۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۴

تب داغ زندگی با سگ‌های میلیونی در پایتخت/همین سگ کوچولو جای بچه را برای‌مان پر کرده!

می‌گوید بچه می‌خواهیم چه کار؟! همین سگ کوچولو جای بچه را برای‌مان پر کرده. هم می‌فهمد، هم گریه می‌کند و هم خودش را در بغل جا می‌کند. نگران آینده و تربیتش هم نیستیم که برود معتاد شود.
کد خبر : ۹۹۱۳۰
به گزارش صراط،اینجا خیابان شانزه‌لیزه یا هاید پارک لندن نیست. باغ وحش حیوانات هم نیست. کافی است عصر روز تعطیل در یکی از خیابان‌های معروف شمال تهران پشت چراغ قرمز گیر کنی. کم کم متوجه می‌شوی که تو جزو معدود افرادی هستی که جای یک سگ «گوگولی مگولی» با موی پریشان و به اصطلاح از آن اشمیتزهای مو بلند در کنارت خالی است.

پارک... در ایرانشهر یکی از پاتوق‌هاست. با غروب خورشید سر و کله آنهایی که سگ‌هایشان را برای هواخوری می‌آورند پیدا می‌شود. یکی از مدل موی جدید برای «پاپی» کوچولویش می‌گوید. دیگری، از اینکه «پا کوتاه» علاقه‌ای به خوردن پای مرغ پخته نشان نمی‌دهد و عاشق استیک است.

جوان ۲۲ ساله‌ای سگ قهوه‌ای رنگ را در آغوش گرفته و مدام از نحوه غذا خوردنش صحبت می‌کند. او ‌می‌گوید آرایشگر است و ۲ شیفت کار می‌کند و ماهانه حدود ۲ میلیون تومان درآمد دارد.

بهزاد خاطرنشان می‌کند که «ببری» فقط گوشت و فیله پخته می‌خورد و ماهانه بیش از یک میلیون تومان برای این سگ هزینه می‌کند.


او در پاسخ به اینکه حیف نیست برای این حیوان این قدر هزینه می‌کنی می‌گوید: ببری ارزش بیش از اینها را دارد. این حیوان خیلی با وفاست و توی این دوره زمانه بهترین دوست، سگ است چون بی‌کلک است و همیشه به حرف‌هایم گوش می‌دهد.

کلینیک دامپزشکی دانشگاه تهران مقصد بعدی ماست. اینجا تمام خدمات درمانی برای حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه ارائه می‌شود. از زدن واکسن گرفته تا معاینه دندان و گچ گرفتن پا و جراحی.

زوج جوانی که ۲۷ ، ۲۸ سال بیشتر ندارند. نگرانند و مدام این طرف و آن طرف می‌روند. وقتی علت نگرانی را جویا می‌شویم جواب این است: «دنی» از یک پله افتاده و یک ناخنش شکسته. دکتر می‌گوید اگر ناخنش را نگیریم ممکنه برگردد توی گوشت.

زن جوان ادامه می‌دهد: این سگ را به عنوان هدیه تولد گرفته‌ام. طفلکی همه چیز می‌خورد. از نان و پنیر به عنوان صبحانه تا قورمه سبزی ولی با هزینه واکسن و ویزیت دکتر ماهی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

این زوج جوان تاکنون فرزندی به دنیا نیاورده‌اند و وقتی می‌پرسم بچه نمی‌خواهید همسرش در ادامه می‌گوید: بچه می‌خواهیم چه کار همین سگ کوچولو جای بچه را برایمان پر کرده. هم می‌فهمد، هم گریه می‌کند و هم خودش را در بغل جا می‌کند نگران آینده و تربیتش هم نیستیم که برود معتاد شود!

مرد میانسالی گربه‌ای را در سبد گذاشته و منتظر است تا نوبت به او برسد. 



ظاهراً گربه با ماشین تصادف کرده و هفته گذشته مجبور شده‌اند با جراحی، پلاتین در پایش کار بگذارند و این موضوع ۵۰۰ هزار تومان هزینه روی دستشان گذاشته است.

وی می‌گوید: به غیر از این گربه، یک سگ و یک خوکچه هندی هم در خانه نگهداری می‌کنیم. سرمان را گرم کرده‌اند اگر چه فامیل خوششان نمی‌آید که چندان به خانه ما بیایند ولی ما نمی‌توانیم از این حیوانات دل بکنیم.

فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی مانند مرغ و خروس و حیوانات سودده مانند گاو گوسفند از دیر باز در فرهنگ روستایی ایران وجود داشته و همواره سگ به عنوان ابزاری در حراست از گله‌های گوسفند و شکار مورد استفاده بوده است.



از طرفی دین اسلام سگ را جزو نجاسات برشمرده که حتی ظرفی که سگ در آن غذا می‌خورد فقط با خاک مال کردن پاک می‌شود و نزدیک شدن به سگ و نگهداری آن نهی شده است.




علیرضا فیروز، متخصص پوست و عضو مرکز تحقیقات پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد خطرات احتمالی نگهداری سگ و گربه در منزل می‌گوید: نگهداری حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه می‌تواند منشایی برای انتقال انواع میکروب و قارچ به ویژه قارچ‌های پوستی به انسان شود.

وی اضافه می‌کند: افرادی که سابقه آلرژی، حساسیت پوستی و تنفسی دارند به دلیل ریزش مکرر موی سگ و گربه ممکن است بیشتر در معرض خطر باشند.

حمید عمادی، متخصص عفونی و عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران در مورد بیماری‌های منتقله از سگ و گربه می‌گوید: عفونت‌های پوستی زیادی از طریق نگهداری این حیوانات در منزل به انسان منتقل می‌شود که انواع ژیاردیا و عفونت‌های انگلی که بین سگ و گربه و انسان قابل انتقال است از جمله آنها است.

وی تأکید می‌کند: بارها شاهدیم که این حیوانات دست صاحب خود را گاز می‌گیرند یا به روی صاحب خود ناخن می‌کشند که ممکن است به راحتی از این طریق بیماری را منتقل کنند.

توکسوپلاسموز بیماری دیگری است که معمولاً از گربه به انسان انتقال می‌یابد عمادی تاکید می‌کند: الزاما با زددن واکسن یا دارو تمام بیماری‌های این حیوانات قابل پیشگیری نیست. حتی در کشورهای اروپایی که نگهداری حیوانات خانگی مثل سگ و گربه مرسوم است بر این نکته اذعان دارند که نگهداری این حیوانات مشکل‌ساز و عامل انتقال بیماری است.

حمید یعقوبی، رئیس انجمن روانشناسی بالینی ایران معتقد است: کاهش تعاملات اجتماعی، افزایش زندگی در فضای مجازی و استفاده زیاد از اینترنت، تهاجم فرهنگی و تمایل به انزوا از دلایلی است که افراد به ویژه نسل جوان، سگ یا گربه را به عنوان همدم خود انتخاب می کنند.

وی نگهداری از سگ و گربه را یک نوع تب می‌داند و می‌افزاید: معمولاً تمایل به نگهداری از این حیوانات به ویژه به عنوان همدم ناشی از اختلالات شخصیتی، خلاء عاطفی و نداشتن هم‌صحبت است.

محمدرضا شیرزادی، رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت نیز هشدار ‌می‌دهد: نگهداری هر نوع حیوان از جمله سگ و گربه عامل انتقال عفونت‌های انگلی، سالمونلا،‌لیپتوسیروز، بیماریهای قارچی، انواع حیوان گزیدگی، مانند کک و کنه و لارو مهاجر است.

او می‌گوید: افرادی که به علل مختلف دچار ضعف ایمنی بدن هستند، بیماران سرطانی و افرادی که شیمی درمانی می‌شوند به هیچ عنوان نباید در مجاورت این حیوانات قرار گیرند.

سگهای میلیونی در آغوش دختران و پسران پایتخت جا خوش کرده‌اند، بیماریهای رنگارنگشان دست به دست می‌شود و آن سوتر دخترک زیبای تنها برای تهیه داروی پدر از کارافتاده‌اش آدامس می فروشد. 

