۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۸

قیمت میوه شب عید

وزیر جهاد كشاورزی در مراسم افتتاح سامانه معاملاتی محصولات كشاورزی گفت: قیمت میوه های شب عید امسال بسیار مناسب تر از سال های گذشته خواهد بود.
کد خبر : ۹۹۲۵۲
به گزارش صراط،صادق خلیلیان عصر امروز سه شنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه و بارانداز دائمی محصولات كشاورزی تعاونی های روستایی استان های كشور و سامانه معاملاتی محصولات كشاورزی در رابطه با طرح انتزاع و واگذاری بخشی از وظایف كشاورزی و وزارت جهاد تصریح كرد: بحث بازاررسانی محصولات، سازماندهی صنایع مرتبط و سیاسیت گذاری بانک مركزی و تعیین هیئت مدیره و مدیرعامل آن مباحث بسیار مهم و تاثیرگذاری بود كه خوشبختانه در قالب این طرح به وزارت جهاد كشاورزی بر اساس مصوبه مجلس واگذار شد كه آئین نامه اجرایی این مصوبه در مدت زمان 3 ماه با همكاری وزارت صنعت و معاونت راهبردی رئیس جمهور تدوین و پساز تصویب ایین نامه عملیاتی می شود.

وی با بیان اینكه این آئین نامه تا پایان دولت دهم عملیاتی خواهد شد، اظهار داشت: اقدامات لازم در این رابطه آغاز شده است و ساختارهای مورد نیاز برای تقویت از جمله تقویت سازمان تعاونی مركزی روستایی و معاونت های ذیربط در این رابطه انجام می گیرد.

90 درصد محصولات كشاورزی از سلامت كامل برخوردار هستند

وزیر كشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر گزارش قابل ارائه به مجلس در رابطه با میزان مصرف سموم در محصولات كشاورزی و سلامت آنها گفت: گزارشی در این رابطه آماده شده است كه بعد از تكمیل آن در اختیار نمایندگان مجلس قرار خواهیم داد اما بررسی ها نشان می دهد كه اغلب محصولات كشاورزی تولید داخل بیش از 90 درصد از سلامت غذایی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: مقایسه بین میوه های وارداتی و تولیدات داخل نشان می دهد كه محصولات داخلی بیش از محصولات خارجی از سلامت برخوردار هستند. این پایش بر روی محصولات شیر، مرغ و ماهی انجام گرفته است.

خلیلیان در رابطه تامین میوه شب عید و صادرات موز از مرز تركیه توسط فروشندگان ایرانی و واردات آن با ارز آزاد گفت: میوه شب عید امسال در وضعیت مطلوبی قرار دارد ضمن آنكه صادرات نیز نسبت به سال گذشته به واسطه شرایط جوی مناسب بوده به گونه ای كه در سال جاری بیش از 25 درصد با افزایش صادرات محصولات كشاورزی مواجه بوده ایم.

وی در رابطه با قیمت میوه شب عید گفت: قیمت های موجود در بازار نسبت به سال گذشته از وضعیت بسیار خوبی برخوردار هستند ضمن آن كه با توجه به ممنوعیت واردات میوه و تولید بالای آن ارز مرجع برای واردات موز تعلق نمی گیرد.

وزیر جهاد كشاورزی در رابطه با برنامه های سال آینده وزارتخانه تصریح كرد: چند عامل در فرآیند تولید محصولات كشاورزی از جمله مباحث فنی و پشتیبانی وزارت جهاد از تولید كنندگان مورد توجه است كه خوشبختانه تلاش شده است تولیدات در مسیر علمی قرار گیرند و همین امر باعث شده كه محصولات سالم به بازار داخل و خارج عرضه شود.

وی با بیان اینكه انتظار افزایش 10 درصدی تولیدات و صادرات محصولات كشاورزی برای سال آینده را داریم، تصریح كرد: امیدواریم در سال زراعی آینده ركورد تولید محصول را از مرز 118 میلیون تن عبور دهیم. ضمن آنكه صادرات روند خود را حتی با وجود تحریم ها حفظ خواهد كرد و البته در اغلب محصولات نیز با افزایش صادرات مواجه بوده ایم.

خلیلیان با اشاره به اقدامات آغاز شده از دو سال گذشته برای تولیدات محصولاتی با سلامت بالای غذایی اظهار داشت: در این مدت تلاش شده كه مواد شیمیایی در محصولات كشاورزی زیر حد مجاز باشد و در این رابطه گلخانه ها را بیش از پیش تحت پوشش قرار داده ایم.

وی با بیان اینكه به دنبال رفع مشكلات مربوط به تامین دانه های روغنی به عنوان یكی از نقاط ضعف مهم بخش كشاورزی هستیم، تصریح كرد: با وجود آنكه بیش از 400 نوع محصول تولید می شود اما در تولید دانه های روغنی با مشكلاتی مواجه هستیم به همین دلیل تمركز فعالیت های وزارتخانه در سال آینده برای رفع این مشكل است و امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه 70 درصد نیاز داخل توسط تولید كنندگان داخلی تامین شود.

