۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۰

افزايش روابط تجاري ايران و چين

معاون بازاريابي و تنظيم روابط تجاري سازمان توسعه تجارت گفت: هم اکنون سه و نيم ميليارد دلار از منابع ارزي ايران به صورت يوآن در بانک هاي چين نگهداري مي شود که بايد از اين فرصت براي واردات کالا و توسعه روابط تجاري دو کشور استفاده کنيم.
کد خبر : ۹۸۹۴۳
به گزارش صراط،رضا توفيقي در دومين نشست ميز کشوري چين افزود: بايد با کمک و همفکري يکديگر از مازاد يوان نگهداري شده در بانک هاي چين براي فروش محصولات ايراني در اين کشور و همچنين براي واردات کالاي چيني و يا غيرچيني استفاده کنيم و منابع ارزي حاصل از صادرات کالا را به چرخه اقتصاد کشور برگردانيم.
وي اضافه کرد: اولويت ديگر در تعامل با چين افزايش حجم صادرات است و اين که چگونه مي توانيم در تعامل با چين به حجم بيشتري از چين دست يابيم.
توفيقي گفت: بر اساس برنامه ريزي ها مقرر شده است تا حجم روابط تجاري ايران و چين در سال 2014 به 50 ميليارد دلار برسد.  
وي اضافه کرد: چين دومين اقتصاد بزرگ دنيا و مهمترين شريک تجاري ما در سال گذشته و در مجموع بزرگترين بازار کالاهاي صادراتي ما با احتساب نفت بود و در حوزه کالاهاي غيرنفتي، عراق بزرگترين بازار صادراتي ما را در سال گذشته تشکيل مي داد.
حسين نقره کار شيرازي دبير کل اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران نيز در اين نشست گفت: ايران و چين از ظرفيت هاي خوبي براي توسعه روابط تجاري دو يا چند جانبه به ويژه در بخش انرژي برخوردار هستند.
وي افزود: بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته ايران بايد تا سال 1404 به رتبه اول منطقه در صنعت پتروشيمي دست بيابد بنابراين هر دو کشور مي توانند از اين فرصت براي توسعه روابط تجاري خويش استفاده کنند.