فاطمه بیات
منبع: فارس
نظرات بینندگان
محمد م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۳۰
۲۱
صراط از جماعت دوست دار سگ و سگ بازی کم مشتری نداره !
این نشون دهنده جذب حداکثری صراطه
کورش
|
Iran (Islamic Republic of)
چرا نتونستیم اصل رو بهشون نشون بدیم؟ چرا نتونستیم چگونگی رسیدن به لذت های بهتر رو بهشون نشون بدیم؟ چرا اینا اینقدر تنها از خود هستند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تورو هم دوست داریم توهم انحراف !
حسودی نکن !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ممل دوست داشتی جای دنی بودی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
وقتی اراجیف این عقده ای ها رو بدون کم وکاست منتشر می کنه معلومه باید هجوم بیاورند اینجا !
محمد (م .....)
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس ! ما سگ کی باشیم جای شمارو بگیریم !!!
محمد (م .....)
|
Iran (Islamic Republic of)
اتفاقا بزرگترین حسن صراط همینه که از همه اقشار و طیف های فکری مشتری داره متاسفم از اینکه بعضیا اینو بد میدونن
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۲۰
۱۳
اکثر کسانی که این کار رو میکنن عقده جلب توجه دارن. ولی خدا وکیلی قانون ما از قانون حمورابی که قرنها پیش نوشته شده هم بدتره چون توی قانون حمورابی اگه حیوونی به کسی آزار برسونه میشه یقه صاحبشو بگیری اما در ایران علاوه بر حیوانات افراد عقب مانده ذهنی و... به طور دائم در اماکن عمومی مشغول اآزار و اذیت ملت هستن اما هیچ نهادی مسئول پاسخ کویی نیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
به عنوان یک مسلمان راضی نیستن این سگها در مکانهای عمومی گردانده شوند . روی همون نیمکت پارکی بنشینم که این نجس ها رو می گذارند . تو خیابون به پر و پاچه ام بپیچند . حالا کی رو باید ببینم ؟ یا اونهایی که از سگ می ترسند کی رو باید ببینند ؟ ما تو مملکت خودمون هم راحتی نداریم ؟! چرا مسئولان فکری نمی کنند ؟!
آدم
|
Iran (Islamic Republic of)
هستند کسانی که پول یک شام مختصر را هم ندارن اونا با دیدن این سگ های چند میلیونی و عقده گشایی بچه پولدارها چه حسی پیدا می کنند؟!چرا حالا که نمی خواهید باری از روی دوش انها بردارید خون به دلشان می کنید و براشون فخرفروشی می کنید!نمی شه سگ های عزیزتان را در همون خانه نگه دارید و باعث ازار سایرن نشید؟!پول دارید خدا بیشتر کنه اینکه جار زدن نمی خواد!
شهرستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۳۴
۱۳
بعضی ها بجای پیشرفت دارن پسرفت میکنن. واقعا متاسفم
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۲۱
۲۱
شما قبل از گذاشتن مقاله های پر از عقده و کینه زحمت بکش یکم سوادت رو ببر بالا ! " اشبیتز" نه اشمیتز!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ای وای خوبه باسوادا هم شناختیم
وای وای ناخونم .... !؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
دانستن نژاد سگها هم جز سواد محسوب میشه ؟ ای وای بی سواد شدیم رفت ! کلاسمون اومد پایین!! هه . جهان سومی بودنت رو فریااااد نزن بی نام جان !
سید ازقم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۳۲
۸
به قول یک بزرگی هرکه به هر آرمان است ارزش او همان است
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۱۸
۱
من که زور زورکی خرج خودمو در میارم خرج سگ هم روش
البته اکواریوم دارم خیلی هم ارامش میده (البته اکواریوم ای شور خیلی قشنگه و هزینه اش بالاست)
من هم اکواریوم اب شیرین که کمترین هزینه رو داره دارم
دخترشیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
اره اکواریوم خوبه!
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۱۵
۱۰
به هرحال این حیوانات هرچقدرهم قرطینه باشن باشن بازم نجس هستن
سیدمحمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۲۲
۶
اونایی که سگ جای بچشونو گرفته اونوقت خودشون هم پدر و مادر اون سگه قاعدتا میشن دیگه؟؟؟؟
مردی از تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۱۵
۱۰
پارکی که میگی توکریمخان ایرانشهر پارکی است که بسیاری از افراد به ظاهر با کلاس مثل جماعت هنرمندان در این پارک حضور دارند واقعا شبها صحنه هایی مستهجنی تو این پارک هست مثل سگ بازی و ......
امیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۱۹
۲۵
سگ بازان محترم لطفا این سایت رو نجس نکنید وبروید یه سایت دیگه!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تفکرات تو نجسه نه یه حیوان زیبا و باوفا!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
وقتی سگ هم نشین ناشناس میشه، ادبش هم مثل اون میشه.
کمال هم نشین درش اثر کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۱۰
۱۵
"سگهای میلیونی در آغوش دختران و پسران پایتخت جا خوش کرده‌اند، بیماریهای رنگارنگشان دست به دست می‌شود و آن سوتر دخترک زیبای تنها برای تهیه داروی پدر از کارافتاده‌اش آدامس می فروشد. "

