۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۷
رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

شناسایی 25 هزار میلیارد معوقات بانکی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اعلام شناسایی 25 هزار میلیارد ریال معوقات بانکی و اطلاع آن به مدیران بانکی گفت: از تصرف 58 هزار هکتار از اراضی ملی جلوگیری کردیم.
کد خبر : ۹۸۷۶۷

به گزارش صراط،حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی عصر امروز در اختتامیه همایش شورای دستگاه‌های نظارتی کشور با اعلام این مطلب افزود: مبارزه با فساد و مقابله با شکل‌گیری آن لازمه توجه به ۳ پارامتر مهم است.

وی گفت: برای فهم این موضوع نیاز است مثالی ملموس از رابطه جاده، وسیله نقلیه و راکب به میان بیاید.

وی گفت: تا زمانی که جاده ایمن نداشته باشیم و در آن جاده زیرساخت‌های لازم تعبیه نشده باشد هر چقدر هم خودروی خوب و مناسبی در اختیار داشته باشیم و از رانندگان ماهر استفاده کنیم باز هم نتیجه لازم را نخواهیم گرفت.

وی افزود: در مقام بعدی باید از اطمینان و استاندارد بودن خودروی خودمان مطمئن باشیم و در مرحله بعد به دنبال رانندگانی باشیم که توانایی لازم برای راندن خودرو در این جاده‌ها را داشته باشیم.

پورمحمدی تصریح کرد: سلامت و مبارزه با فساد در کشور نیز به این قاعده مستثنی نیست و تا زمانی  که زیرساخت‌ها، ساختار بوروکراتیک و در نهایت مدیران اصلاح نشوند نمی‌توان به این مهم دست یافت.

عضو شورای دستگاه‌های نظارتی خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری چند سال قبل عنوان کردند که نظام اقتصادی کشور نیاز به یک تحول دارد و طرحی هفت‌گانه را مطرح کرده است ما هم معتقدیم زیرساخت نظام اقتصادی نظیر بانک، مالیات، بیمه و گمرک نیاز به اصلاح دارد هرچند که در طول 5، 6 سال اخیر هنوز این اصلاح صورت نگرفته است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: نظام بوروکراتیک و دیوان‌سالاری در حکم ماشینی است که قرار است در جاده حرکت کند و ما تا زمانی که این ماشین تمام شرایط ایمنی را نداشته باشد نمی‌توانیم از سلامت سرنشینان آن مطمئن باشیم.

وی تصریح کرد: در نهایت به موضوع راکبان خودرو یا همان مدیران نظام‌های اداری می‌رسیم که اگر از سلامت کافی برخوردار نباشند ماشین خوب و جاده مناسب ما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش شورای دستگاه‌های نظارتی اشاره کرد و گفت: ما نقشمان همان پلیس، مراقب و نگهبان جاده‌هاست که در صورت مناسب بودن جاده، خودرو و راکب تلاش می‌کنیم تا این سه رکن در کنار هم درست عمل کنند.

وی تصریح کرد: فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در سال 80 صادر شد اولین لایحه آن در سال 83 نوشته شد اما تا ابتدای سال 90 هیچ قانونی در این زمینه به تصویب نرسیده بود نهایتاً در دو سال اخیر با پیگیری‌های سازمان بازرسی این قانون به تصویب رسید.

پورمحمدی گفت: ما شعار ندادیم، حرف نزدیم و تبلیغاتی نکردیم بلکه حتی به ما هیچ کمکی هم نشد اما تلاش کردیم تا فرمایشات مقام معظم رهبری به ثمر بنشیند.

وی به هفت مورد از اقدامات شورای دستگاه‌های نظارتی در طول دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: تصویب قانون ارتقای سلامت نظام اداری، تصویب کنوانسیون مبارزه با فساد، قانون مبارزه با پولشویی، تدوین لایحه قانون نظارت بر اموال مسئولان، اجرای دقیق اصل 44، تشکیل شورای دستگاه‌های نظارتی و در نهایت نظارت بر صندوق توسعه ملی از این اقدامات بوده است.

وی به فعالیت کنوانسیون مبارزه با فساد و برخی جوسازی‌ها در اعلام رتبه مبارزه با فساد کشورمان اشاره کرد و گفت: بخشی از این رتبه‌بندی به دلیل کارهای سیاسی غرب است، بخشی به دلیل تنبلی خود دستگاه‌های نظارتی کشور در ارائه گزارش است و البته بخشی هم به دلیل فساد موجود در دستگاه‌هاست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه سخنان خود به 60 هزار بازرسی انجام شده توسط سازمان بازرسی کل کشور در 4 سال اخیر اشاره کرد و گفت: از این تعداد 13 هزار مورد منجر به تهیه گزارش شده است.

پورمحمدی گفت: از 13 هزار گزارش تهیه شده هزار و 250  مورد گزارش‌های تخلفی و وقوع جرم بوده است.

وی همچنین به شناسایی بیش از 6 هزار مناقصه و مزایده دارای سوءجریان اشاره کرد و گفت: این مناقصه ها همگی ابطال شدند.

وی گفت: 25 هزار میلیارد از معوقات بانکی شناسایی شده و به بانکها گزارش داده شده است و این در حالی است که در طول این سالها از تضییع 12 هزار میلیارد تومان از منابع بیت‌المال ممانعت کرده و این در حالی است که 58 هزار هکتار از اراضی ملی نیز از تصرف افراد خارج شده است.

عضو شورای دستگاه‌های نظارتی کشور همچنین به شناسایی برخی سوءجریان‌ها در تشکیل چند بانک اشاره کرد و گفت: هر چند که این بانکها مجوزهای لازم را گرفته و در شرف تأسیس بوده‌اند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: همه این اتفاقات در حالی توسط سازمان بازرسی و شورای دستگاه‌های نظراتی رخ داده که هنوز یک ریال پول از سوی دولت به ما پرداخت نشده و حتی یک پست و ابلاغ هم برای ما صادر نشده است.

منبع: فارس