وزیر جهاد كشاورزی با بیان اینكه امسال در برداشت سویا و افزایش تولید دانه های كلزای زیر كشت پیش بینی افزایش 25 درصدی را داریم، به اختصاص 9 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در راستای اجرای طرح توسعه كشاورزی خبر داد و گفت: در نظر داریم این اعتبار تا 15 هزار میلیارد تومان افزایش یابد كه نرخ سود كارمزد این تسهیلات برای تعاونی های كوچک 7 درصد و برای طرح های بزرگ از جمله كشت صنعت 13 درصد است، ضمن آنكه تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی نیز مورد توجه این طرح است.

خلیلیان توسعه مكانیزاسیون در سال آینده به منظور كاهش هزینه های تولید را از دیگر برنامه های وزارتخانه برای سال 92 اعلام كرد و در رابطه با قیمت محصولات كشاورزی گفت: نرخ خرید تضمینی برای خرید محصولات 550 تومان در نظر گرفته شده بود كه این میزان به حداقل 650 تومان افزایش یافته اما در مجموع محصولات از كشاورزان با قیمتی كه رضایت آنها را در بر داشته باشد انجام خواهد گرفت. علاوه بر این دست بخش خصوصی برای خرید گندم باز است. وی میزان تولید گندم در سال جاری را 13 میلیون تن از 14 میلیون تن پیش بینی شده عنوان كرد و گفت: پیش بینی می شود كه میزان تولید گندم در سال آینده به 14 میلیون برسد.

تغذیه غرفه های شهر تهران با محصولات استان ها

همچنین سیدنظام الدین سجادی رئیس سازمان مركزی تعاونی های روستایی در رابطه با راه اندازی سامانه معاملاتی محصولات كشاورزی زیر نظر اتحادیه مركزی نظارت و هماهنگی تعاونی های روستایی و كشاورزی كشور گفت: یكی از اساسی ترین مسائل در عرصه تولیدات كشاورزی عدم دسترسی كشاورزان به بازار درست بوده است. بیش از 80 درصد محصولات كشور توسط خرده مالكان پراكنده در كشور تولید می شود كه به راحتی به بازار دسترسی ندارند. راه اندازی این سامانه موجب می شود كه محصولات بدون حضور واسطه گران دلال در اختیار خریدار قرار گیرد.

وی با بیان اینكه راه اندازی این سامانه در جهت رفع نابسامانی های موجود در فرآیند عرضه و تقاضا ایجاد شده است اظهار داشت: با كمک این سامانه بازار نهاده ها و محصولات كشاورزی و عرضه محصولات سالم به مصرف كنندگان ساماندهی می شود.

رئیس سازمان مركزی تعاونی های روستایی با اشاره به بهره برداری از 3500 غرفه عرضه مستقیم كالا در استان های مختلف گفت: بیش از 900 غرفه نیز در حال احداث است كه تا یکماه بعد از عید به بهره برداری می رسد كه حدود 40 غرفه برای عرضه محصولات پروتئینی، 16 غرفه عرضه محصولات ارگانیک و 7 غرفه به عرضه سایر محصولات كشاورزی اختصاص یافته كه به تدریج تعداد غرفه محصولات ارگانیک و سایر محصولات تا 40 غرفه افزایش می باید.

وی با اشاره به راه اندازی نمایشگاه و بارانداز دایمی محصولات كشاورزی تعاونی های روستایی استان های كشور به منظور تغذیه غرفه های شهر تهران، ادامه داد: محصولات كشاورزی و در آینده دامی علاوه بر اینكه از طریق سامانه خرید و فروش می شود متقاضیان می توانند با حضور در نمایشگاه نسبت به خرید محصول مورد نظر خود ثبت سفارش دهند. متقاضیانی كه تمایل به خرید محصولات بالای 5 تن داشته باشند می توانند با ورود به سامانه و ثبت سفارش خود محصول را خریداری نمایند.

سجادی با بیان اینكه سامانه با همكاری بانک كشاورزی فعالیت خواهد كرد این سامانه علاوه بر آن كه محصولات كشاورزی را خرید و فروش خواهد كرد در ارتباط با نهاده ها نیز به صورت كشوری فعالیت خواهد كرد.

معاملات كشاورزی با حذف دلالان شفاف سازی می شود

همچنین رحمت الله بنار رئیس اتحادیه مركزی نظارت و هماهنگی تعاونی های روستایی و كشاورزی كشور در رابطه با نحوه فعالیت سامانه معاملاتی محصولات كشاورزی در سخنانی كوتاه گفت: با كمک این سامانه معاملات به صورت شفاف میان خریدار و فروشنده انجام می گیرد و فروشنده متعهد است عین كالای ثبت سفارش شده را به خریدار تحویل دهد در غیر اینصورت خریدار می تواند اعتراض خود را در هیئت حل اختلاف مورد رسیدگی قرار دهد.

وی اعتباربخشی و حذف واسطه های غیرضرور را از دیگر مزایای فعالیت این سامانه عنوان كرد و گفت: با كمک این شبكه پول محصول از موجودی خریدار در بانک كشاورزی بلوكه می شود و بعد از تحویل جنس پول از سامانه آزاد و به حساب فروشنده منتقل می شود.

منبع: مهر