۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۹

عملکرد سازمان سیا در زمان بوش

گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده است که محرمانه بودن اطلاعات در مورد عملیات‌های سازمان سیا موجب شده تا هیچ مقام رسمی آمریکایی در این مورد تحت پیگرد قرار نگیرد.
کد خبر : ۹۹۱۱۶

به گزارش صراط،به نقل از خبرگزاری رویترز، یک بازرس سازمان ملل روز سه‌شنبه از دولت آمریکا خواهد خواست تا نتایج تحقیقات در مورد عملکرد سیا در دوره «جورج بوش» پسر را منتشر کند. تعقیب و بازداشت مخفیانه مظنونان به عضویت در گروه‌های تروریست برنامه‌ای است که سازمان ملل اعلام نتایج بررسی‌ها در مورد آن را خواستار می‌شود.

«بن امرسون» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر ترویج و حمایت از حقوق بشر و مبارزه با تروریسم می‌گوید هنوز هم هیچ بررسی قضایی در مورد اعمال صورت‌گرفته در دوره «جورج بوش» انجام نشده است.

وی در گزارشی که قرار است روز سه‌شنبه در شورای حقوق بشر سازمان ملل قرائت شود، آورده است: علیرغم آنکه انجام این اعمال غیرقانونی در سازمان سیا به صراحت رد شده، اما بسیاری از مدارک هنوز محرمانه باقی مانده و هیچ مقام رسمی در آمریکا پیشگاه عدالت حاضر نشده است.

امرسون که یک وکیل انگلیسی است از آگوست 2011 در کمیته مستقلی که سازمان ملل در سال 2005 و با هدف بررسی موارد نقض حقوق بشر طی عملیات‌های ضدتروریستم به راه انداخت، فعالیت می‌کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل می‌گوید پس از آنکه «جورج بوش» بعد حملات یازده سپتامبر «جنگ علیه ترور» را آغاز کرد، موارد نقض حقوق بشری نظیر ایجاد زندان‌های مخفیانه برای مسلمانان مظنون به عضویت در القاعده، بازداشت‌ و انتقال مخفیانه متهمان و شکنجه انجام گرفته است.

پیش از این «اریک هولدر» دادستان کل آمریکا گفته بود که کسانی که در دوره جورج بوش مطابق وظایف و بر اساس قواعد تعریف‌شده عمل کرده باشند، مورد پیگرد قرار نمی‌گیرند. اما امرسون می‌گوید محرمانه اعلام کردن اسناد مربوط به این فعالیت‌ها موجب شده تا «مقامات عمومی که در این جرایم نقش داشته‌اند، از مصونیت برخوردار شوند».

منبع: فارس