۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۰

مستندامام حسین درراه است

تدوین مستند "سیدالشهدا" با موضوع بررسی واقعه عاشورا و با محوریت مسیر حرکت کاروان امام حسین (ع) از مدینه تا شام، آغاز شد.
کد خبر : ۹۹۱۵۵
به گزارش صراط، علاء قبیسی مجری طرح لبنانی این مستند با اشاره به تلاش این برنامه جهت کمک به درک مفهوم عاشورا گفت: حوادث و اتفاقاتی که بر سر راه کاروان حضرت سیدالشهدا(ع) از مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا و نهایتا به سرزمین شام رخ داده است و همچنین وضعیت امروزی منازل و کاروانسراهای مختلف در مسیر 4000 کیلومتری حرکت کاروان از مدینه تا شام در کشورهای عربستان، عراق، سوریه و لبنان در این مستند روایت می‌شود.

وی افزود: این مستند از طريق گفتگو با بزرگان و علماى جهان و اتفاقاتى كه بعد از انقلاب اسلامى رخ داد و ارتباط آن با نهضت حسينى به بررسی این موضوع می‌پردازد. اين برنامه مستند يك نگاه جامع و جهانى به واقعه عاشورا و تحلیل آن خواهد داشت و آثار واقعه عاشورا را در كنار روايت داستان آن مورد بحث و بررسى قرار مي‌دهد.

مجری طرح لبنانی "سیدالشهدا" یادآور شد: تحقیقات برای این مستند که در 27 قسمت 52 دقیقه‌ای پیش‌بینی شده است، نزدیک به یک سال در موسسه فرهنگی رسانه‌ای عاشورا طول کشید و با بیش از 50 پژوهشگر و محقق جهانی در حوزه عاشوراپژوهی، گفتگوهایی انجام شد که این تحقیقات به موازات توليد نیز انجام می‌شد و در مستند گنجانده خواهد شد.

قبیسی مدت فیلمبرداری این مستند را یک سال ذکر کرده و گفت: مراحل تدوین آن حداکثر تا 7 ماه دیگر به طول انجامد.

مجری طرح مستند "سیدالشهدا" با اشاره به تصویربرداری از مراسم عاشورا و اربعین در حدود 25 کشور برای استفاده در این مستند، گفت: گروه اصلی سازنده، همگی لبنانی هستند اما گروه های متعدد با ملیت های مختلف، کار تصویربرداری این مستند را بر عهده داشتند و تمام تصاویر با کیفیت فول اچ دی و صداها با کیفیت اچ دی تهیه شده است.

علاء قبیسی به استفاده از اینفوگرافی و انیمیشن‌های ساده برای فهم بیشتر مخاطب در این مستند اشاره کرد و افزود: کل مستند به زبان فارسی دوبله شده و نسخه عربی آن زیرنویس خواهد بود.

مجری طرح مجموعه "سیدالشهدا" به رعایت احترام به همه فرق و مذاهب اسلامی در این مستند تصریح کرد و گفت: این مستند برای مخاطبان ایرانی و غیر ایرانی ساخته می‌شود و همه طوایف و گروه‌های اسلامی و غیر اسلامی می‌توانند از آن بهره ببرند.

مستند "سیدالشهدا" از سال 1390 به سفارش سازمان هنری رسانه‌ای اوج تهیه شده و در حال حاضر مراحل تدوین را در مؤسسه ليتانى در بيروت پشت سر می‌گذارد.


منبع: مشرق