خب که چی !؟ یعنی چون اون دختره فقیره مردم همه پولهاشونو بدن به اون دختری که من مطمئنم با تحریک احساسات مردم از من و تو بیشتر پول درمیاره !
راستی چرا خودت سایتتو تعطیل نمیکنی و به جاش یه سایت خیریه راه نمیندازی !؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۱۵
۱۱
وقتی گشت ارشاد رو جمع کردید باید منتظر بدتر از این هم باشید . شهر رو بی صاحاب دیدند گفتند تا می تونیم بتازونیم و عقده خالی کنیم .بدتر هم میشه . خیلی بدتر . به جایی می رسه که اصلا معلوم نمیشه مملکت اسلامیه یا لاس وگاس !
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۱۴
۱۱
به هرحال این حیوانات هرچقدرهم قرطینه باشن باشن بازم نجس هستن
ناشناس
|
Azerbaijan
|
۱۶:۱۳ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۶
۸
همه بدن وهمه اشتباه میکنن جز این صراط وطرفدارانش.واسه همه چیز نسخه میپیچن .همه هم باید به حرف این جماعت خوش نام ومحبوب گوش دهند! از رو هم که نمیرن .
ناشناس
|
Azerbaijan
همینکه اینجایی معلومه تو هم طرفدار صراطی
فرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۷
۳
دوستان من یه سوال دارم از این جماعت بعنوان یه انسان آیا درسته به سگ خونه امون گوشت و فیله مخصوص بدیم اونوقت یه عده دچار مشکلات مالی هستند و رنگ گوشت را ندیدن ما داریم کجا میریم آیا این کارها اخلاقیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۲
۳
اقا چرا از ریشه نگاه نمی کنید اگه وضع اقتصاد را درست کنید و یک جوان راحت بتونه در سن 20 سالگی ازدواج کنه دیگه سراغ این چیزها نمیره موقعی که طرف 30 سالشه و ازدواج نکرده خودشو با چیزها مشغول میکنه که جلب توجه جنس مخالف بشه ولی با این وضع تورم در کشور اینجور چیزها کم که نمیشه هیچ زیادتر هم میشه
صمد آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۴
۵
کاش جوون ها و خانواده هایی که از سگ نگهداری غیر فرهنگی میکنن ، یه کم تحقیق کنن که توی خارج چه افرادی سگ نگهداری میکنن!
چقدر فرهنگ ایرانی مون رو خراب کردن.
متأسفم برای مسولین مربوطه!
جلالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۶
۳
برادران و خواهرانی که به سگ علاقه وافر دارند بدانند، این موضوع نوعی تقلید کورکورانه است و کسی از فرهنگ بیگانه و آن هم به صورت کورکورانه تقلید می کند که از خود فرهنگ پر بار ندارد و دچار اشکال در هویت است. حال ما که دارای ریشه فرهنگی اصیل ایرانی و اسلامی هستیم، این کار برای ما زاید الوصف بوده و نا سازگار با فرهنگ عمومی و دینی ماست و به هویت اصیل ما صدمه می زند.
titi
|
United States of America
|
۲۳:۵۶ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۴
۳
سگ جدای از اینکه حیوون نجسی هست ولی حیوون باوفایی هستش همون به درد نگهبانی و محافظت از خونه هایی روستایی میخوره ولی روستایی ها باهاش مثل حیوون برخورد میکنن نه مثل بچشون
چندوقت پیش عکس زنی رو دیدم تو اروپا که با سگش ازدواج کرده بود امیدوارم این آدمهای سگ باز دیگه به اون حد نرسن