تایلند

بوریرام یونایتد تایلند قهرمان جام حذفی تایلند است که توانست با پیروزی مقابل قهرمان جام حذفی استرالیا در ضربات پنالتی به مرحله گروهی راه یابد. این باشگاه که در سال 1970 تاسیس شده  سال گذشته در لیگ تایلند به مقام چهارم دست یافت. آنها توانسته اند تاکنون 2بار لیگ و 2بار جام حذفی را هم فتح کنند. پراپول پونگ پانیچ از تایلند هدایت این تیم را بر عهده دارد که بازیکنانی چون گوران یورکویچ فرانسوی تبار بازیکن سابق استقلال، کارنلو گونزالز و عسمارا ایباریز از اسپانیا و مین لی سانگ از کره جنوبی را در اختیار دارد.

 

گروه 6

 

موآتنگ سن یونایتد تایلند

این باشگاه  در سال 1989 تاسیس شد و تاکنون سه بار از جمله فصل گذشته را فتح کرده است. اسلاویا یانکوویچ از صربستان هدایت آنها را برعهده دارد. پاک نام چول از کره شمالی، داکنو سیاکا از ساحل عاج و جیم لیم یو از کره جنوبی بازیکنان شاخص این تیم را شامل می شوند.

 

چونبوک کره جنوبی

چونبوک با وجود آنکه تاریخ تاسیسش در سال 1994 است اما در این هجده سال توانسته 2بار لیگ کره و 3 بار جام حذفی را فتح کند. خارج از این تیم چونبوک تاکنون یک بار لیگ قهرمانان را نیز در سال 2006 فتح و در سال 2011 تا فینال بالا آمده است. آنها یک بار در جام در جام آسیا نیز در سال 2002 تا فینال پیش آمدند. فصل گذشته نیز چونبوک توانست به مقام نائب قهرمانی دست یابد. سیل لی هیونگ هدایت باشگاه را بر عهده دارد و انینهو و لئوناردوی برزیلی و کوین اوریس بلژیکی به همراه کاپیتان معروف شان لی دونگ گوک ستارگان باشگاه را تشکیل می دهند.

 

اوراواردز ژاپن

باشگاهی که در سال 1950 تاسیس شده و تا دهه نود که لیگ ژاپن به صورت آماتور  دنبال می شد 4 بار قهرمان  شد. در دهه اخیر این تیم توانست یک بار قهرمان جی لیگ و 2بار جام امپراتوری را به دست آورد. آنها یک بار نیز با شکست تیم سپاهان به مقام قهرمانی آسیا دست یافتند. در فصل گذشته اوراوا به مقام سومی دست یافت و به لیگ قهرمانان راه یافت. میهایلو پتروویچ صربستانی-اتریشی هدایت این تیم را بر عهده دارد و بازیکنانی چون مارسیو ریکاردز برزیلی، یانکو دسن پوکویچ از صربستان و سوکاسا امه زاکی ژاپنی بازیکنان شاخص‌اش را تشکیل می دهند.

 

گوانگجو اوری گراند چین

قهرمان لیگ برتر و جام حذفی چین که در سال 1993 به یک باشگاه حرفه ای تبدیل شد. این تیم که سال 2010 به لیگ برتر چین آمد دو فصل متوالی قهرمان شده است و اکنون با حضور مارچلو لیپی در راس هدایت باشگاه  به تیمی شاخص تبدیل شده است. موریکوی برزیلی، داریو کونکای آرژانتینی، لین گائو و ژین ژنگ (کاندیدای بهترین بازیکن آسیا در سال2012 ) بهترین های این تیم را تشکیل می دهند.

 

گروه 7

 

سن فرانس هیروشیمای ژاپن

قهرمان جی لیگ در سال 2012 که در سال 1938 تاسیس شده و قهرمانی فصل گذشته بهترین عنوان‌اش تاکنون بوده است (در لیگ آماتور قبل از دهه نود  5بار قهرمان شد). هجیم موریاسو هدایت این تیم را بر عهده دارد. هیساتو ساتو بهترین گلزن جی لیگ، میهائیل میکیچ از کرواسی و نا اوکی ایشی آرا از بازیکنان شاخص این تیم هستند.

 

پوهانگ استریلرز کره جنوبی

باشگاهی که در سال 1973 تاسیس شد و در حال حاضر پر افتخارترین تیم قاره آسیا از لحاظ کسب عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان با سه بار فتح لیگ قهرمانان آسیاست. در کی لیگ پوهانگ تاکنون 4بار قهرمان شده و 2بار نیز جام حذفی را فتح کرده است. این تیم در فصل گذشته در لیگ به مقام سومی رسید، اما در جام حذفی توانست به مقام قهرمانی دست یابد. هونگ هوانگ سون از کره هدایت تیم را بر عهده دارد درک آساموا و زوران رندولیچ از صربستان، سونگ هوانگ جین و هو پارک سو از کره جنوبی ستارگان این تیم را شامل می شوند.

 

بنیاد کار ازبکستان

باشگاهی که دیگر هزینه های زیادش در سال تاسیس‌آش در سال 2005 را دیگر به پایان برده و با تیمی بومی وارد مسابقات شده است. بنیاد کار از زمان تاسیس تاکنون 4بار  لیگ داخلی و 3بار جام حذفی این کشور را فتح کرده است. ولی در لیگ آسیا به موفقیتی دست نیافته و تنها دوبار به نیمه نهائی راه یافته است. در فصل گذشته لیگ ازبکستان  بنیاد کار به مقام دومی رسید ولی توانست با فتح جام حذفی به لیگ قهرمانان راه یابد. میر جلال کاسیموف  معروف هدایت این تیم را بر عهده دارد که بازیکنان چندان معروفی ندارد. البته اسلاو جوپ دردویچ از معدود بازیکنان خارجی این باشگاه است.

 

بیجینگ گوان چین

باشگاه  پایتخت چین که از زمان حرفه ای شدن‌اش در سال 1992 تاکنون تنها یک بار لیگ را فتح کرده و 3 بار نیز جام حذفی را به خانه برده است. بیجینگ گوان در فصل گذشته به مقام سومی دست یافت. آلکساندر استنکویج صربستانی  هدایت این تیم را بر عهده دارد. بازیکنان شاخصی چون فردریک کانوته از مالی، جفری گوئدن از کلمبیا و رینالدو از برزیل در این تیم حضور دارند.

 

گروه 8

 

سنترال کوست مارینوس استرالیا

تنها نماینده استرالیا که تنها 8سال از تاسیس‌اش در سال 2004 می گذرد. این تیم که قهرمان فصل گذشته است در این فصل هم تا کنون در صدر قرار دارد. گراهام آرنولد استرالیایی هدایت این تیم را بر عهده دارد. دانیل مک برین، میل استروسکی، نیک مونتگمری همه از استرالیا  و پاتریک زوانوبجک از هلند بازیکنان شاخص این تیم محسوب می شوند.

 

سوون سامسونگ  بلووینگز کره جنوبی

این باشگاه کره ای که در سال 1995 تاسیس شده  تاکنون 2بار قهرمان آسیا، 4بار فاتح کی لیگ و 6بار جام حذفی شده است. در فصل گذشته این تیم با وجود کسب رتبه چهارمی به لطف قهرمانی پوهانگ در جام حذفی به لیگ قهرمانان راه یافت. وون سئو یونگ از کره جنوبی هدایت تیم را بر عهده دارد. پیمبائو از برزیل، دزنان رادونکیک از مونته نگرو و ادی بوسنار از استرالیا بازیکنان شاخص این تیم محسوب می شوند.

 

کاشیوا ریسول ژاپن

باشگاهی قدیمی که در سال 1940 تاسیس شده و از زمان شروع حرفه ای جی لیگ یک بار به مقام قهرمانی رسیده است. کاشیوا در جام حذفی نیز تنها یک بار موفق عمل کرده که مربوط به سال 2012 و جواز ورود به لیگ قهرمانان امسال می شود. در جی لیگ سال 2012 کاشیوا به مقامی بهتر از ششمی دست نیافت. باپتیستای برزیلی هدایت این تیم را برعهده دارد و از بازیکنان خوبی چون ماسوتو کودو از ژاپن و لئوناردو دومینگز و جرج واگنر از برزیل برخوردار است.

 

گویژو رینه چین

این باشگاه که  در سال 1995 تشکیل شده، افتخاری تاکنون کسب نکرده و  در فصل گذشته به مقام چهارمی دست یافت.گنگ لی هدایت این باشگاه را بر عهده دارد و از بازیکنانی چون جوناس سالای از استرالیا و رافا یوردا از اسپانیا برخوردار می باشد.